Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/66341cdf-d755-4f05-ba79-0dc06a85e58e/publicMaterial
Udbyder
Midttrafik
Vindere
53. udbud Randers bybusser - pakke 2
(14.01.2020)
Fårup Rute og Turist
8990 Fårup
53. udbud Randers bybusser - pakke 1
(14.01.2020)
Umove Vest A/S
8700 Horsens
53. udbud - Randers bybusser
Midttrafik
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/25/EU
Del I: Ordregivende enhed
29943176
Søren Nymarks Vej 3
Højbjerg
8270
Danmark
Kontaktperson: Helle Johansen
Telefon: +45 87408234
E-mail: hjo@midttrafik.dk
NUTS-kode: DK042
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/66341cdf-d755-4f05-ba79-0dc06a85e58e/homepage
Del II: Genstand
53. udbud - Randers bybusser
Udbuddet omfatter driften af alle bybuslinjer i Randers med ca. 85 000 køreplantimer om året fordelt på 29 kontraktbusser og 4 reservebusser.
Pakkerne 1 og 2 kan vindes i kombination.
Randers By
Randers by
Udbuddet omfatter driften af bybusserne i Randers by. Disse omfatter ca. 76 950 køreplantimer om året fordelt på 21 kontraktbusser og 3 reservebusser.
Der kan afgives tilbud på de 2 kontrakter (pakker) enkeltvis og i kombination:
- Pakke 1: Randers by,
- Pakke 2: Randers by og opland,
- Kombination A: Begge pakker i kombination.
Tidsubegrænset kontrakt, hvor begge parter kan opsige kontrakten til ordinært køreplanskifte (udgangen af juni) med min. 6 md varsel for Midttrafiks vedkommende og min.18 mdr. varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakten kan dog tidligst opsiges til ophør 4, 6 el 8 år efter driftsstart afhængig af det valgte tilbud. Kontrakten løber derfor indtil en af parterne opsiger den jf. kontrakten pkt.3.2.
Se udbudsbetingelserne pkt. 6 og 7.
Egnethed:
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af enten en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse), og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Økonomisk og finansiel formåen:
- Ansøgers soliditetsgrad skal være mindst på 10% i det seneste disponible regnskabsår.
Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlings-godkendte årsregnskab.
Teknisk og faglig formåen:
- Ansøger skal kunne dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af bybuskørsel i Danmark inden for de seneste 3 år,
- Den udførte kørsel skal mindst have et omfang på 20 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 1 og mindst på 8 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 2.
Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 1 prækvalificere 3-5 egnede ansøgere.
Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 2 prækvalificere 3-7 egnede ansøgere.
Midttrafik vil dog samlet set maksimalt prækvalificere 8 ansøgere i alt.
Midttrafik prioriterer egnede ansøgere, der ønsker at afgive tilbud på både pakke 1 og pakke 2 (evt. i kombination A). Det betyder, at Midttrafik først udvælger de egnede ansøgere, der skal prækvalificeres til at afgive tilbud på pakke 1. Såfremt disse ansøgere også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres disse ansøgere også hertil. Herefter udvælges egnede ansøgere, der kun ønsker at afgive tilbud på pakke 2.
Det betyder, at hvis der prækvalificeres 5 ansøgere til at afgive tilbud på pakke 1 og disse også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres der således maksimalt 2 ansøgere til at afgive tilbud alene på pakke 2.
Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet i medfør af ovenstående mindstekrav og har anført i ESPD samt i bilag 4A og 4B, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):
- De anførte referencer (kontrakter) for udførelse af bybuskørsel i Danmark.
- - Det vægter positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende til den udbudte bybuskørsel i Randers for henholdsvis pakke 1 og pakke 2. Det vægter positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer (kontrakter) for sammenligneligt kørselsomfang,
- - Det vægter positivt, såfremt ansøgeren i sine referencer kan dokumentere erfaring med udførelse af kollektiv trafik inden for de seneste 3 år, hvor ansøgeren har deltaget i projekter med indførelse af nye tiltag, ex indførelse af nyt alternativt drivmiddel eller andre nyskabende teknologiske tiltag. Det vægter positivt jo flere projekter, der kan dokumenteres deltagelse i.
- Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet:
- - Det vægter positivt jo højere ansøgerens soliditetsgrad er i det seneste disponible regnskabsår.
Udbuddet omfatter følgende optioner, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på:
- Option på følgende alternative drivmidler. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
- - Biodiesel (HVO) Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrænd-stoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 07/09/2017),
- - GTL eller CTL.
- Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger.
Der skal afgives tilbud på optionerne i alle de sideordnede tilbud, jf. Udbudsbetingelserne pkt. 5.2.
Midttrafik meddeler beslutning, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.
Randers By og Opland
Randers by og opland
Udbuddet omfatter driften af busserne i Randers by og opland. Disse om fatter ca. 8 199 køreplantimer om året fordelt på 8 kontraktbusser og 1 reservebus.
Der kan afgives tilbud på de 2 kontrakter (pakker) enkeltvis og i kombination:
- Pakke 1: Randers by,
- Pakke 2: Randers by og opland,
- Kombination A: Begge pakker i kombination.
Tidsubegrænset kontrakt, hvor begge parter kan opsige kontrakten til ordinært køreplanskifte (udgangen af juni) med min. 6 md varsel for Midttrafiks vedkommende og min.18 mdr. varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakten kan dog tidligst opsiges til ophør 4, 6 el 8 år efter driftsstart afhængig af det valgte tilbud. Kontrakten løber derfor indtil en af parterne opsiger den jf. kontrakten pkt.3.2.
Se udbudsbetingelserne pkt. 6 og 7.
Egnethed:
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af enten en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse), og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Økonomisk og finansiel formåen:
- Ansøgers soliditetsgrad skal være mindst på 10% i det seneste disponible regnskabsår.
Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlings-godkendte årsregnskab.
Teknisk og faglig formåen:
- Ansøger skal kunne dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af bybuskørsel i Danmark inden for de seneste 3 år,
- Den udførte kørsel skal mindst have et omfang på 20 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 1 og mindst på 8 000 køreplantimer pr. år for at kunne afgive tilbud på pakke 2.
Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 1 prækvalificere 3-5 egnede ansøgere.
Midttrafik vil til afgivelse af tilbud på pakke 2 prækvalificere 3-7 egnede ansøgere.
Midttrafik vil dog samlet set maksimalt prækvalificere 8 ansøgere i alt.
Midttrafik prioriterer egnede ansøgere, der ønsker at afgive tilbud på både pakke 1 og pakke 2 (evt. i kombination A). Det betyder, at Midttrafik først udvælger de egnede ansøgere, der skal prækvalificeres til at afgive tilbud på pakke 1. Såfremt disse ansøgere også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres disse ansøgere også hertil. Herefter udvælges egnede ansøgere, der kun ønsker at afgive tilbud på pakke 2.
Det betyder, at hvis der prækvalificeres 5 ansøgere til at afgive tilbud på pakke 1 og disse også ønsker at afgive tilbud på pakke 2, prækvalificeres der således maksimalt 2 ansøgere til at afgive tilbud alene på pakke 2.
Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet i medfør af ovenstående mindstekrav og har anført i ESPD samt i bilag 4A og 4B, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):
- De anførte referencer (kontrakter) for udførelse af bybuskørsel i Danmark.
- - Det vægter positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende til den udbudte bybuskørsel i Randers for henholdsvis pakke 1 og pakke 2. Det vægter positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer (kontrakter) for sammenligneligt kørselsomfang,
- - Det vægter positivt, såfremt ansøgeren i sine referencer kan dokumentere erfaring med udførelse af kollektiv trafik inden for de seneste 3 år, hvor ansøgeren har deltaget i projekter med indførelse af nye tiltag, ex indførelse af nyt alternativt drivmiddel eller andre nyskabende teknologiske tiltag. Det vægter positivt jo flere projekter, der kan dokumenteres deltagelse i.
- Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet:
- - Det vægter positivt jo højere ansøgerens soliditetsgrad er i det seneste disponible regnskabsår.
Udbuddet omfatter følgende optioner, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på:
- Option på følgende alternative drivmidler. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
- - Biodiesel (HVO) Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrænd-stoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017),
- - GTL eller CTL
- Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger.
Der skal afgives tilbud på optionerne i alle de sideordnede tilbud, jf. Udbudsbetingelserne pkt. 5.2.
Midttrafik meddeler beslutning, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Såfremt der er flere konditionsmæssige og egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurdering af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud.
Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet anført i udbudsmaterialet og udvælgelsen vil ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):
- De anførte referencer (kontrakter) for udførelse af bybuskørsel i Danmark, jf. pkt. 7.2 i udbudsbetingelserne,
- Ansøgerens finansielle og økonomiske kapacitet.
Det vægter positivt jo højere ansøgerens soliditetsgrad er i det seneste disponible regnskabsår.
100 000 DKK pr. kontraktbus.
Ingen krav til retlig form, men hvis ansøgning om prækvalifikation afgives af et konsortium, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne.
Ved brug af underleverandør skal omfang specificeres i tilbuddet. Hovedleverandøren vil have det fulde ansvar overfor ordregiveren. Dersom et konsortium får tildelt aftalen, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for aftalen.
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Der henvises til udkast til kontrakt i udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation.
Klage over.tildeling af kontrakt skal være indgivet til klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk