23948sdkhjf

Transportdirektør: - Flere hundrede vognmænd arbejder her

- I fem årtier har vores vognmænd hjulpet tusindvis af virksomheder på titusindvis af opgaver og byggepladser, siger Lars Saltoft Kristoffersen

De fleste, der kender til transport, ved godt, at DSV-koncernen og DSV Transport er to forskellige virksomheder. De har fælles historie frem til 2004. I dag er der ingen forbindelse mellem de to virksomheder. Kun navnet har de tilfælles.

DSV Transport leverer sten, sten og grus – og laver løsninger inden for jord, forurenet jord, affald mm.

- Vi kombinerer transport med produkter og ydelser, forklarer adm. direktør Lars Saltoft Kristoffersen.

- Det er egentlig det samme, som vi hele tiden har lavet. Det er bare blevet mere komplekst og mere omfangsrigt, end det har været før. Vores forretningsmodel med at have vognmænd til at køre, den har vi stadig væk.

- Dengang jeg startede i det gamle DSV, var det A-aktionærer, som var vores faste vognmænd; men da vi blev solgt til en kapitalfond i 2004, var der ikke længere vognmænd med i ejerkredsen. Det gjorde, at vi arbejdede med nogle løsninger, hvor vi tilknyttede vognmændene på en anden måde.

- I dag har vi vognmandsgrupper og vognmandsrepræsentanter, som mødes fire gange om året. Vi diskuterer emner og udvikler projekter sammen.

- Vi har vognmandskoncepter, hvor vognmændene kan få indkøbsaftaler via os. Vi har et helt katalog med aftaler om arbejdstøj, sikkerhedsudstyr, olie, telefoni og meget mere.

- Noget af det er især rettet mod nye vognmænd, der kommer ind og har svært ved at finde ud af, hvad det egentlig, der skal til, og hvad de har brug for. De kan trække på vores aftaler. Det med at få en olieaftale med et olieselskab er ikke superlet; men hvis du kører for os og køber din olie gennem os, er man sikker på at få en god rabat.

- De store vognmænd kan tingene selv.

Faste opgaver og projekter

DSV Transports forretning er fordelt mellem faste opgaver og projekter.

- Faste opgaver er kontrakter af længere eller kortere varighed. Det kan være asfaltkørsel, vintertjeneste, kørsel for betonfabrikkerne. Det er fast kontraktkørsel for offentlige eller private indkøbere, og kontraktperioderne kan svinge fra et til fem år. Det er cirka 20-25 procent af vores forretning.

- 75-80 procent af vores forretning er licitationsmarkedet. Det er kørsel til veje, motorveje, Metroen, Femern, udstykninger og byggemodninger. Alt inden for bygge- og anlægsbranchen, og som man laver på projektplan.

- Det er den måde, vores forretning er struktureret på. Det gør jo, at man skal have en meget agil forretning, for man skal hele tiden kunne tilpasse sig det behov, der er, siger Lars Saltoft Kristoffersen.

- Når vi laver aftaler med kunderne, så kommer vi ikke kun med transportløsningen. Vi løser kundens behov inden for alt det, vi kan. Hvis kunden skal bruge 20.000 ton grus, så køber vi det og sælger det til kunden i en totalløsning med transport, dokumentation og alt de, der nu er behov for.

Faktisk ejer DSV Transport to grusgrave; men det er lidt atypisk – for som Lars Saltoft Kristoffersen siger, er det ikke en del af kerneforretningen.

- Det er ligesom vores egne jordtipper og nyttiggørelsesprojekter indenfor jorddeponering et supplement til den forretning, vi har, så vi kan styrke vores konkurrencekraft.

- DSV Transport ejer også kun meget få lastbiler. Det er kun i specielle tilfælde, at vi investerer i køretøjer. Det er vores vognmænd, der har bilerne og kører for os. Den ”egenproduktion” vi måtte have, må aldrig overstige 10 procent.

- Det står faktisk i vores forretningsgrundlag, og vi har ingen problemer med at overholde det. Og det har vi overlevet på i fire årtier med oliekrise, kartoffelkur, byggekrise, finanskrise, pandemi og flere opsving med byggeboom.

- Vi har hjulpet tusindvis af virksomheder på titusindvis af opgaver og byggepladser, slutter Lars Saltoft Kristoffersen.

I dag omsætter DSV Transport for over 800 millioner kroner, har 75 ansatte og flere hundrede tilknyttede vognmænd og chauffører. Tilsammen råder virksomheden over 400 lastbiler og specialkøretøjer blandt andet blokvogne, kraner samt vogne til volumengods og konceptbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078