Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/16578f92-dd2f-47b9-93d4-0117a48ddbb0/publicMaterial
Udbyder
FynBus
Udbud af emissionsfri buskørsel i Svendborg By
FynBus
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29979944
Postadresse: Tolderlundsvej 9
By: Odense C
NUTS-kode: DK031 Fyn
Postnummer: 5000
Land: Danmark
Kontaktperson: Bitten Bøgild
E-mail: bbo@fynbus.dk
Telefon: +45 30902452
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/16578f92-dd2f-47b9-93d4-0117a48ddbb0/homepage
Del II: Genstand
Udbud af emissionsfri buskørsel i Svendborg By
Emissionsfri buskørsel i Svendborg By.
Kørselsomfanget er i alt ca. 27.596 afregningstimer årligt samt dubleringskørsel og ekstrakørsel, fordelt på 9 driftsbusser og det fornødne antal reservebusser, dog mindst 1 reservebus.
Genstanden for udbuddet er buskørsel indenfor Svendborg by.
Kontrakterne løber fra køreplansskiftet i august 2025 til køreplansskiftet i sommeren 2037 med option på op til 2x2 års forlængelse efter gensidig aftale
Svendborg
Den udbudte ydelse omfatter emissionsfri buskørsel i Svendborg By.
.
Kørselsomfanget er i alt ca. 27.596 afregningstimer årligt samt dubleringskørsel og ekstrakørsel fordelt på 9 driftsbusser og det fornødne antal reservebusser, dog mindst 1 reservebus.
Kørslen vedrører bybuskørsel.
.
Nærmere beskrivelse af kørslen findes i bilagene til Kravsspecifikationen:
• Hastus
• Arbejdskøreplaner
• K1 og K2 filer, bilag K
.
Genstanden for udbuddet er buskørsel indenfor Svendborg By.
.
Kontrakterne løber fra køreplansskiftet i august 2025 til køreplansskiftet i sommeren 2037 med option på op til 2 x 2 års forlængelse.
Af de 192 måneder er 2 x 24 måneder forlængelse efter gensidig aftale.
Kontrakten kan forlænges med op til 2 x 24 måneder efter gensidig aftale.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
FynBus anvender alle obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 134a, § 135 og § 136. Derudover anvender FynBus de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. Udbudsloven § 137, nr. 1 – 5.
.
Tilbudsgiver skal sammen med tilbud fremsende en udfyldt udgave af Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) jf. nedenfor.
Såfremt tilbudsgiver agter at benytte og angiver underentreprenører og/eller baserer sig på andre enheders kapacitet eller udgør en sammenslutning af virksomheder (konsortier) skal der afleveres flere ESPD'er, jf. udbudsbetingelsernes pkt. 5.2. ESPD'et er en egenerklæring, der fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver, andre enheder eller konsortiet opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse, egnethed og udvælgelse. Disse oplysninger skal senere verificeres.
.
Der skal udfyldes følgende i ESPD’et:
Del II: Oplysninger om den økonomiske aktør
Punkt A: Oplysninger om den økonomiske aktør
Punkt B: Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter
Punkt C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet
Punkt D: Oplysninger om underleverandører, hvis kapacitet den økonomiske aktør ikke baserer sig på
.
Del III: Udelukkelsesgrunde
Punkt A: Grunde vedr. straffedomme
Punkt B: Grunde vedr. betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger: Hvis der er udestående betalinger, oplyses ”Ja” og det udestående beløb oplyses.
Punkt C: Grunde, der vedrører insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet:
Tilbudsgiver skal bekræfte, at denne ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1 - 3 og § 136. I modsat fald er FynBus forpligtet til at udelukke tilbudsgiveren, jf. dog udbudslovens § 135, stk. 4 , 5 og 6.
Tilbudsgiver skal yderligere bekræfte, at denne ikke er omfattet af følgende frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137, stk. 1:
- Tilsidesættelse af visse forpligtelser, jf. nr. 1.
- Forhold vedr. insolvens/konkurs el. lign., jf. nr. 2.
- Aftale med henblik på konkurrencefordrejning, jf. nr. 3
- Mislighold af tidligere offentlig kontrakt, jf. nr. 4
- Uretmæssig påvirkning af Ordregivers beslutningsproces, jf. nr. 5
.
Del IV: Udvælgelse
Punkt B: Økonomisk og finansiel formåen
- Finansielle nøgletal, jf. pkt. III.1.2)
Punkt C: Teknisk og faglig formåen
- Udførelse af tjenesteydelser af den anførte type, jf. pkt. III.1.3)
.
ESPD udfyldes af tilbudsgiver i udbudssystemet.
Minimumskrav til økonomisk og finansiel formåen:
• Tilbudsgivers egenkapital skal være positiv i de tre seneste disponible regnskabsår.
• Tilbudsgiver skal have et forhåndstilsagn vedr. anfordringsgaranti
Egenkapital:
Tilbudsgivers egenkapital skal være positiv i de tre seneste disponible regnskabsår.
- Ved de ”tre seneste disponible regnskabsår" forstås de tre seneste regnskaber afsluttet forud for indgivelse af ansøgning i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgivers regnskabsaflæggelse.
- Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgivers samlede egenkapital som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende
virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes egenkapitalen på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
.
Erklæring om tilbudsgivers egenkapital for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår, herunder fx via fremlæggelse af årsregnskaber for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår eller uddrag heraf, eller via en oversigt over relevante nøgletal for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår attesteret af tilbudsgivers ledelse eller revisor. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
.
Forhåndstilsagn vedrørende anfordringsgaranti:
- Tilbudsgiver skal have et forhåndstilsagn vedr. anfordringsgaranti.
- Forhåndstilsagn vedr. anfordringsgarantien skal modsvare størrelsen på de delkontrakter, der ansøges om at afgive tilbud på, jf. Kontraktens § 42.
- Tilbudsgiver skal kunne dokumentere, at et pengeinstitut vil udstede en anfordringsgaranti på 100.000 kr./driftsbus.
.
Kravet vil være opfyldt, hvis tilbuddet er vedlagt en erklæring fra et anerkendt pengeinstitut hjemmehørende i Danmark.
Minimumskrav til teknisk og faglig formåen:
Tilbudsgiver skal som mindstekrav anføre én reference over leveringer i ESPD udført indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for tilbudsfristens udløb. Der kan anføres flere.
Tilbudsgiver kan dokumentere at have udført en ”opgave” indenfor det specifikke forretningsområde, jf. afgrænsning heraf nedenfor, der er omfattet af kontrakten, indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for tilbudsfristens udløb.
Opgaven kan være påbegyndt mere end tre afsluttede kalenderår forud for tilbudsfristen udløb, men den skal i så fald være afsluttet indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for tilbudsfristens udløb.
Opgaven kan være igangværende, men den skal i så fald være påbegyndt mindst tre afsluttede kalenderår forud for tilbudsfristens udløb.
.
Ved ”Opgave indenfor det specifikke forretningsområde, der er omfattet af kontrakten”, forstås:
Levering af ydelser til offentlige virksomheder eller myndigheder indenfor buskørsel med personer, hvor opgaven har et samlet omfang på minimum 5.000 afregningstimer årligt.
Alternativt skal tilbudsgiver kunne dokumentere flere opgaver (flere kontrakter) med et samlet kørselsomfang på minimum 7.000 afregningstimer pr. år. Det er desuden et krav, at mindst en af opgaverne (kontrakterne) har et omfang på mindst 3.000 afregningstimer pr. år.
.
Referencen i ESPD’et bør således indeholde: Beskrivelse af tilbudsgivers ydelse, omfanget af opgaven, oplysning om tidspunkt for udførelsen (dato) og oplysninger om den offentlige modtager af tilbudsgiverens ydelse.
.
Referencer, hvor tilbudsgiver har foretaget levering som en del af et konsortium, kan indgå som en gyldig reference, såfremt det oplyses, hvor stor en del af leverancen, der blev ydet af tilbudsgiveren, samt hvilke konkrete dele af opgaven, der blev leveret af tilbudsgiver, og det fremgår af disse oplysninger, at tilbudsgivers rådgivning omfattede en del af projektet der havde et samlet omfang på minimum10.000 køreplanstimer årligt.
.
Tilbudsgiver skal som mindstekrav anføre én reference over leveringer i ESPD udført indenfor de seneste tre afsluttede kalenderår forud for tilbudsfristens udløb. Der kan anføres flere, jf. Nedenfor. Alternativt til beskrivelse af referencer i ESPD kan vedlægges Bilag B – Beskrivelse af referencer.
DKK 100.000 pr. driftsbus
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Ingen krav til retlig form, men hvis tilbud afgives af et konsortium, skal tilbuddet vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne. Entreprenøren har det fulde ansvar overfor FynBus. Dersom et konsortium får tildelt kontrakt, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for kontrakten.
Det er et mindstekrav for udførelse af buskørsel, at tilbudsgiver kan opfylde kvalifikationskravene i Lovbekendtgørelse af 15. maj 2023 nr. 542 om buskørsel (herefter Busloven).
Der henvises til kontrakten vedlagt udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Ingen adgang for tilbudsgivere
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3.
.
Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud. FynBus yder ikke vederlag til deltagerne i udbudsprocessen.
.
De tilbud, der afleveres i forbindelse med den indledende tilbudsfrist, anses for at være afgivet som bindende tilbud for tilbudsgiverne.
.
Tilbudsgiver har mulighed for at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i udbudssystemet ETHICS.
Det er tilbudsgivers eget ansvar at holde sig ajour med materialet i udbudssystemet.
.
Tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på FynBus’ opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens §§144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelsen.
Følgende dokumentation for personlige forhold skal på opfordring sendes til FynBus, forinden FynBus kan træffe beslutning om tildeling. Dokumentationen skal fremlægges inden for en af FynBus fastsat passende frist:
• Serviceattest
• Erklæring under ed
• Erklæring på tro og love
som bevis for at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2:
1. Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelses-grundene i udbudslovens §§ 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2.
2. Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § § 135, stk. 1-3, og § 137, stk. 1, nr. 2.
.
Udsteder tilbudsgiverens land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2.
For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 6 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
.
Erklæring om tilbudsgivers egenkapital for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår, herunder fx via fremlæggelse af årsregnskaber for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår eller uddrag heraf, eller via en oversigt over relevante nøgletal for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår attesteret af tilbudsgiverens ledelse eller revisor. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klager over prækvalifikationsbeslutning skal indgives indenfor 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation.
Klager over tildelingsbeslutning skal indgives senest 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-tidende om indgåelse af kontrakt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk