Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f9d65b92-200a-4a04-bac9-960dbed7db6e/publicMaterial
Udbyder
Midttrafik
Vindere
55. udbud - Herning bybusser
(14.07.2020)
Tide Bus Danmark A/S
Egegårdsvej 20
5260 Odense S
Opdateringer
Del VI
Placering af det tekst, der skal ændres:VI.3) Yderligere oplysninger
I stedet for:
Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og ansøgning om prækvalifikation vil blive gennemgået.
Informationsmødet afholdes hos Midttrafik på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.5. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.
Læses:
Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.
Tilbudsgiver gøres opmærksom på, at ordregiver i tillæg til de obligatoriske udelukkelsesgrunde gør brug af frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudsloven § 137, nr. 1-6.
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og ansøgning om prækvalifikation vil blive gennemgået.
Informationsmødet afholdes hos Midttrafik på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.5. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.
Yderligere oplysninger
Angivelsen af brugen af de frivillige udelukkelsesgrunde ar ved en fejl ikke angivet i den oprindelige udbudsbekendtgørelse, men de fremgik af udbudsbetingelserne.
55. udbud - Herning bybusser
Midttrafik
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/25/EU
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Søren Nymarks Vej 3
By: Højbjerg
NUTS-kode: DK04
Postnummer: 8270
Land: Danmark
Kontaktperson: Jette Schelderup Mathiassen
E-mail: jsn@midttrafik.dk
Telefon: +45 21259302
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f9d65b92-200a-4a04-bac9-960dbed7db6e/homepage
Del II: Genstand
55. udbud - Herning bybusser
Udbuddet omfatter driften af alle bybuslinjer i Herning. Dette omfatter ca. 40 800 køre-plantimer om året med anvendelse af 12 kontraktbusser og minimum 2 reservebusser. Der er krav om, at kørslen afvikles med brug af nulemissionsbusser, dvs. brint- eller el-busser.
Herning
Omfang:
Udbuddet omfatter driften af alle bybuslinjer i Herning. Dette omfatter ca. 40 800 køre-plantimer om året med anvendelse af 12 kontraktbusser og minimum 2 reservebusser.
Nulemissionsbusser og infrastruktur til opladning/tankning:
Der er krav om, at kørslen afvikles med brug af nulemissionsbusser, dvs. brint- eller el-busser. Det er et krav, at der udelukkende tilbydes busser/løsninger, hvor der ikke skal foretages infrastrukturmæssige tiltag i byrummet. Det betyder, at der ved tilbud med el-busser, ikke må afgives tilbud med busser, der kræver installation af ladestationer i byrummet; opladning af elbusser skal kunne foregå udelukkende på busselskabets busdepot. Ved tilbud med brintbusser gælder det tilsvarende, at tankningsfaciliteter skal etableres på busselskabets depot, dog kan busselskabet også benytte sig af eventuelle almindelige offentligt tilgængelige brinttankstationer.
Ekstrakørsel til Messecenter Herning:
Herning Kommune afholder mange events og arrangementer i Herning. Busselskabet skal påregne et tæt samarbejde med kommunen og Midttrafik i forhold til at planlægge omkørsler mm., herunder gennemførelse af prøvekørsler med henblik på at fastlægge køretider på alternative ruteføringer. Ved forskellige arrangementer i Messecenter Herning (MCH) er der i varierende grad brug for ekstra kørsel, også på tidspunkter uden for normalkøreplanen. Busselskabet er forpligtet til at udføre sådan ekstrakørsel samt deltage i planlægning mm, jf. kontrakten pkt. 6.7.
Kontrakten omfattet af udbuddet er en tidsubegrænset kontrakt, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakten løber minimum 12 år indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Ansøgere skal opfylde følgende mindstekrav for at kunne blive prækvalificeret:
Egnethed:
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af enten en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse), og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Økonomisk og finansiel kapacitet:
Ansøgere, der søger om at blive prækvalificeret til at afgive tilbud skal opfylde følgende mindstekrav:
(a) Ansøgers omsætning skal i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår være minimum 100 000 000 DKK ekskl. moms,
(b) Ansøgers soliditetsgrad skal i det seneste disponible regnskabsår være minimum 10%,
(c) Ansøgers egenkapital skal i det seneste disponible regnskabsår være minimum 25 000 000 DKK.
Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlings-godkendte årsregnskab.
Teknisk og faglig formåen:
Ansøgere, der søger om at blive prækvalificeret til at afgive skal opfylde følgende mindstekrav:
(a) Ansøger skal kunne dokumentere minimum 1 reference (én kontrakt) og maksimum 5 referencer (5 kontrakter) med udførelse af bybuskørsel i Danmark inden for de seneste 3 år (2017-2019). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) minimum have et omfang på 20 000 køreplantimer pr. år,
(b) Ansøger skal minimum kunne dokumentere én reference og maksimum 5 referencer, hvor ansøger har opnået erfaringer med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik inden for de seneste 3 år (2017-2019).
i. Ved alternativt drivmiddel forstås her enten brint, el eller gas.
ii. Ved erfaring forstås her enten udførelse af faktisk drift (dvs. kontraktkørsel) med busser kørende på et/flere af de pågældende drivmidler, eller deltagelse i forsøgsordninger med anvendelse af et/flere af de pågældende drivmidler.
Såfremt der er flere konditionsmæssige og egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurdering af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud.
Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):
(a) De anførte referencer for udførelse af bybuskørsel i Danmark.
i. Det vægtes positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende den udbudte kørsel i Herning.
ii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for sammenligneligt kørselsomfang.
(b) De anførte referencer for opnåelse af erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
i. Erfaringer opnået via faktisk drift vægtes højere end erfaring opnået via forsøgsordninger.
ii. Erfaringer med brint eller el vægtes højere end erfaringer med gas.
iii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for opnået erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
(a) Option på elektrisk rampe til kørestole i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus,
(b) Option på udstyr til automatisk fastspænding af kørestole i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus,
(c) Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Såfremt der er flere konditionsmæssige og egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil udvælgelse ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):
(a) De anførte referencer for udførelse af bybuskørsel i Danmark.
i. Det vægtes positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende den udbudte kørsel i Herning.
ii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for sammenligneligt kørselsomfang.
(b) De anførte referencer for opnåelse af erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
i. Erfaringer opnået via faktisk drift vægtes højere end erfaring opnået via forsøgsordninger.
ii. Erfaringer med brint eller el vægtes højere end erfaringer med gas.
iii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for opnået erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.
100 000 DKK pr. bus (både kontrakt- og reservebusser).
Ingen krav til retlig form, men hvis ansøgning om prækvalifikation afgives af et konsortium, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne.
Ved brug af underleverandør skal omfang specificeres i tilbuddet. Hovedleverandøren vil have det fulde ansvar overfor ordregiveren. Dersom et konsortium får tildelt aftalen, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for aftalen.
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Der henvises til udkast til kontrakt i udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og ansøgning om prækvalifikation vil blive gennemgået.
Informationsmødet afholdes hos Midttrafik på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.5. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation.
Klage over tildeling af kontrakt skal være indgivet til Klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk