Vognmand i vintertjeneste: Det er den bedste start vi kunne få
Vejret fejler intet, hvis man skulle spørge vognmand René Jensen, som er medejer af vognmandsfirmaet SB Transport i Nørresundby.
SB Transport er en af de nye vognmandsfirmaer, som Vejdirektoratet har indgået kontrakt med om vinterkørsel. Virksomheden har en del af ruten på den nordjyske motorvej E45 mellem Vodskov N og Støvring N, og starten på den nye aktivitet med vintertjeneste kunne ikke være bedre. Sne og frost i november har indtil videre givet masser af aktivitet for det lille vognmandsfirma.
- Vi startede med at sprede salt den 31. oktober. Siden har vi været ude flere gange i november – men sidst i november kom sneen. Og så har vi bare haft travlt, fortæller René Jensen, som til daglig selv sidder bag rattet i vognmandsfirmaet med andre opgaver end snerydning og saltspredning
Oprindelig var det ikke meningen, at SB Transport skulle køre vintertjeneste.
- Vi havde godt nok set, at vintertjenesten var i udbud, og at Vejdirektoratet havde sendt det i udbud flere gange; men vi synes, at vi havde andet at give os til, fortæller René Jensen; men så blev han ringet op af Vejdirektoratet.
- De mente, at det kunne passe godt for en virksomhed som vores. Det endte med, at vi tog et møde med dem og fik detaljer at vide om ruten. Jeg har tidligere kørt sneplov og saltspreder for Aalborg Kommune, så jeg kendte godt til opgaverne; men jeg havde ikke kørt for Vejdirektoratet før.
- Vi kunne godt se, at det ville passe ind i vores forretning. Vi ligger lige på ruten; men med alle de regler, der er kommet, kunne vi godt se, at vi ikke kunne køre det alene. Så vi fik en samarbejdspartner med – K.P. Nielsen Aalborg – så ruten blev delt op i to delaftaler.
- Jeg starter i Vodskov og kører sydpå; mens K.P. Nielsen starter i Støvring og kører nordpå. Han bor i Svenstrup og vi bor i Nørresundby. Så det passede kanongodt til os begge, fortæller René Jensen.
- Rent praktisk foregår vintertjenesten ved, at vi bliver ringet op på en telefonsvarer, og så får vi besked om, at vi er blevet kaldt ud. I dagtimerne har vi 120 minutter til at rykke ud, om natten har vi 90 minutter; men vi har haft en gennemsnitlig udkaldstid på 25 minutter om natten. Så det er gået ret fornuftigt, siger René Jensen.