23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 154-380999
Offentliggjort
12.08.2019
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Midttrafik

Vindere

53. udbud Randers bybusser - pakke 2

(14.01.2020)
Fårup Rute og Turist
8990 Fårup

53. udbud Randers bybusser - pakke 1

(14.01.2020)
Umove Vest A/S
8700 Horsens

53. udbud - Randers bybusser


Midttrafik

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Tjenesteydelser

Legal Basis:

Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Midttrafik
29943176
Søren Nymarks Vej 3
Højbjerg
8270
Danmark
Kontaktperson: Helle Johansen
Telefon: +45 87408234
E-mail: hjo@midttrafik.dk
NUTS-kode: DK042

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/66341cdf-d755-4f05-ba79-0dc06a85e58e/homepage

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/66341cdf-d755-4f05-ba79-0dc06a85e58e/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/66341cdf-d755-4f05-ba79-0dc06a85e58e/homepage
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
Elektronisk kommunikation kræver anvendelse af værktøjer og anordninger, der ikke er almindeligt tilgængelige. Der er gratis, ubegrænset og fuld adgang til disse værktøjer og anordninger på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/66341cdf-d755-4f05-ba79-0dc06a85e58e/homepage
I.6) Hovedaktivitet
Transport med bybane, sporvogn, trolleybus eller bus

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

53. udbud - Randers bybusser

Sagsnr.: 1-23-4-205-1-18
II.1.2) Hoved-CPV-kode
60000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Udbuddet omfatter driften af alle bybuslinjer i Randers med ca. 85 000 køreplantimer om året fordelt på 29 kontraktbusser og 4 reservebusser.

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: ja
Der kan afgives bud på alle delaftaler
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakter, der kombinerer de følgende delkontrakter eller grupper af delkontrakter:

Pakkerne 1 og 2 kan vindes i kombination.

II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Randers By

Delkontraktnr.: Pakke 1
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
60000000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
Hovedudførelsessted:

Randers by

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Udbuddet omfatter driften af bybusserne i Randers by. Disse omfatter ca. 76 950 køreplantimer om året fordelt på 21 kontraktbusser og 3 reservebusser.

Der kan afgives tilbud på de 2 kontrakter (pakker) enkeltvis og i kombination:

- Pakke 1: Randers by,

- Pakke 2: Randers by og opland,

- Kombination A: Begge pakker i kombination.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 96
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Tidsubegrænset kontrakt, hvor begge parter kan opsige kontrakten til ordinært køreplanskifte (udgangen af juni) med min. 6 md varsel for Midttrafiks vedkommende og min.18 mdr. varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakten kan dog tidligst opsiges til ophør 4, 6 el 8 år efter driftsstart afhængig af det valgte tilbud. Kontrakten løber derfor indtil en af parterne opsiger den jf. kontrakten pkt.3.2.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet mindste antal: 3
Største antal: 8
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Se udbudsbetingelserne pkt. 6 og 7.

Egnethed:

Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af enten en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse), og tilladelse for det nødvendige antal busser.

Økonomisk og finansiel formåen:

- Ansøgers soliditetsgrad skal være mindst på 10% i det seneste disponible regnskabsår.

Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlings-godkendte årsregnskab.

Teknisk og faglig formåen:

- Ansøger skal kunne dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af bybuskørsel i Danmark inden for de seneste 3 år,

- Den udførte kørsel skal mindst have et omfang på 20 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 1 og mindst på 8 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 2.

Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 1 prækvalificere 3-5 egnede ansøgere.

Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 2 prækvalificere 3-7 egnede ansøgere.

Midttrafik vil dog samlet set maksimalt prækvalificere 8 ansøgere i alt.

Midttrafik prioriterer egnede ansøgere, der ønsker at afgive tilbud på både pakke 1 og pakke 2 (evt. i kombination A). Det betyder, at Midttrafik først udvælger de egnede ansøgere, der skal prækvalificeres til at afgive tilbud på pakke 1. Såfremt disse ansøgere også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres disse ansøgere også hertil. Herefter udvælges egnede ansøgere, der kun ønsker at afgive tilbud på pakke 2.

Det betyder, at hvis der prækvalificeres 5 ansøgere til at afgive tilbud på pakke 1 og disse også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres der således maksimalt 2 ansøgere til at afgive tilbud alene på pakke 2.

Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet i medfør af ovenstående mindstekrav og har anført i ESPD samt i bilag 4A og 4B, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):

- De anførte referencer (kontrakter) for udførelse af bybuskørsel i Danmark.

- - Det vægter positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende til den udbudte bybuskørsel i Randers for henholdsvis pakke 1 og pakke 2. Det vægter positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer (kontrakter) for sammenligneligt kørselsomfang,

- - Det vægter positivt, såfremt ansøgeren i sine referencer kan dokumentere erfaring med udførelse af kollektiv trafik inden for de seneste 3 år, hvor ansøgeren har deltaget i projekter med indførelse af nye tiltag, ex indførelse af nyt alternativt drivmiddel eller andre nyskabende teknologiske tiltag. Det vægter positivt jo flere projekter, der kan dokumenteres deltagelse i.

- Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet:

- - Det vægter positivt jo højere ansøgerens soliditetsgrad er i det seneste disponible regnskabsår.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Udbuddet omfatter følgende optioner, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på:

- Option på følgende alternative drivmidler. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.

- - Biodiesel (HVO) Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrænd-stoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 07/09/2017),

- - GTL eller CTL.

- Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger.

Der skal afgives tilbud på optionerne i alle de sideordnede tilbud, jf. Udbudsbetingelserne pkt. 5.2.

Midttrafik meddeler beslutning, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Randers By og Opland

Delkontraktnr.: Pakke 2
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
60000000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
Hovedudførelsessted:

Randers by og opland

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Udbuddet omfatter driften af busserne i Randers by og opland. Disse om fatter ca. 8 199 køreplantimer om året fordelt på 8 kontraktbusser og 1 reservebus.

Der kan afgives tilbud på de 2 kontrakter (pakker) enkeltvis og i kombination:

- Pakke 1: Randers by,

- Pakke 2: Randers by og opland,

- Kombination A: Begge pakker i kombination.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 96
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Tidsubegrænset kontrakt, hvor begge parter kan opsige kontrakten til ordinært køreplanskifte (udgangen af juni) med min. 6 md varsel for Midttrafiks vedkommende og min.18 mdr. varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakten kan dog tidligst opsiges til ophør 4, 6 el 8 år efter driftsstart afhængig af det valgte tilbud. Kontrakten løber derfor indtil en af parterne opsiger den jf. kontrakten pkt.3.2.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet mindste antal: 3
Største antal: 8
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Se udbudsbetingelserne pkt. 6 og 7.

Egnethed:

Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af enten en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse), og tilladelse for det nødvendige antal busser.

Økonomisk og finansiel formåen:

- Ansøgers soliditetsgrad skal være mindst på 10% i det seneste disponible regnskabsår.

Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlings-godkendte årsregnskab.

Teknisk og faglig formåen:

- Ansøger skal kunne dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af bybuskørsel i Danmark inden for de seneste 3 år,

- Den udførte kørsel skal mindst have et omfang på 20 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 1 og mindst på 8 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 2.

Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 1 prækvalificere 3-5 egnede ansøgere.

Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 2 prækvalificere 3-7 egnede ansøgere.

Midttrafik vil dog samlet set maksimalt prækvalificere 8 ansøgere i alt.

Midttrafik prioriterer egnede ansøgere, der ønsker at afgive tilbud på både pakke 1 og pakke 2 (evt. i kombination A). Det betyder, at Midttrafik først udvælger de egnede ansøgere, der skal prækvalificeres til at afgive tilbud på pakke 1. Såfremt disse ansøgere også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres disse ansøgere også hertil. Herefter udvælges egnede ansøgere, der kun ønsker at afgive tilbud på pakke 2.

Det betyder, at hvis der prækvalificeres 5 ansøgere til at afgive tilbud på pakke 1 og disse også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres der således maksimalt 2 ansøgere til at afgive tilbud alene på pakke 2.

Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet i medfør af ovenstående mindstekrav og har anført i ESPD samt i bilag 4A og 4B, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):

- De anførte referencer (kontrakter) for udførelse af bybuskørsel i Danmark.

- - Det vægter positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende til den udbudte bybuskørsel i Randers for henholdsvis pakke 1 og pakke 2. Det vægter positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer (kontrakter) for sammenligneligt kørselsomfang,

- - Det vægter positivt, såfremt ansøgeren i sine referencer kan dokumentere erfaring med udførelse af kollektiv trafik inden for de seneste 3 år, hvor ansøgeren har deltaget i projekter med indførelse af nye tiltag, ex indførelse af nyt alternativt drivmiddel eller andre nyskabende teknologiske tiltag. Det vægter positivt jo flere projekter, der kan dokumenteres deltagelse i.

- Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet:

- - Det vægter positivt jo højere ansøgerens soliditetsgrad er i det seneste disponible regnskabsår.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Udbuddet omfatter følgende optioner, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på:

- Option på følgende alternative drivmidler. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.

- - Biodiesel (HVO) Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrænd-stoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017),

- - GTL eller CTL

- Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger.

Der skal afgives tilbud på optionerne i alle de sideordnede tilbud, jf. Udbudsbetingelserne pkt. 5.2.

Midttrafik meddeler beslutning, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Udvælgelseskriterier som angivet i udbudsmaterialet
III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Udvælgelseskriterier som angivet i udbudsmaterialet
III.1.4) Objektive regler og kriterier for deltagelse
Liste over og kort beskrivelse af regler og kriterier:

Såfremt der er flere konditionsmæssige og egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurdering af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud.

Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet anført i udbudsmaterialet og udvælgelsen vil ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):

- De anførte referencer (kontrakter) for udførelse af bybuskørsel i Danmark, jf. pkt. 7.2 i udbudsbetingelserne,

- Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet.

Det vægter positivt jo højere ansøgerens soliditetsgrad er i det seneste disponible regnskabsår.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.1.6) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

100 000 DKK pr. kontraktbus.

III.1.7) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
III.1.8) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:

Ingen krav til retlig form, men hvis ansøgning om prækvalifikation afgives af et konsortium, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne.

Ved brug af underleverandør skal omfang specificeres i tilbuddet. Hovedleverandøren vil have det fulde ansvar overfor ordregiveren. Dersom et konsortium får tildelt aftalen, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for aftalen.

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession
Henvisning til den relevante lov eller administrative bestemmelse:

Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.

III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Der henvises til udkast til kontrakt i udbudsmaterialet.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Forhandlingsprocedure med forudgående indkaldelse af tilbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 06/09/2019
Tidspunkt: 23:59
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 13/09/2019
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Tilbud skal være gyldige indtil: 09/04/2020
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation.

Klage over.tildeling af kontrakt skal være indgivet til klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
07/08/2019

Send til en kollega

0.047