Det bedste resultat i mange år
Et overskud på 28 millioner kroner og en egenkapital på knap 45 millioner kroner.
Det var der ingen, der havde forudset – mindst af alle direktøren; men det er blevet resultatet af det seneste års aktiviteter for DSV Transport. Omsætningen er på et år steget fra 665 til 819 millioner kroner, mens driftsresultatet er steget fra 5 til 37 millioner kroner.
Selskabets hovedaktivitet er kørsel for entreprenørbranchen, levering af grus, sten og jord, kørsel med korn- og foderstoffer, affaldskørsel samt miljø- og containertransporter. Og det er netop dette mix af forskellige produkter, som har gjort det muligt for virksomheden at fokusere på de områder, der har været mest lukrative.
- Man kan kalde det for ”den perfekte storm”, siger Lars Saltoft Kristoffersen, adm. direktør i DSV Transport.
- Når vi laver så mange forskellige ting, er det vigtigt, hvordan vi sammensætter produktmixet. Det gik op i en højere enhed for os sidste år, hvor vi fik valgt de rigtige projekter.
- Vi har tidligere haft en tendens til, at vi skulle sige ”ja” til alting, og så måtte vi klare det, så godt vi kunne. Det gjorde vi ikke sidste år. Der var vi mere skarpe på at vælge de rigtige projekter ud – og så var resultatet også med os.
Stigende priser
Det er klart, at DSV Transport også har haft fordel af det prispres, der kom på markedet, fordi alle vognmænd havde travlt, og der var underkapacitet i markedet.
- Alle manglede biler, og det skabte jo også øget pris på alting. Det mærkede vi også, fortæller Lars Saltoft Kristoffersen.
- Populært kan man sige, at magtbalancen var vendt. Hvor kunderne tidligere har været vant til at trykke os vognmænd, så kunne vi for en gangs skyld sige fra, hvis ikke prisen var i orden, siger han og fortsætter:
- Noget af det, jeg er mest stolt af, er, at de vognmænd, vi samarbejder med, også kunne mærke en bedre afregning i 2022. Selv om at nogle af omkostningerne som for eksempel dieseludgifterne er fulgt med op, så har vores vognmænd også haft et godt år.
Flere hundrede vognmænd
Det specielle ved DSV Transport er, at det ikke er selskabet selv, der udfører de mange transportopgaver, der forhandles hjem. Det gør de flere hundrede vognmænd og chauffører, som er tilknyttet virksomheden. På den måde råder DSV Transport over 400 lastbiler og talrige specialkøretøjer blandt andet blokvogne, kraner og vogne til volumengods, hvor stadig flere af bilerne bliver omdannet til konceptbiler med DSV Transports farver og logo.
DSV Transport er delt op i region Øst og Vest. Øst der er den gamle hjemmebane. Det er der, virksomheden er startet fra; men Jylland er kommet godt med de senere år.
- Vi har dog ikke den position på det jyske marked, som vi har på Sjælland, så nogle gange har vi nogle svære år i det jysk/fynske; men 2022/2023-regnskabet var et virkelig godt år for os i region Vest, siger direktøren.
Forventninger til 2023/2024
Når Lars Saltoft Kristoffersen skal forudsige næste års resultat, er han godt klar over, at man ikke kan forvente samme høje niveau.
- Inflationen har selvfølgelig gjort, at vi kører med et højere prisniveau i dag end for to-tre år siden; men ellers er de ekstremt høje priser, der herskede sidste år, aftaget en smule.
- Det er stadig er et okay marked i år; men vi forventer ikke at kunne levere samme resultat for det kommende år. Hvor vi lander, kan jeg ikke sige; men det er stadig et fornuftige marked, og der er stadig masser at lave, så det klager vi ikke over, slutter han.
Regnskabsår | 2022/2023 | 2021/2022 | 2020/2021 |
Valuta | 1.000 kr. | 1.000 kr. | 1.000 kr. |
Nettoomsætning | 818.775 | 665.018 | 621.622 |
Resultat af primær drift | 37.262 | 5.287 | 3.848 |
Resultat af finansielle poster | -806 | -632 | 108 |
Årets resultat | 28.363 | 3.557 | 3.083 |
Balancesum | 162.545 | 142.450 | 134.580 |
Egenkapital | 44.622 | 31.259 | 30.702 |
Antal ansatte | 81 | 82 | 79 |
Kilde: CVR |