23948sdkhjf

Nu kører den grønne omstilling hos DSV

Den danske transportkoncern har besluttet at udrulle 2.000 elektriske lastbiler. De første 300 kommer ud at køre i 2024 og 2025

Man kan roligt sige, at DSV har sat gang i den grønne omstilling. I stor stil. Fra DSV's top - fra Group CEO Jens Lunds stol – er det besluttet at der skal køre 2.000 el-lastbiler for DSV inden 2030. De bliver fordelt ud i Road-landene i blandt andet Europa og USA, og 24 af dem kommer til at køre Danmark i løbet af 2024-2025. De bliver sat i gang løbende, efterhånden som de ankommer.

Ladeinfrastrukturen er DSV godt i gang med at etablere. Det fortæller Fritz Poulsen, der er Managing Director for DSV Road Denmark til Transportmagasinet.

- Vi kan lade strøm på el-lastbilerne fra vores domiciler i Hedehusene, Ringsted og Horsens - specielt på vores nye, store byggeri i Horsens, hvor vi har lavet fremtidens godsterminal. Her kommer vi til at have et solcelleanlæg med batterikapacitet til at producere 35 megawatt strøm. Det vil sige, at når der engang kommer 60, 70 eller 80 el-lastbiler forbi terminalen, vil vi i højere grad kunne lade dem på vedvarende strøm.

De elektriske lastbiler skal gerne ud at køre hos DSV’s underleverandører, vognmændene. Derfor er det vigtigt, at ladeinfrastrukturen er på plads, forklarer Fritz.

- Vi skal sætte de rigtige rammer op, så vi kan få vognmændene ud i de elektriske lastbiler, siger Fritz Poulsen. Lige nu er el-lastbilerne jo dyrere. Det vil de være et par år endnu, særligt for de længere ruter; men når det at køre en el-lastbil ligger på samme pris som at køre en diesel-lastbil, kommer der rigtig gang i den grønne omstilling.

Danmark gør det godt

Det er ikke tilfældigt, at Danmark er et af de lande, hvor DSV først går i gang med at introducere elektriske lastbiler.

Ladeinfrastrukturen bliver afgørende for, om den grønne omstilling bliver en succes. Fritz Poulsen

- I maj måned i år var syv procent af alle lastbiler, der blev bestilt, el-lastbiler. Ude i Europa er det kun to procent. Så Danmark er faktisk et land, der gør det rigtig godt inden for det her. Og det gør vi også infrastrukturmæssigt, siger Fritz Poulsen.

- Ifølge DSV Roads direktør, er det ladeinfrastrukturen, der bliver afgørende for, om den grønne omstilling bliver en succes. Han henviser blandt andet til de nye EU-mål, der pålægger de enkelte lande at etablere ladestandere for lastbiler for hver 60 kilometer langs TEN-vejnettet.

- Målet er, at det skal være effektivt at køre el-lastbil gennem Europa. De nyeste el-lastbiler, der kommer på markedet nu, og som kan køre op til 500 kilometer på en ladning, er jo rigtig interessante; men vi skal have det til at fungere her i Danmark først, før vi kaster os over de lange grænseoverskridende transporter.

Lokale løsninger først

Ifølge DSV Road-direktøren er det lokale løsninger, der bliver omstillet til grøn transport først.

- En el-lastbil, som kører distribution ud af Horsens og skal levere i Skanderborg, kører kun 100 km pr. dag. Den hjælper ikke lige så meget på CO2-regnskabet, som en lastbil, der kører mellem vores terminaler i Horsens og Hedehusene og retur igen. Sådan en bil kører 600 km på en aften og udleder meget CO2. Kunne vi få den til at køre på el, får vi virkelig sænket CO2-aftrykket.

Det samme gælder forsøget med dobbelttrailere, som DSV har deltaget i siden årsskiftet.

- Siden årsskiftet har det været lovligt at køre dobbelttrailere på en prøvestrækning mellem Aarhus og Taastrup. Vi har fem dobbelttrailere kørende på den strækning; det sparer en masse CO2 – også selv om turene i dag bliver kørt med en dieseltrækker. Hvis vi kunne køre turene med elektriske trækkere, ville det være endnu bedre.

Fritz Poulsen har også et ønske om, at forsøget bliver udvidet, så det kommer til at omfatte hele det vejnet, hvor der i dag må køre modulvogntog.

- Målet er at få lov at køre dobbelttrailer dér, og så få lavet en virksomhedsordning, så vi kan få koblet de store kunder på netværket. Med sådanne tiltag kan vi virkelig indhente noget CO2-reduktion. Derfor arbejder vi sammen med Dansk Erhverv om at få regeringen med på det. Det er virkelig den vej, vi skal.

Der går lige et par år

Næste skridt er at få skabt nogle europæiske og internationale løsninger med elektriske lastbiler; men der går lige et par år før forskellen i prisen mellem en diesel- og en el-lastbil bliver udlignet.

- Der er flere og flere lande, der introducerer vejskat, hvor man får en besparelse, hvis man kører med el-lastbiler. Desuden vil prisen på diesel fortsætte med at stige i årene frem, samtidig med, at vi forhåbentlig også får billigere ellastbiler. Så på et tidspunkt begynder de to transportformer at være lige.

- Jeg tror, at vi inden 2030 begynder at se, at det prismæssigt vil være tættere på det samme, om man kører el-lastbil eller diesel-lastbil. Og så vil vi se mange flere vognmænd vælge el-lastbiler.

- Indtil da må vi sørge for, at en vognmand der investerer i en elektrisk lastbil, skal have fuld commitment fra vores side. Vi har et ansvar for, at den elektriske lastbil og vognmanden stadig har sin indtjening. - Det er jo den beregning, der på et tidspunkt forhåbentlig går i nul, om det er en diesel eller en el, så folk begynder at vælge el.

Jeg kan også se, at andre selskaber også gør meget på denne front. Jeg synes, at det er positivt, at flere trækker i denne retning., ellers risikerer vi, at der ikke rigtig sker noget, slutter Fritz Poulsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125