Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=209002&B=KA
Udbyder
Vejdirektoratet, Trafikafdelingen
Vindere
Kontrakt om bemanding af Vejdirektoratets Trafikcenter
(08.01.2019)
G4S Security Services A/S
Roskildevej 157
2620 Albertslund
Udbud af kontrakt om bemanding af Vejdirektoratets Trafikcenter
Vejdirektoratet, Trafikafdelingen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
60729018
Carsten Niebuhrsgade 49
København V
1577
Danmark
Kontaktperson: Jacob Langebæk Hegner
Telefon: +45 72443415
E-mail: jlh@vd.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.vejdirektoratet.dk
Del II: Genstand
Udbud af kontrakt om bemanding af Vejdirektoratets Trafikcenter
Vejdirektoratet udbyder hermed kontrakt om bemanding af Vejdirektoratets Trafikcenter.
Vejdirektoratets Trafikcenter har til opgave at overvåge statsvejene og det strategiske vejnet 24 timer i døgnet og sikre at trafikken afvikles så gnidningsløst som muligt.
Kontraktens værdi, jf. afsnit II.1.5), estimeres til 100 000 000 DKK- 140 000 000 DKK inkl. optioner, potentielle ændringer i medfør af kontrakten (som kan føre til både op- og nedskalering) samt forlængelsesoptioner.
København V.
Vejdirektoratet ønsker med dette udbud af kontrakt om bemanding af Vejdirektoratets Trafikcenter at indgå aftale med en leverandør, der kan bistå Vejdirektoratet med udførelse af Trafikcenterets kerneopgaver. Bemandingen i Trafikcenteret skal i overensstemmelse med Vejdirektoratets procedurer, retningslinjer og instrukser overvåge trafikken på hovedsageligt statsvejene og det strategiske vejnet, herunder om nødvendigt gribe ind, eksempelvis ved udkald af beredskabsentreprenør. Bemandingen skal ligeledes opdatere om den trafikale situation på forskellige medier samt udføre andre til kerneydelsen tilknyttede opgaver.
Trafikcenteret er i konstant udvikling og opgavetyperne udvikler sig løbende, hvorfor Vejdirektoratet søger en fleksibel og innovativ samarbejdspartner, der kan bistå med at vedligeholde og fremtidssikre Vejdirektoratets mål og vision med Trafikcenteret.
Kontrakten er ikke opdelt i delkontrakter, idet kontrakten omfatter en ensartet tjenesteydelse, der ikke egner sig til adskillelse i delkontrakter.
Endvidere anses det for uforholdsmæssigt byrdefuldt og fordyrende for ordregiver at opdele kontrakten i delkontrakter.
Der vil i forbindelse med en ny leverandørs overtagelse af kontrakten ske virksomhedsoverdragelse af de medarbejdere, der hovedsageligt beskæftiger sig med ydelsen på overdragelsestidspunktet.
Oplysninger omkring de medarbejdere, der d. 1.5.2018 hovedsageligt beskæftigede sig med ydelsen er angivet i underbilag 6.1 til kontrakten. Ordregiver har med hjemmel i udbudslovens § 132, stk. 2 ikke givet fri, direkte og fuld elektronisk adgang til dette bilag. Bilaget kan rekvireres af interesserede ansøgere ved at sende en anmodning herom i det elektroniske udbudssystem, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes pkt. 3.4.
Ledelsen af opgaven og samarbejdet med Vejdirektoratet er en central opgave, som skal udføres direkte af leverandøren selv, det vil sige uden brug af underleverandør.
Varigheden af kontrakten anført i afsnit II.2.7) er inkl. en implementeringsfase.
Kontrakten kan forlænges tre (3) gange 12 måneder.
Vejdirektoratet vil foretage en udvælgelse af egnede ansøgere på baggrund af de i ESPD'et angivne referencer. Ordregiver vil ved udvælgelsen særligt lægge vægt på følgende:
- hvorvidt referencen omfatter levering til en kunde, hvis type opgavevaretagelse er sammenlignelig med Trafikcentrets,
- hvorvidt referencen omfatter levering af flere af de af kontrakten omfattede ydelser.
Kontrakten indeholder følgende optioner:
Optioner:
3. Optioner, 24/7-vagtordningen:
3.1 Udvidelse af kameraportefølje (1-5 kameraer);
3.2 Udvidelse af kameraportefølje (6-10 kameraer);
3.3 Udvidelse af kameraportefølje (11-20 kameraer);
3.4 Udvidelse af kameraportefølje (21-30 kameraer);
3.5 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 1-5 kameraer i myldretid (hverdage);
3.6 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 1-5 kameraer i dagtimerne (hverdage);
3.7 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 1-5 kameraer i dagtimerne (weekend og helligdage);
3.8 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 1-5 kameraer i myldretid (hverdage);
3.9 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 1-5 kameraer i dagtimerne (hverdage);
3.10 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 1-5 kameraer i dagtimerne (weekend og helligdage);
3.11 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 6-10 kameraer i myldretid (hverdage);
3.12 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 6-10 kameraer i dagtimerne (hverdage);
3.13 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 6-10 kameraer i dagtimerne (weekend og helligdage);
3.14 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 6-10 kameraer i myldretid (hverdage);
3.15 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 6-10 kameraer i dagtimerne (hverdage);
3.16 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 6-10 kameraer i dagtimerne (weekend og helligdage);
3.17 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 11-20 kameraer i myldretid (hverdage);
3.18 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 11-20 kameraer i dagtimerne (hverdage);
3.19 Intensiv kameraovervågning: 2 gange i timen på 11-20 kameraer i dagtimerne (weekend og helligdage);
3.20 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 11-20 kameraer i myldretid (hverdage);
3.21 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 11-20 kameraer i dagtimerne (hverdage);
3.22 Intensiv kameraovervågning: 3 gange i timen på 11-20 kameraer i dagtimerne (weekend og helligdage);
3.23 Hovedstadens Letbane - Samarbejde om trafikinformation ved akutte hændelser;
3.24 Administration af Nordhavnstunnelen (SCADA);
3.25 Administration af Nordhavnstunnelen (GUI);
3.26 Radiomeldinger: Aften og nat;
3.27 TV-Team;
3.28 Servicemodul om udvalgte, større vejarbejder;
3.29 Kommunesamarbejde ved planlagte begivenheder og vejarbejde;
3.30 Hovedstadens Letbane - Samarbejde om trafikinformation ved planlagte vejarbejder (Scenarie 1);
3.31 Hovedstadens Letbane - Samarbejde om trafikinformation ved planlagte vejarbejder (Scenarie 2);
3.32 Hovedstadens Letbane - Samarbejde om trafikinformation ved akutte vejarbejder og uheld;
3.33 Hovedstadens Letbane - Samarbejde om akutudkald af entreprenører, teknikere eller beredskab;
3.34 Test af it-systemer;
3.35 Oversættelse af systemer og koder.
4. Optioner, faglige støttefunktioner:
4.1 Projektfunktion: Støttefunktion Beredskab;
4.2 Støttefunktion for Trafikstyring;
4.3 Teknisk bistand til dataansvarlig.
Yderligere oplysninger om optionerne kan findes i det offentliggjorte udbudsmateriale.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, kræver Vejdirektoratet, at disse enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger: Ansøgers samlede årsomsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ved »de 3 seneste disponible regnskabsår« forstås de 3 seneste regnskaber afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte, jf. nærmere herom i pkt. VI.3) og udbudsbetingelserne.
Som mindstekrav kræves en årsomsætning på minimum 20 000 000 DKK i de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængigt af, hvornår virksomheden og disse enheder blev etableret eller startede deres virksomhed. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængigt af, hvornår virksomhederne blev etableret eller startede deres virksomhed. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.
Ansøger skal i ESPD'et beskrive op til 5 relevante referencer vedrørende tilsvarende opgaver indenfor de seneste 3 år (i henhold til datoen for kontraktstart). Ved tilsvarende opgaver forstås tjenesteydelser, hvor virksomheden har udført en opgave, som har indeholdt kommunikation med brugere/borgere, vurderinger af nødvendig handling på baggrund af henvendelser/ indmeldelser og iværksættelse/rekvirering af disse handlinger, samt løbende journalisering/dokumentation af hændelserne referencerne bedes indeholde følgende oplysninger:
- Start- og slutdato: Løbetiden af kontrakten,
- Modtager: Navn på kunden (virksomheden/organisationen), samt land,
- Beskrivelse: Kort beskrivelse af den leverede ydelse, dvs. omfattede ydelser,
- Beløb: Værdien af den samlede kontrakt.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) eller såfremt ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen, så skal der alene angives maksimalt 5 referencer samlet.
Bemærk at ansøger maksimalt kan angive 5 referencer. Hvis ansøger angiver mere end 5 referencer medfører det dog ikke, at anmodningen er ukonditionsmæssig, men ordregiver vil alene medtage de 5 nyeste (i henhold til datoen for kontraktstart) referencer i evalueringen.
Som mindstekrav kræves minimum 1 reference på udførelse af tilsvarende kontrakt indenfor de seneste 3 år (i henhold til datoen for kontraktstart). Ved tilsvarende opgaver forstås tjenesteydelser, hvor virksomheden har udført en opgave, som har indeholdt kommunikation med brugere/borgere, vurderinger af nødvendig handling på baggrund af henvendelser/indmeldelser og iværksættelse/rekvirering af disse handlinger, samt løbende journalisering/dokumentation af hændelserne.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014. Kontrakten inkl. bilag er fuldt ud tilgængelig via det elektroniske udbudssystem.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via Vejdirektoratets anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende offentlige udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com eller telefon, (+45) 70 2080 14.
Ansøger skal med sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Der henvises til ordregivers guide til ESPD. Ansøger/tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøger/tilbudsgiver er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrunden anført i udbudslovens §137, stk. 1, nr. 2, medmindre ansøger/tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Benyttelsen af den frivillige udelukkelsesgrund sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøger/tilbudsgiver. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke ansøger/tilbudsgiver. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens.
§ § 151-152, jf. §153.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk