1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Naturstyrelsen
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Miljøbeskyttelse
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Offentligt udbud af færgesejlads Frederikshavn - Hirsholm
Beskrivelse
:
Hirsholmene er en øgruppe i det nordlige Kattegat, beliggende cirka 7 km nordøst for Frederikshavn. Naturstyrelsen ejer og administrerer Hirsholmene. Der er ikke længere fastboende på øen Hirsholm, hvor færgen har anløbsplads. Der er for tiden 16 boliger, som ejes af Naturstyrelsen og udelukkende lejes ud til fritidsformål. Naturstyrelsen leverer færgeservice via leverandøren til besøgende og dagsturister efter aftale med Frederikshavn Kommune. Aftalen omfatter transport af affald, men egentlig godstransport er ikke en del af aftalen. Personbefordringen omfatter primært lejere og gæster til øens ferieboliger samt endagsturister. Der skal i alt være 120 sejldage årligt, hvoraf 40 skal være med 1 ekstrasejlads og 75 med 2 ekstrasejladser. Der sejles ikke fra medio november til udgangen af februar. Den årlige sejlplan skal ændres og tilpasses én gang hvert år efter Naturstyrelsen Vendsyssels anvisninger og inden offentliggørelse af årets sejlplan. Naturstyrelsen kan i mindre omfang, typisk 1-5 gange om året, tilkøbe ekstra sejladser til eget brug. Naturstyrelsen garanterer som minimum rengørings- og oprydningsopgaver samt andre forefaldende opgaver for 300 timer pr. år. Hertil forventes cirka 50 timer pr. år til andre forefaldende opgaver, dog maksimalt op til 200 timer pr. år. Billetindtægter tilfalder leverandøren.
Identifikator for proceduren
:
f2ee4912-2b93-4055-914e-3158260b5fb7
Intern ID
:
23/00713
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60610000
Færgetransport
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
60600000
Transporttjenester ad vandvejen
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
15 589 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 finder den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 om konkurs mv. anvendelse ved dette udbud. Der henvises til udbudslovens bestemmelser for den endelige og fuldstændige ordlyd af de nævnte bestemmelser. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner mod Rusland i henhold til EU forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning). I forhold til hvad der er tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2. Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest udstedt op til 6 måneder før tilbudsfristen. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven udgør tilbudsgiverens egen-erklæring i ESPD’et endelig dokumentation. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
:
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Konkurs
:
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Korruption
:
Udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 2
Tvangsakkord uden for konkurs
:
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Deltagelse i en kriminel organisation
:
Udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning
:
Udbudslovens § 136, nr. 2
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
Udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 5
Svig
:
Udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 3
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
Udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 6
Insolvens
:
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Aktiver, der administreres af en kurator
:
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
Udbudslovens § 136, nr. 3
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
Udbudslovens § 136, nr. 1
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 5
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
Udbudslovens § 136, nr. 4
Betaling af socialsikringsbidrag
:
Udbudslovens § 135, stk. 3
Erhvervsvirksomheden er indstillet
:
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Betaling af skatter og afgifter
:
Udbudslovens § 135, stk. 3
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
Udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 4
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Offentligt udbud af færgesejlads Frederikshavn - Hirsholm
Beskrivelse
:
Hirsholmene er en øgruppe i det nordlige Kattegat, beliggende cirka 7 km nordøst for Frederikshavn. Naturstyrelsen ejer og administrerer Hirsholmene. Der er ikke længere fastboende på øen Hirsholm, hvor færgen har anløbsplads. Der er for tiden 16 boliger, som ejes af Naturstyrelsen og udelukkende lejes ud til fritidsformål. Naturstyrelsen leverer færgeservice via leverandøren til besøgende og dagsturister efter aftale med Frederikshavn Kommune. Aftalen omfatter transport af affald, men egentlig godstransport er ikke en del af aftalen. Personbefordringen omfatter primært lejere og gæster til øens ferieboliger samt endagsturister. Der skal i alt være 120 sejldage årligt, hvoraf 40 skal være med 1 ekstrasejlads og 75 med 2 ekstrasejladser. Der sejles ikke fra medio november til udgangen af februar. Den årlige sejlplan skal ændres og tilpasses én gang hvert år efter Naturstyrelsen Vendsyssels anvisninger og inden offentliggørelse af årets sejlplan. Naturstyrelsen kan i mindre omfang, typisk 1-5 gange om året, tilkøbe ekstra sejladser til eget brug. Naturstyrelsen garanterer som minimum rengørings- og oprydningsopgaver samt andre forefaldende opgaver for 300 timer pr. år. Hertil forventes cirka 50 timer pr. år til andre forefaldende opgaver, dog maksimalt op til 200 timer pr. år. Billetindtægter tilfalder leverandøren.
Intern ID
:
1
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60610000
Færgetransport
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
60600000
Transporttjenester ad vandvejen
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
6
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Kunden har option på at forlænge kontrakten med to gange i op til 3 år på uændrede vilkår. Kundens option udløses ved skriftlig meddelelse til leverandøren senest 6 måneder før udløb af kontrakten med virkning for den periode op til 3 år, der fremgår af den skriftlige meddelelse af forlængelsen. Såfremt kunden ikke forlænger kontrakten, ophører denne automatisk ved udløbet af kontraktens løbetid.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
15 589 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
Yderligere oplysninger
:
Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 finder den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 om konkurs mv. anvendelse ved dette udbud. Der henvises til udbudslovens bestemmelser for den endelige og fuldstændige ordlyd af de nævnte bestemmelser. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner mod Rusland i henhold til EU forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning). I forhold til hvad der er tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2. Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest udstedt op til 6 måneder før tilbudsfristen. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven udgør tilbudsgiverens egen-erklæring i ESPD’et endelig dokumentation. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Referencer
Beskrivelse
:
Tilbudsgiver skal vedlægge ESPD, det fælles europæiske udbudsdokument, en angivelse af følgende oplysninger i Del IV, afsnit C: En liste med referencer, det vil sige en kort beskrivelse af de 1- 3 betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste 3 år regnet fra tilbudsfristen, datoer for leverancernes starttidspunkter og sluttidspunkter samt kunde. Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Mindst 1 og højst 3 relevante leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt inden for de seneste 3 år regnet fra tilbudsfristen. For at de fremlagte referencer kan blive betragtet som lignende, skal de omfatte færgesejlads med passagerer i tilsvarende omfang som den udbudte kontrakt og have en samlet varighed på i alt 2 år. Ved en sammenslutning af virksomheder, fx et konsortium, skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Ved en sammenslutning af virksomheder, fx et konsortium, skal de deltagende virksomheder i sammenslutningen tilsammen opfylde ordregivers mindstekrav om mindst 1 og højst 3 relevante referencer og det tilhørende samlede varighedskrav. Sammenslutningen kan tilsammen højst fremlægge 3 referencer. Indeholder det afleverede tilbud flere referencer end 3, indgår kun de 3 seneste referencer set i forhold til leverancernes starttidspunkter i ordregivers vurdering. Tilbudsgiver vil som udgangspunkt ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for referencer, men ordregiver forbeholder sig retten til at kontakte referencekunder for at få bekræftet oplysningerne.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Beskrivelse
:
Pris
Vægtning (procentdel, præcis)
:
100
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på
:
dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger
:
14/10/2024
22:00:00 (UTC)
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud
:
22/10/2024
10:00:00 (UTC)
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
3
Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af kontrakten. Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers klausul om anvendelse af personer under oplæring i forbindelse med opfyldelse af kontrakten. Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2. Det skyldes først og fremmest den relativt lille årlige kontraktsum og beskedne ydelse med kun én rute og pause i vinterhalvåret. Det er desuden meget tvivlsomt om opgaven lønsomhedsmæssigt vil kunne bære mere end én aktør.
Der kræves en fortrolighedsaftale
:
nej
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstillperioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagevejledningen fra Klagenævnet for Udbud kan findes på Klagenævnets hjemmeside: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Naturstyrelsen
Organisation, der behandler tilbud
:
Naturstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Naturstyrelsen
Registreringsnummer
:
33157274
Afdeling
:
Vendsyssel
Postadresse
:
Sct. Laurentii Vej 148
By
:
Skagen
Postnummer
:
9900
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Inge Stage
Telefon
:
+45 22100258
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
011456fd-4648-4a15-bd74-b3436dcfc5b0
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
18/09/2024
11:31:57 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
19/09/2024
09:00:35 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
567662-2024
EUT-S-nummer
:
184/2024
Offentliggørelsesdato
:
20/09/2024