23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 245-604317
Offentliggjort
19.12.2019
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Midttrafik

Vindere

55. udbud - Herning bybusser

(14.07.2020)
Tide Bus Danmark A/S
Egegårdsvej 20
5260 Odense S

Opdateringer

Rettelse
(15.01.2020)

Del VI
Placering af det tekst, der skal ændres:VI.3) Yderligere oplysninger
I stedet for:
Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og ansøgning om prækvalifikation vil blive gennemgået.
Informationsmødet afholdes hos Midttrafik på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.5. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.
Læses:
Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.
Tilbudsgiver gøres opmærksom på, at ordregiver i tillæg til de obligatoriske udelukkelsesgrunde gør brug af frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudsloven § 137, nr. 1-6.
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og ansøgning om prækvalifikation vil blive gennemgået.
Informationsmødet afholdes hos Midttrafik på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.5. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.


Yderligere oplysninger
Angivelsen af brugen af de frivillige udelukkelsesgrunde ar ved en fejl ikke angivet i den oprindelige udbudsbekendtgørelse, men de fremgik af udbudsbetingelserne.

55. udbud - Herning bybusser


Midttrafik

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:

Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Midttrafik
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Søren Nymarks Vej 3
By: Højbjerg
NUTS-kode: DK04
Postnummer: 8270
Land: Danmark
Kontaktperson: Jette Schelderup Mathiassen
E-mail: jsn@midttrafik.dk
Telefon: +45 21259302

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f9d65b92-200a-4a04-bac9-960dbed7db6e/homepage

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f9d65b92-200a-4a04-bac9-960dbed7db6e/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f9d65b92-200a-4a04-bac9-960dbed7db6e/homepage
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
Elektronisk kommunikation kræver anvendelse af værktøjer og anordninger, der ikke er almindeligt tilgængelige. Der er gratis, ubegrænset og fuld adgang til disse værktøjer og anordninger på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/f9d65b92-200a-4a04-bac9-960dbed7db6e/homepage
I.6) Hovedaktivitet
Transport med bybane, sporvogn, trolleybus eller bus

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

55. udbud - Herning bybusser

Sagsnr.: 2.2.6-08384-2019
II.1.2) Hoved-CPV-kode
60000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Udbuddet omfatter driften af alle bybuslinjer i Herning. Dette omfatter ca. 40 800 køre-plantimer om året med anvendelse af 12 kontraktbusser og minimum 2 reservebusser. Der er krav om, at kørslen afvikles med brug af nulemissionsbusser, dvs. brint- eller el-busser.

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
60100000
60112000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK041
Hovedudførelsessted:

Herning

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Omfang:

Udbuddet omfatter driften af alle bybuslinjer i Herning. Dette omfatter ca. 40 800 køre-plantimer om året med anvendelse af 12 kontraktbusser og minimum 2 reservebusser.

Nulemissionsbusser og infrastruktur til opladning/tankning:

Der er krav om, at kørslen afvikles med brug af nulemissionsbusser, dvs. brint- eller el-busser. Det er et krav, at der udelukkende tilbydes busser/løsninger, hvor der ikke skal foretages infrastrukturmæssige tiltag i byrummet. Det betyder, at der ved tilbud med el-busser, ikke må afgives tilbud med busser, der kræver installation af ladestationer i byrummet; opladning af elbusser skal kunne foregå udelukkende på busselskabets busdepot. Ved tilbud med brintbusser gælder det tilsvarende, at tankningsfaciliteter skal etableres på busselskabets depot, dog kan busselskabet også benytte sig af eventuelle almindelige offentligt tilgængelige brinttankstationer.

Ekstrakørsel til Messecenter Herning:

Herning Kommune afholder mange events og arrangementer i Herning. Busselskabet skal påregne et tæt samarbejde med kommunen og Midttrafik i forhold til at planlægge omkørsler mm., herunder gennemførelse af prøvekørsler med henblik på at fastlægge køretider på alternative ruteføringer. Ved forskellige arrangementer i Messecenter Herning (MCH) er der i varierende grad brug for ekstra kørsel, også på tidspunkter uden for normalkøreplanen. Busselskabet er forpligtet til at udføre sådan ekstrakørsel samt deltage i planlægning mm, jf. kontrakten pkt. 6.7.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 144
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Kontrakten omfattet af udbuddet er en tidsubegrænset kontrakt, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakten løber minimum 12 år indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet mindste antal: 3
Største antal: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Ansøgere skal opfylde følgende mindstekrav for at kunne blive prækvalificeret:

Egnethed:

Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af enten en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse), og tilladelse for det nødvendige antal busser.

Økonomisk og finansiel kapacitet:

Ansøgere, der søger om at blive prækvalificeret til at afgive tilbud skal opfylde følgende mindstekrav:

(a) Ansøgers omsætning skal i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår være minimum 100 000 000 DKK ekskl. moms,

(b) Ansøgers soliditetsgrad skal i det seneste disponible regnskabsår være minimum 10%,

(c) Ansøgers egenkapital skal i det seneste disponible regnskabsår være minimum 25 000 000 DKK.

Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlings-godkendte årsregnskab.

Teknisk og faglig formåen:

Ansøgere, der søger om at blive prækvalificeret til at afgive skal opfylde følgende mindstekrav:

(a) Ansøger skal kunne dokumentere minimum 1 reference (én kontrakt) og maksimum 5 referencer (5 kontrakter) med udførelse af bybuskørsel i Danmark inden for de seneste 3 år (2017-2019). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) minimum have et omfang på 20 000 køreplantimer pr. år,

(b) Ansøger skal minimum kunne dokumentere én reference og maksimum 5 referencer, hvor ansøger har opnået erfaringer med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik inden for de seneste 3 år (2017-2019).

i. Ved alternativt drivmiddel forstås her enten brint, el eller gas.

ii. Ved erfaring forstås her enten udførelse af faktisk drift (dvs. kontraktkørsel) med busser kørende på et/flere af de pågældende drivmidler, eller deltagelse i forsøgsordninger med anvendelse af et/flere af de pågældende drivmidler.

Såfremt der er flere konditionsmæssige og egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil ordregiver på baggrund af en saglig og objektiv vurdering af de modtagne ansøgeres egnethed udvælge de ansøgere, der vil blive inviteret til at afgive tilbud.

Udvælgelsen sker på baggrund af de oplysninger, ansøgerne har afgivet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3, og udvælgelsen vil således ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):

(a) De anførte referencer for udførelse af bybuskørsel i Danmark.

i. Det vægtes positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende den udbudte kørsel i Herning.

ii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for sammenligneligt kørselsomfang.

(b) De anførte referencer for opnåelse af erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.

i. Erfaringer opnået via faktisk drift vægtes højere end erfaring opnået via forsøgsordninger.

ii. Erfaringer med brint eller el vægtes højere end erfaringer med gas.

iii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for opnået erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

(a) Option på elektrisk rampe til kørestole i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus,

(b) Option på udstyr til automatisk fastspænding af kørestole i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus,

(c) Option på automatisk stoppestedsannoncering i alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger pr. bus.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Udvælgelseskriterier som angivet i udbudsmaterialet
III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Udvælgelseskriterier som angivet i udbudsmaterialet
III.1.4) Objektive regler og kriterier for deltagelse
Liste over og kort beskrivelse af regler og kriterier:

Såfremt der er flere konditionsmæssige og egnede ansøgere, end ordregiver har angivet at ville prækvalificere, vil udvælgelse ske på baggrund af følgende (oplistet i prioriteret rækkefølge):

(a) De anførte referencer for udførelse af bybuskørsel i Danmark.

i. Det vægtes positivt, at kørselsomfanget har et omfang tilsvarende den udbudte kørsel i Herning.

ii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for sammenligneligt kørselsomfang.

(b) De anførte referencer for opnåelse af erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.

i. Erfaringer opnået via faktisk drift vægtes højere end erfaring opnået via forsøgsordninger.

ii. Erfaringer med brint eller el vægtes højere end erfaringer med gas.

iii. Det vægtes positivt, at der kan fremlægges flest mulige referencer, dog maksimum 5, for opnået erfaring med indførelse af alternativt drivmiddel i kollektiv trafik.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.1.6) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

100 000 DKK pr. bus (både kontrakt- og reservebusser).

III.1.7) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
III.1.8) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:

Ingen krav til retlig form, men hvis ansøgning om prækvalifikation afgives af et konsortium, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne.

Ved brug af underleverandør skal omfang specificeres i tilbuddet. Hovedleverandøren vil have det fulde ansvar overfor ordregiveren. Dersom et konsortium får tildelt aftalen, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for aftalen.

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession
Henvisning til den relevante lov eller administrative bestemmelse:

Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.

III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Der henvises til udkast til kontrakt i udbudsmaterialet.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Forhandlingsprocedure med forudgående indkaldelse af tilbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2019/S 156-386243
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 21/01/2020
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 28/01/2020
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Tilbud skal være gyldige indtil: 01/10/2020
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Tilbudsgivere gøres opmærksom på, at der kan blive foretaget potentielt væsentlige ændringer i udbudsmaterialet som led i forhandlingerne, idet Midttrafik forbeholder sig ret til at forhandle alle dele af udbudsmaterialet, med mindre det udtrykkeligt er angivet, at en del af udbudsmaterialet ikke vil blive gjort til genstand for forhandlinger.

Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og ansøgning om prækvalifikation vil blive gennemgået.

Informationsmødet afholdes hos Midttrafik på den dato, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 3.5. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation.

Klage over tildeling af kontrakt skal være indgivet til Klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
16/12/2019

Send til en kollega

0.078