23948sdkhjf

Contis mest avancerede dæk nogensinde

Lastbilernes fodtøj kommer under større bevågenhed i fremtiden, hvor både vognmænd og myndigheder kræver endnu mere af dækkene

Det tog fire år, fra Continental i 1871 blev etableret i Hannover, til det første produkt landede på gaden.

Det var en hestesko med gummi-belægning, som reducerede støjen betragteligt, når datidens vogne kloprede hen over brostenene trukket af ægte hestekræfter.

Lidt hurtigere går det i dag, når nyheder rulles ud i det noget bredere produktprogram, som Continental i dag spænder over. Men stadig med udgangspunkt i Hannover, hvor det nybyggede hovedsæde for nylig dannede rammen om lanceringen af den næste - og vel nok vigtigste målt i forhold til volumen - etape af dækproducentens Generation 5 af dæk til den tunge transport.

To dæk bliver til ét

Conti Eco Gen 5 er navnet - og det dækker over Continentals nye serie af lastbildæk til langdistance- og regional transport. Conti Eco-serien er samtidig en sammensmeltning af to dækserier i Conti-programmet - nemlig Conti Eco Regional og Conti Eco Plus, som i den forrige generation var adskilt, men altså nu relanceres i ét og samme dæk til tung transport over længere, daglige distancer.

Med Conti Eco Gen 5 har den tyske producent nok engang optimeret rullemodstandenden og forlænget dækkets holdbarhed. Conti Eco Gen 5 kommer i en version til styreaksel og drivaksel, og for styredækket lover Continental op til 12 procent forbedring i bedre rullemodstand og dækkets levetid, mens det for trækdækket hedder 10 procent på rullemodstand og 2 procent på levetiden.

Disse nøgletal for dækkets præstation skal ses i forhold til en merpris for Gen 5-dækkene på 2-3 procent i indkøb sammenlignet med Gen3+, som de nye dæk afløser. Altså umiddelbart et fornuftigt regnestykke for vognmanden og flådeejeren.

Mest avancerede dæk

Vejgrebet for de nye dæk er der trods den forbedrede rulleevne ikke givet køb på, forsikrer Continental - som også garanterer, at karkassens kvalitet fortsat er fuldt ud anvendelig til regummiering, som også er et væsentligt forretnings- og indsatsområde for Continental, der i Hannonver har egen genbrugsfabrik med varm regummiering af lastbildæk.

Conti kalder selv Gen 5 for producentens "mest avancerede lastbildæk nogensinde", og det skyldes ikke kun forbedringer i mønsteret, slidbanen, karkasse og skulderdesign og mange flere fintunede teknikaliteter i udviklingen af det nye langtursdæk.

Alle Generation 5-dæk er født med en RFID-chip med radiofrekvens og kan - som tilvalg - fra fabrikken udstyres med seneste generation af Contis dæksensorer, som spiller sammen med det avancerede flåde- og overvågningssystem ContiConnect, hvor vognmanden kan få information om dækkenes tilstand, aktuelle præstation, og blive advaret, når et dæk er i farezonen - og dermed nå at rette op på problemet ved fx at justere dæktrykket, eller få skiftet dækket i god ro og orden uden havari under en transport.

Skarpt fokus på dæk

Udrulningen af lastbildækkene i Generation 5 kommer på et tidspunkt, hvor der er mere fokus på dækkenes rolle end nogensinde før. Producenter og store flådeejere har kendt til værdien af effektive dæk i årevis, men EU's store lup er for alvor også rettet ind på lastbilernes fodtøj i forbindelse med den planlagte Euro 7-norm, som er på vej for tunge køretøjer - omend vi stadig mangler at få endeligt klarlagt alle detaljer i det komplicerede kompleks af nye regler og krav, som nye lastbiler vil skulle opfylde i fremtiden.

Det ligger dog fast, at Euro 7 (som forventes indfaset i 2028/29) ikke kun vil stille krav til udledningen fra lastbilens udstødningsrør, men også fra dækkene. Det betyder med andre ord, at der vil sættes konkrete grænser for, hvor meget afslid der må være fra et dæk, og det bør alt andet lige favorisere velkendte premium-brands som Conti m.fl.

Hvordan dette afslid så konkret skal måles - og kontrolleres - er et andet spørgsmål, som vi endnu mangler svar på. Ligesom vi må vente og se, hvordan man vil sikre, at en vognmand ikke som det første kan skifte til lavprisdæk fra Asien, så snart lastbilen har fået nummerplader på. Og hvad med vinterdæk?

Startede i 2022

Disse ubesvarede spørgsmål til trods har Conti med Generation 5 den teknologiske dækplatform på plads til at opfylde fremtidens krav.

Gen5-lanceringen på lastbilsiden tog faktisk sin start allerede tilbage i 2022 med lanceringen af Conti Hybrid-serien til forskellige formål med færre kilometer. Senest i 2026 følger en lancering af nye trailerdæk, som indtil videre stadig er på Gen3+-platformen (Continental sprang generation 4 over, da det er et ulykkestal i Kina...).

Conti Eco Gen5 er allerede i produktion, og hos Continental Dæk Danmark forventer man at få de første dæk i slutningen af maj.

Nye dæk på vej til Danmark

- Typisk er der en interesse hos især nogle af flåderne for at prøve de nye dæk af med det samme og se, hvad det kan give i forhold til at reducere driftsomkostningerne, fortæller Georg Nielsen, direktør i Continental Dæk Danmark.

- Det giver under alle omstændigheder mulighed for allerede nu at få nogle dæk på trækkeren, som opfylder de kommende taksonomi-krav fra EU. Så skal man ikke tænke yderligere på dét, siger Georg Nielsen. 

Conti Eco Gen 5

De nye Conti Eco-dæk vil blive tilgængelig i en lang række størrelser - og fra start i disse: (HS=styreaksel, HD=drivaksel)

  • 315/70 R 22.5 Conti Eco HS 5
  • 315/80 R 22.5 Conti Eco HS 5
  • 385/55 R 22.5 Conti Eco HS 5
  • 385/65 R 22.5 Conti Eco HS 5
  • 315/70 R 22.5 Conti Eco HD 5
  • 315/80 R 22.5 Conti Eco HD 5
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078