1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Målværdiforhøjelse af rammeaftale 4600005694 om 'Auxiliary Transportation Services'
Beskrivelse
:
Der er opstået et behov for at forhøje målværdien på rammeaftale 4600005694, som er indgået med Scan Global Logistics A/S (som primær leverandør). Årsagen til, at en målværdiforhøjelse vurderes relevant, er det faktum at bistand til Ukraine, efter Ruslands invasion af landet den 24. februar 2022, har medført yderligere aktivitet/transporter, både i forhold til donationer og udstationeringer, som der ikke var kendskab til, da aftalen blev udbudt i 2020. Derudover har Danmark via sit medlemskab af Movement Coordination Center Europe (MCCE) og Host Nation Support (HNS) en forpligtelse til at tilbyde transporthjælp til allierede nationer. Mængden af ydelser som FMI har skulle levere under MCCE og HNS har været større i omfang end forventet, idet US og øvrige allierede har haft et langt større aktivitetsniveau end tidligere. Rammeaftalen er oprindeligt udbudt efter reglerne i Forsvars- og Sikkerhedsdirektivet (FSD). Til vurdering af denne målværdiforhøjelse anvendes dog principperne i ændringsreglerne i Udbudsloven (Ubl), da disse antages at gælde analogt på FSD's område. Det vurderes, at målværdiforhøjelsen har hjemmel i Ubl § 183. Målværdiforhøjelsen har en estimeret værdi af 813 mio. DKK.
Identifikator for proceduren
:
50fa1b46-32d2-444e-8062-6acc9c97111e
Intern ID
:
2024/024855
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60000000
Transporttjenester (ikke affaldstransport)
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
60100000
Vejtransport,
60400000
Lufttransport,
60420000
Ikke-regelmæssig luftfartsvirksomhed,
60423000
Charterflyvning,
60640000
Shippingvirksomhed,
63000000
Hjælpevirksomhed i forbindelse med transport; rejsebureauvirksomhed,
63100000
Godsbehandling, -oplagring og hermed beslægtet virksomhed,
63700000
Hjælpevirksomhed i forbindelse med land-, sø- og lufttransport
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Forsyningsydelserne på rammeaftalen vil kunne blive udført alle steder i landet, hvor Forsvaret har en tilstedeværelse.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2009/81/EF
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Målværdiforhøjelse af rammeaftale 4600005694 om 'Auxiliary Transportation Services'
Beskrivelse
:
Der er opstået et behov for at forhøje målværdien på rammeaftale 4600005694, som er indgået med Scan Global Logistics A/S (som primær leverandør). Årsagen til, at en målværdiforhøjelse vurderes relevant, er det faktum at bistand til Ukraine, efter Ruslands invasion af landet den 24. februar 2022, har medført yderligere aktivitet/transporter, både i forhold til donationer og udstationeringer, som der ikke var kendskab til, da aftalen blev udbudt i 2020. Derudover har Danmark via sit medlemskab af Movement Coordination Center Europe (MCCE) og Host Nation Support (HNS) en forpligtelse til at tilbyde transporthjælp til allierede nationer. Mængden af ydelser som FMI har skulle levere under MCCE og HNS har været større i omfang end forventet, idet US og øvrige allierede har haft et langt større aktivitetsniveau end tidligere. Rammeaftalen er oprindeligt udbudt efter reglerne i Forsvars- og Sikkerhedsdirektivet (FSD). Til vurdering af denne målværdiforhøjelse anvendes dog principperne i ændringsreglerne i Udbudsloven (Ubl), da disse antages at gælde analogt på FSD's område. Det vurderes, at målværdiforhøjelsen har hjemmel i Ubl § 183. Målværdiforhøjelsen har en estimeret værdi af 813 mio. DKK.
Intern ID
:
2024/024855
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
60000000
Transporttjenester (ikke affaldstransport)
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
60100000
Vejtransport,
60400000
Lufttransport,
60420000
Ikke-regelmæssig luftfartsvirksomhed,
60423000
Charterflyvning,
60640000
Shippingvirksomhed,
63000000
Hjælpevirksomhed i forbindelse med transport; rejsebureauvirksomhed,
63100000
Godsbehandling, -oplagring og hermed beslægtet virksomhed,
63700000
Hjælpevirksomhed i forbindelse med land-, sø- og lufttransport
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Forsyningsydelserne på rammeaftalen vil kunne blive udført alle steder i landet, hvor Forsvaret har en tilstedeværelse.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
22/09/2021
Varigheds slutdato
:
21/09/2028
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
813 300 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Delvis udskiftning eller udvidelse af eksisterende leveringer eller af bestående installationer, som er foretaget af den oprindelige leverandør på de udtrykkelige betingelser, der er anført i direktivet
Anden begrundelse
:
Ændringer af en kontrakt anses ikke som værende ændringer af grundlæggende elementer, når Ubl § 183's betingelser er opfyldt. FMI vurderer, at disse er opfyldt: Betingelse nr. 1: Det ændrede (uforudsete) behov og dermed det øgede aktivitetsniveau for transport, herunder blandt andet transport i forbindelse med donation og udstationering i forlængelse af Ruslands invasion af Ukraine den 24. februar 2022, var uforudsigeligt for DALO på udbudstidspunktet. Betingelse nr. 2: Indkøbene/de ønskede merkøb gennemføres på den oprindelige rammeaftales vilkår, og rammeaftalen ændrer umiddelbart ikke sin overordnede karakter. Betingelse nr. 3: Selv om forhøjelsen ikke er ubetydelig, så er den dog under 50% af rammeaftalens oprindelige værdi.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Ledende organisation hos tilbudsgiveren
:
Scan Global Logistics A/S
Officielt navn
:
Maersk Logistics & Services Denmark A/S, DSV Air & Sea A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2024/024855
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
813 300 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
D-921592
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
13/12/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Registreringsnummer
:
16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Gustav Pørksen
Telefon
:
51791945
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Scan Global Logistics A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
14049673
Postadresse
:
Jernholmen 49
By
:
Hvidovre
Postnummer
:
2650
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 32 48 00 00
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Gruppeleder
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Maersk Logistics & Services Denmark A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
75085818
Postadresse
:
Bredskifte Allé 13
By
:
Århus
Postnummer
:
8210
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
70716341
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0006
Officielt navn
:
DSV Air & Sea A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
26366313
Postadresse
:
Oliehavnsvej 2
By
:
Aarhus
Postnummer
:
8000
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
89364330
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0007
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
6fd110bb-fcb4-4cbd-9b12-2a9eee022754
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
27
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
10/02/2025
13:16:55 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
10/02/2025
13:16:55 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
91008-2025
EUT-S-nummer
:
29/2025
Offentliggørelsesdato
:
11/02/2025