Langturs lastbil er forbedret på mange områder
Den nye Actros L blev præsenteret i april 2024 og går i produktion i december. Der er tale om en lang række mindre men alligevel bemærkelsesværdige forbedringer af det dieseldrevne flagskib fra Mercedes-Benz, som i forvejen er blandt de mest avancerede lastbiler på markedet.
”Der kommer en ny gearkasse, som skal hjælpe med at sænke brændstofforbruget. En 12-trins gearkasse, som vi kender, men med større spredning i gearene. En række tiltag på især førerhuset er også gennemført for at gøre den mere aerodynamisk med 10 pct. mindre luftmodstand, som fører til brændstofbesparelser på op til 3 pct. Det indebærer bl.a., at man har optimeret luftstrømningerne under førerhuset med fokus på ikke kun, hvor den kommer ind, men også kommer ud igen. Bilen er drevet af den tredje generation OM471 motor, men der kommer også en luftkompressor, der ikke blot kører friløb, når behovet ikke er der men kobler helt fra,” siger
Christian Laustsen, produktchef hos Hessel Trucks og tilføjer, at Actros L nu også kan fås med aerodynamiske hjulkapsler.
ProCabin og multimedia
ProCabin kaldes førerhuset, der fås i tre varianter - Stream, Big eller Giga - med adskillige forbedrede komfortfunktioner. Der er nu optimeret sædevarme, nye premium fladvævede sædebetræk og køjer med fulde lamelrammer og en ny, tyk premium madras. Der er ekstra USB-C stik i sidevæggene, et 230 V-stik, bedre belysning og mulighed for et ekstra køleskab.
Der er generelt lagt stor vægt på at lave forbedringer i kabinen for at forbedre komforten for chaufførerne på forskellige måder. Christian Laustsen, produktchef hos Hessel Trucks.
Multimedia cockpittet er også forbedret. Den sekundære skærm, der er en touchskærm, kommer i april 2025 med en bedre interface og nye funktioner.
”Der er generelt lagt stor vægt på at lave forbedringer i kabinen for at forbedre komforten for chaufførerne på forskellige måder. Spændende er det også, at den GPS-styrede fartpilot, nu vil samarbejde med navigationen. Tidligere har det været sådan, at hvis den kunne se en rundkørsel forude, så blev farten sat ned osv. Men nu bliver systemet forfinet, så det ikke bare laver en sandsynlighedsberegning for din mulige rute, men tager højde for din planlagte rute. Desuden kombineres systemet med trafikovervågning,” siger Christian Laustsen.
Stemmestyring, sikkerhed og intelligent lys
Stemmestyring bliver også en del af elektronikken - hej Mercedes … - som gør det muligt at styre mange ting såsom navigation, ventilation og lydanlæg. Apropos lydanlæg, så bliver kommunikationen med iPhones og Android telefonen nu trådløs og kan anvendes til fx Apple CarPlay og Android Auto. Fartskriveren bliver også en integreret del af multimedia-systemet og appen, der viser bilens status, kan nu køre på mobilnetværket i stedet for bilens wifi.
Sikkerhedsfunktionerne i den nye Actros L med kameraer og sensorer overstiger typisk de strenge standarder i GSR, som træder i kraft fra juli 2024. Desuden er der udviklet en ny elektronikplatform, der muliggør et endnu større udsyn til fronten og siden med såkaldt sensorfusion, dvs. en kombination af radar- og kameradata med 20 gange hurtigere databehandling. De seks installerende sensorer kan nu dække en vinkel på 270 grader omkring køretøjet.
”Actros L kommer også med Intelligent Light, som vi kender fra personbilerne. Matrix-LED forlygterne vil fremover kunne (ekstraudstyr) automatisk justere lyset alt efter den situation, de opfanger, så man ikke blænder andre trafikanter,” siger Christian Laustsen.
Om Hessel Trucks
Hessel Trucks er en dansk virksomhed med over 35 års erfaring i salg og service af Mercedes-Benz lastbiler. De har 18 lastbilsværksteder og 11 lastbilsforhandlere fordelt over hele Jylland og Sjælland, hvilket betyder, at de altid er i nærheden af dig.
Kilde: Hessel Trucks