5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Samlet årsomsætning
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktørs samlede årsomsætning for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Gennemsnitlig årsomsætning
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktørs gennemsnitlige årsomsætning for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Specifik årsomsætning
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktørs specifikke årsomsætning på det forretningsområde, som er omfattet af kontrakten, for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Specifik gennemsnitlig omsætning
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktørs specifikke gennemsnitlige omsætning på det forretningsområde, som er omfattet af kontrakten, for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Etablering af virksomhed
Beskrivelse
:
Hvis oplysningerne vedrørende omsætning (samlet eller specifik) ikke er til rådighed for hele den periode, der anmodes om, angives den dato, hvor virksomheden blev etableret, eller den økonomiske aktør startede sin virksomhed:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Finansielle nøgletal
Beskrivelse
:
For så vidt angår de finansielle nøgletal (såsom forholdet mellem aktiver og passiver), der er anført i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, erklærer den økonomiske aktør, at de faktiske værdier for de nøgletal, der anmodes om, er som følger: - Finansielle krav: Entreprenøren skal kunne dokumentere en positiv egenkapital for det seneste godkendte regnskabsår. Entreprenøren skal desuden kunne fremvise en soliditetsgrad på minimum 15 %. Dokumentation kan ske ved at vedlægge seneste årsregnskab indeholdende de efterspurgte oplysninger, revisorerklæring eller anden pålidelig dokumentation.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Erhvervsansvarsforsikring
Beskrivelse
:
Det forsikrede beløb i den økonomiske aktørs erhvervsansvarsforsikring er følgende:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Øvrige økonomiske og finansielle krav
Beskrivelse
:
For så vidt angår eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav, som måtte være blevet anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, erklærer den økonomiske aktør, at:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Andet
Navn
:
Certifikater udstedt af uafhængige organer vedrørende kvalitetssikringsstandarder
Beskrivelse
:
Kan den økonomiske aktør fremlægge certifikater udstedt af uafhængige organer til bekræftelse af, at den økonomiske aktør opfylder de krævede kvalitetssikringsstandarder, herunder adgang for handicappede?
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Andet
Navn
:
Certifikater udstedt af uafhængige organer vedrørende miljøledelsessystemer eller -standarder
Beskrivelse
:
Er den økonomiske aktør i stand til at fremlægge certifikater udstedt af uafhængige organer til bekræftelse af, at den økonomiske aktør opfylder de krævede miljøledelsessystemer eller -standarder?
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Navn
:
Optagelse i et relevant fagligt register
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør er optaget i det relevante faglige register i den medlemsstat, hvor denne er etableret, jf. bilag XI til direktiv 2014/24/EU; økonomiske aktører fra visse medlemsstater kan være nødt til at opfylde andre krav i nævnte bilag.
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Navn
:
Optagelse i et handelsregister
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør er optaget i handelsregistre i den medlemsstat, hvor denne er etableret, jf. bilag XI til direktiv 2014/24/EU; økonomiske aktører fra visse medlemsstater kan være nødt til at opfylde andre krav i nævnte bilag.
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Navn
:
For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: særlig autorisation er nødvendig
Beskrivelse
:
Er det nødvendigt med en særlig autorisation for at kunne udføre den pågældende tjenesteydelse i den økonomiske aktørs etableringsland? - Tilladelse til erhvervsmæssig buskørsel: Entreprenøren skal besidde de nødvendige tilladelser til at udføre erhvervsmæssig buskørsel i Danmark. Såfremt entreprenøren ikke allerede besidder de nødvendige tilladelser, skal det dokumenteres, at de nødvendige tilladelser vil blive eller forventes opnået. Det er en forudsætning for indgåelse af kontrakten, at de nødvendige tilladelser er opnået.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Navn
:
For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: medlemskab af en bestemt organisation nødvendigt
Beskrivelse
:
Er det nødvendigt med medlemskab af en bestemt organisation for at kunne udføre den pågældende tjenesteydelse i den økonomiske aktørs etableringsland?
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type
Beskrivelse
:
Kun for så vidt angår offentlige tjenesteydelseskontrakter: I referenceperioden har den økonomiske aktør leveret følgende betydelige tjenesteydelser af den anførte type. Ordregivende myndigheder kan kræve op til tre års erfaring og tillade, at der tages hensyn til erfaring, som ikke er indhøstet inden for de seneste tre år. - Referencer: Entreprenøren skal udfylde ESPD-dokumentet med angivelse af minimum 3 relevante referencer. Med relevante referencer menes her at følgende skal være indeholdt i referencerne: • Kørselskontor: Entreprenørens eget kørselskontor skal stå for daglig planlægning af ruterne. Entreprenøren bedes beskrive og redegøre for, at denne har et kørselskontor der har leveret planlægning af kørslen til de omfattede referencer. Minimum 3 af de vedlagte referencer skal indeholde den daglige planlægning af kørslen, og udarbejdes på baggrund af lister der indsendes, bookes eller på anden måde formidles af kunden. • Egne busser og mandskab: Entreprenøren kører ruterne med egne busser/køretøjer og eget mandskab. For minimum 3 af de vedlagte referencer, skal entreprenøren levere ydelsen med egne køretøjer og eget mandskab. Dog kan referencer godt være udført ved hjælp af underleverandører, forudsat at det er entreprenøren der har den overordnede og gældende ledelse over udførelsen, samt har det fulde ansvar. • Borgere med specielle behov: Minimum to af de angivne referencer, skal indeholde borgere med særlige behov. Dette kan f.eks. være handicap-, autisme- eller demensramte borgere. Entreprenøren skal vedlægge referencer der tilsammen dækker de ovenstående punkter – der stilles således ikke krav om, at hver reference skal indeholde alle punkter. Referencerne må gerne være for den samme kunde. Det afgørende er at entreprenøren med sine referencer dokumenterer, at entreprenøren har erfaring med udførelse af ydelser af samme karakter og størrelsesorden, som den ydelse Lolland Kommune efterspørger med udbudsmaterialet. Referencer må gerne være suppleret af brødtekst, der beskriver hvorfor denne reference er relevant. Referencerne må ikke være mere end 3 år gamle. Hermed menes, at der ikke kan bruges referencer, hvor ydelsen blev afsluttet for mere end 3 år siden. Der må gerne benyttes referencer der er opstartet for mere end 3 år siden, og som fortsat er løbende/igangværende, eller som er blevet afsluttet inden for de seneste 3 år.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Teknikere eller tekniske organer til kvalitetskontrol
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør kan disponere over følgende teknikere eller tekniske organer, navnlig dem, der er ansvarlige for kvalitetskontrol. For teknikere eller tekniske organer, som ikke direkte hører til den økonomiske aktørs virksomhed, men hvis kapacitet den økonomiske aktør baserer sig på, skal der udfyldes særskilte ESPD-formularer.
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Tekniske faciliteter og foranstaltninger til kvalitetssikring
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør anvender følgende tekniske faciliteter og foranstaltninger til kvalitetssikring, og dennes undersøgelses- og forskningsfaciliteter er som følger:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Undersøgelses- og forskningsfaciliteter
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør anvender følgende undersøgelses- og forskningsfaciliteter:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Forvaltning af forsyningskæden
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør vil være i stand til at anvende følgende forvaltning af forsyningskæden og eftersporingssystemer ved gennemførelsen af kontrakten:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Tilladelse til kontrol
Beskrivelse
:
For komplekse produkter eller tjenesteydelser, der skal leveres, eller undtagelsesvis for produkter eller tjenesteydelser, som kræves til et særligt formål: Vil den økonomiske aktør tillade, at der foretages kontrol af dennes produktionskapacitet eller tekniske formåen og, om nødvendigt, af de undersøgelses- og forskningsfaciliteter, som denne råder over, og af kvalitetskontrolforanstaltningerne? Kontrollen skal foretages af den ordregivende myndighed eller, hvis denne indvilliger heri, på dennes vegne af et kompetent officielt organ i det land, hvor leverandøren eller tjenesteyderen er etableret.
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer
Beskrivelse
:
Følgende uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer indehaves af tjenesteyderen eller leverandøren selv, og/eller (afhængigt af, hvilke krav der er fastsat i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne) af de ledende medarbejdere.
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Miljøledelsesforanstaltninger
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør kan anvende følgende miljøledelsesforanstaltninger i forbindelse med gennemførelsen af kontrakten:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Antal ledende medarbejdere:
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktørs antal ledende medarbejdere gennem de sidste tre år var som følger:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Årlige gennemsnitlige antal beskæftigede
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktørs årlige gennemsnitlige antal beskæftigede gennem de sidste tre år var som følger:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Værktøj, materiel og teknisk udstyr
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør vil kunne disponere over følgende værktøj, materiel og tekniske udstyr til gennemførelse af kontrakten:
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Andel i underleverance
Beskrivelse
:
Den økonomiske aktør agter eventuelt at give følgende andel (i procent) af kontrakten i underleverance. Bemærk, at hvis den økonomiske aktør har besluttet at give en del af kontrakten i underleverance og baserer sig på underleverandørens kapacitet til at udføre denne del, udfyldes et særskilt ESPD for sådanne underleverandører.
Anvendelse af dette kriterium
:
Ikke anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Køretøjernes stand - herunder omstilling til grøn kørsel
Beskrivelse
:
Entreprenøren skal udfylde Bilag 2 nr. 1. med sin tilbudte ydelse af kriteriet ”Køretøjernes stand – herunder omstilling til grøn kørsel”. Lolland Kommune ser gerne, at de køretøjer der fragter borgere visiteret af kommunen, altid fremstår repræsentative og professionelle. Entreprenøren bedes derfor beskrive hvordan det sikres, at de køretøjer der benyttes til at udføre ydelsen, altid fremstår i en generelt god og forsvarlig sikkerhedsmæssig og repræsentativ stand – herunder fremstår rengjorte og præsentable når de udfører ydelser for Lolland Kommune. Det vil blive vægtet positivt, såfremt entreprenøren 1) har faste procedurer for at sikre at køretøjerne altid er i god stand, og 2) har en procedure for hvordan det internt i organisationen håndteres, hvis et køretøj af uventede årsager pludseligt ikke fremstår i præsentabel stand. Lolland Kommune har desuden et ønske om, at alt transport i kommunen, gradvist, skal bevæge sig en grøn retning. Såfremt entreprenøren har en konkret plan for implementering af grønnere kørsel i kontraktens løbetid, vil dette blive vurderet særdeles positivt. Den grønnere kørsel skal komme Lolland Kommune til gode, det vil sige, at køretøjerne aktivt skal benyttes til opfyldelse af kontrakten. Entreprenøren bedes beskrive, hvordan denne i kontraktens løbetid forventer at gøre sin ydelse mere ”grøn” og miljøvenlig. Eksempler på ”grøn omstilling” i denne sammenhæng er: - Indførelse af elektrificerede køretøjer - Indførelse af brændstof der er mere miljøvenligt - Optimering af kørselsmønstre - Aktivt arbejde med reducering af co2 Listen er ikke udtømmende, og alle former for implementering af en mere miljøbevidst og ”grøn” ydelse, vil blive vurderet positivt. Det vil blive vurderet positivt, såfremt der internt i entreprenørens organisation, er fastlagt konkrete planer og/eller målsætninger for en gradvis omstilling til grønnere kørsel.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Nødberedskab (Forsyningssikkerhed)
Beskrivelse
:
Entreprenøren skal udfylde Bilag 2 nr. 2. med sin tilbudte ydelse af kriteriet ”Nødberedskab (forsyningssikkerhed)”. Det er vigtigt for Lolland Kommune, at entreprenøren er i stand til at foretage de aftalte kørsler til tiden og i henhold til kontrakten. I tilfælde af sygdom hos chaufføren eller driftstop af et køretøj, skal entreprenøren være i stand til hurtigt at finde en alternativ løsning, så forsinkelser reduceres og ydelsen leveres i henhold til kørselslisterne. Entreprenøren bedes beskrive hvilke initiativer og processer der tages internt i entreprenørens organisation for at sikre forsyningssikkerheden. Entreprenøren bør beskrive om, og i så fald hvilke, interne foranstaltninger der er indarbejdet i organisationen. Såfremt organisationen ikke på nuværende tidspunkt opererer med interne foranstaltninger i forhold til nødberedskab/forsyningssikkerhed, kan entreprenøren beskrive, hvilke foranstaltninger der vil blive indarbejdet, såfremt entreprenøren tildeles kontrakt. Både chauffører, køretøjer og kørselskontor/administration bør være indtænkt. Det vil vurderes positivt, såfremt entreprenøren demonstrerer, at der på baggrund af erfaringer eller konkrete overvejelser, er truffet foranstaltninger til at sikre forsyningssikkerheden. Lolland Kommune vil i den forbindelse vurderer på, hvorvidt der er truffet foranstaltninger, samt karakteren og omfanget af foranstaltningerne. Jo mere omfattende og dækkende foranstaltninger der vurderes at være truffet, jo bedre bedømmelse vil tilbuddet få. Det vil desuden blive vurderet positivt, såfremt entreprenøren har gjort sig overvejelser over hvilke faktorer der kan true forsyningssikkerheden, samt har taget skridt til at imødekomme disse.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Fleksibilitet - herunder entreprenørens bestillingssystem
Beskrivelse
:
Entreprenøren skal udfylde Bilag 2 nr. 3. med sin tilbudte ydelse af kriteriet ”Fleksibilitet – herunder entreprenørens bestillingssystem”. Persontransport af visiterede borgere er en ydelse der løbende kræver ændringer og tilpasninger i forhold til borgere og ruter. Lolland Kommune ser i den forbindelse gerne, at entreprenøren er indstillet på at yde en ekstra indsats for at ydelsen opleves så fleksibelt som muligt. Da alle borgere er forskellige og med forskellige behov, ses det gerne, at entreprenøren, og især dennes chauffører, udviser en stor fleksibilitet i forhold til håndteringen af de visiterede borgere, med henblik på at imødekomme den enkelte borger bedst muligt. Entreprenøren bedes beskrive hvilke initiativer og arbejdsgange entreprenøren vil tage, for at sikre, at den enkelte borger opnår den bedst mulige service. Dette kan være i forbindelse med afhentning/aflevering af borgere eller i forbindelse med kommunikation fra/med kørselskontoret. Det ønskes desuden beskrevet, i hvilken grad entreprenøren er indstillet på at udvise fleksibilitet i forhold til samarbejdet med Lolland Kommune. Her menes i særdeleshed i forhold til behov for ændringer i kørselsbehov, samt i forhold til ønsker fra de fagsansvarlige (medarbejdere) på afhentnings-/afleveringsstederne. Det vil blive vurderet positivt, at entreprenøren i sin beskrivelse bekræfter, at entreprenøren i sin levering af ydelsen kan og vil bidrage til at sikre en fleksibel løsning samt hvordan og hvilke tiltag entreprenøren vil tage, for at sikre fleksibiliteten. Det vil også blive vurderet positivt, at entreprenøren har gjort sig overvejelse, samt opererer med arbejdsgange, der kan sikre den mest fordelagtige løsning for Lolland Kommune. Særligt entreprenørens bestillingssystem Entreprenøren bedes beskrive om der stilles et bestillingssystem til rådighed, hvor Lolland Kommunes medarbejdere selv kan logge ind, og booke kørsler til eksempelvis genoptræning. Såfremt entreprenøren har et bestillingssystem som Lolland Kommune kan tilgå, bedes det beskrives hvor fleksibelt systemet er, i forhold til bestillingerne. Lolland Kommune ser gerne, at kommunens medarbejdere kan booke forud i tid, i faste intervaller (f.eks. 2 gange om ugen fast i et antal måneder i forbindelse med en borgers genoptræningsplan), samt kan oprette, ændre og slette borgere selv.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Entreprenøren udfylder bilag 3 Tilbudslisten i henhold til vejledningen. Entreprenøren angiver sine priser i DKK excl. Moms. Der må kun skrives i de gule felter.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
40
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud
:
13/02/2025
08:00:00 (UTC)
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
90
Døgn
Oplysninger om offentlig iværksættelse
:
Åbningsdato
:
13/02/2025
08:00:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.