2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Tilbudsgivere og underleverandører, der befinder sig under – eller på et hvilket som helst tidspunkt under udbuddet bliver omfattet af – en eller flere omstændigheder som anført i udbudslovens §§ 134 a, 135-136 og § 137, stk. 1, nr. 1-2, vil blive udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre den pågældende inden for en af Movia fastsat rimelig frist fremlægger dokumentation, der viser tilbudsgiverens pålidelighed (self-cleaning), jf. udbudslovens § 138. Er tilbudsgiver og/eller dennes underleverandører omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens §134 a, har disse dog ikke adgang til self-cleaning. Tilbudsgiver skal oplyse i ESPD’et Del III, A, B og C, hvorvidt denne er omfattet af udelukkelsesgrundene.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Foreløbig dokumentation: Som dokumentation for, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene (obligatoriske og frivillige), og for, at tilbudsgiveren lever op til det ovenfor fastsatte minimumskrav til egnethed, skal tilbudsgiver aflevere et udfyldt ESPD. ESPD’et udfyldes via den integrerede ESPD-funktion i Ethics. Hvis tilbudsgiver er et konsortium, skal konsortiedeltagerne tilsammen opfylde kravene til egnethed. Som foreløbig dokumentation vedrørende udelukkelse og egnethed skal der for hver deltager i konsortiet afleveres et udfyldt ESPD med tilbuddet.-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Endelig dokumentation: Efter tilbudsevalueringen (men inden meddelelse om kontrakttildeling) vil Movia indhente den relevante dokumentation for, at de(n) vindende tilbudsgiver(e), herunder også eventuelle konsortiedeltagere, ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene og i øvrigt er egnet, jf. udbudslovens § 151, stk. 2. Denne dokumentation kan for danske tilbudsgivere indsendes som en Serviceattest, der udstedes af Erhvervsstyrelsen. Serviceattester skal indsendes elektronisk, og der vil blive gennemført stikprøvekontrol af serviceattesternes validitet. Serviceattester må maksimalt være udstedt 6 måneder før tilbudsfristen, dvs. d. 6. september 2024 eller derefter. Der skal afleveres en komplet serviceattest med oplysninger fra: Erhvervsstyrelsen, Danmarks Domstole, Politi, Skatteforvaltningen og ATP (ATP dog kun, hvis der er ansatte i virksomheden). For udenlandske tilbudsgivere skal der fremsendes tilsvarende relevant dokumentation. Movia forbeholder sig ret til at indhente denne dokumentation (eller dele heraf) for så vidt angår en eller flere tilbudsgivere på et hvilket som helst tidspunkt under udbudsforretningen, hvis Movia skønner, at dette er nødvendigt for udbudsprocessens hensigtsmæssige fremdrift. ---------------------------------------------------------------------------Hvis tilbuddet afgives af et konsortium, skal der ligeledes indleveres korrekt udfyldt konsortieerklæring for konsortiet som helhed (ved anvendelse af skabelon i Udbudsbilag B). -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Movia er inden for udbudsrettens grænser berettiget til at kontrollere oplysninger givet i tilbud. Tilbudsgiver er i den forbindelse forpligtet til hurtigst muligt at yde rimelig bistand i anledning af henvendelsen fra Movia i dette øjemed. Movia forbeholder sig retten til inden for udbudsreglernes rammer at anmode tilbudsgivere om supplerende oplysninger, berigtigelser mv. i tilfælde af mangler ved de afgivne tilbud. ---------------------------------------------------------------------------------------Kontraktens antal ugentlige kørsler kan reguleres i forhold til det udbudte antal ugentlige kørsler, som fremgår af Kontraktbilag 4 (Dataark). På institutioner, hvor der udbudt op til 100 ugentlige kørsler, kan der i løbet af kontraktperioden opjusteres til maksimalt 400 ugentlige kørsler. På institutioner, hvor der er udbudt mere end 100 ugentlige kørsler, kan der i løbet af kontraktperioden opjusteres med 75 % af det udbudte antal ugentlige kørsler. Det vil dog altid være muligt at opjustere til 400 ugentlige kørsler. ----------------------------------------------------------------------------------- En tilsvarende regulering finder sted, hvis antallet af kørsler reduceres. Der afregnes for minimum en time pr. kørselsdag pr. Institution. Der vil altid blive afregnet for minimum 10 hverdage. Dog kan det ugentlige antal kørsler til en Institution reduceres til 0 i en periode således, at der efter 10 hverdage ikke vil ske betaling til Operatøren, medmindre der igen er kørsel til Institutionen.----------------------------------------------------------------------------------------------------------Der vil i kontraktperioden efter aftale med Operatøren kunne tilføjes kørsel i udbudsenheden til en eller flere Institutioner, som ikke fremgår af Kontraktbilag 3 (Faktaark). En tilføjet Institutions adresse vil ligge i samme geografiske område, dvs. i samme kommune(-r) som øvrige Institutioner i udbudsenheden. Kørselsomfanget i en tilføjet Institution vil i kontraktperioden ikke kunne overstige 400 ugentlige kørsler. Eventuel ændring af kørselsomfanget i kontraktperioden kan ske i henhold til ovenstående. Timeforbruget til kørsel pr. dag til en ny Institution beregnes af Operatøren på baggrund af de af Movia givne oplysninger om Institutionen og Brugere, og godkendes af Movia før opstart af kørsel.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ekstrakørsel, dvs. kørsel, som ikke kan udføres som en del af den planlagte rute, er "Ikke varslet kørsel", "Solokørsel", "Kørsel hvor køreafstanden overstiger 60 km", "Kørsel uden for ordinær tid", "Praktikkørsel og lignende". Movia vil som udgangspunkt udføre Ekstrakørsel efter andre kørselskontrakter, dog undtaget "Ikke varslet kørsel på dagen", dvs. bestilte ture til udførelse samme dag. Ekstrakørsel skal ikke medregnes i det antal timer, som beregnes til brug for tilbuddet.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
:
Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs
:
Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs
:
Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet
:
Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens
:
Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område
:
Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aktiver, der administreres af en kurator
:
Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Rent nationale udelukkelsesgrunde
:
Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet
:
Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Betaling af socialsikringsbidrag
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet
:
Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.