23948sdkhjf

Km-afgift: Regeringen holder kikkerten for det blinde øje

- Vi er ikke i tvivl om, at at kilometerafgiften er en ekstra skat forklædt som grøn omstilling, skriver to organisationsdirektører i dette indlæg

Indlæg af: Lars William Wesch, branchedirektør i ATL og Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport

Det bliver meget dyrere at være vognmand, mens klimaet fortsat må spejde langt efter reelle ambitioner.

Det er stadig essensen i regeringens forslag til en kilometerbaseret vejafgift.

Selv om der er stor rabat til el-lastbiler, så bliver el-lastbilen også dyrere end i dag. Og en lastbil der kører på klimavenligt biodiesel skal også betale den samme afgift som en almindelig diesellastbil.

I skrivende stund, hvor partierne uden om regeringen netop har meddelt, om de er med på kilometerafgiften eller ej, er problemerne med kilometerafgiften præcis de samme, som da den tidligere regering præsenterede idéen første gang:

El-lastbiler er fortsat ikke et realistisk alternativ i alle dele af den tunge godstransport. De koster fortsat cirka tre gange så meget som deres dieseldrevne slægtninge, rækkevidden er markant dårligere og den fornødne ladestruktur er nærmest ikke eksisterende.

I ATL og DI Transport er vi derfor ikke i tvivl om, at kilometerafgiften er en ekstra skat forklædt som grøn omstilling, der både vil skade vejgodstransporten - og i sidste ende den enkelte dansker.

Samtidig har de danske vognmænd ikke udsigt til så meget som én eneste krone af deres egne penge, der ellers kunne bruges til at sætte skub i den grønne omstilling, som regeringen ellers taler så meget om.

Regeringen vil nemlig hive penge væk fra vejgodstransporten i stedet for at støtte branchen til at købe grønne lastbiler og grønne drivmidler. Skævt, urimeligt og uigennemtænkt.

I stedet for en kilometerafgift kunne man hæve den generelle dieselafgift, så både personbiler og lastbiler betaler regningen. Det vil samtidig give en tre gange så stor klimaeffekt som kilometerafgiften.

At regeringen og de røde støttepartier i de seneste dage alligevel har søgt at male kilometerafgiften i grønne farver, styrker desværre kun indtrykket af en regering, der ligesom Lord Nelson, sætter kikkerten for det blinde øje.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063