23948sdkhjf

Kører fremtidens lastbiler på el eller brint? Eller begge dele?

El og brint har hver deres fordele og ulemper. I øjeblikket ser det mest lovende ud for el-lastbilerne, hvor batteriteknologien stadig forbedres, og infrastrukturen udbygges hastigt. Brint har sine fordele, men energitabet er stort, og med den nuværende pris er det tvivlsomt, om brint kan blive et rentabelt alternativ i Europa.

I kampen mod klimaforandringer står transportsektoren med et stort ansvar. Med omkring seks millioner lastbiler i Europa, der årligt tilbagelægger 300 milliarder kilometer på Europas veje, er sektorens bidrag til CO2-udledningen ikke til at overse. Diesel, som stadig er den primære energikilde, udgør cirka 7 % af Europas samlede CO2-udledning. Med nul-emissionskøretøjer (ZEV) er lastbilproducenterne nu både en del af problemet og løsningen.

Med stadig hurtigere opladningstider ved hjælp af Megawatt ladning, bedre batteriteknologi og en voksende ladeinfrastruktur ser fremtiden lysere ud for el-lastbiler og vil desuden give den billigst kørte grønne km for de fleste vognmænd. Mikael Voigt, e-mobility & PR Manager hos Hessel Trucks A/S

”I dag investerer Mercedes-Benz Trucks, der er en del af Daimler Trucks, og alle andre større producenter massivt i ZEV’er, og omstillingen er i fuld gang. Men sammenlignet med hvor vi skal hen, så er antallet af ZEV'er i den daglige drift aktuelt forsvindende lille samtidig med, at EU CO2-reduktionsmålene bliver mere og mere ambitiøse. Kravet fra EU er nu ikke længere at reducere det samlede CO2-aftryk for nye lastbiler med 30 % men derimod hele 45 % i 2030 i forhold til 2019,” fortæller Mikael Voigt, e-mobility & PR Manager hos Hessel Trucks A/S.

Elbiler slår brintbiler markant på TCO

Men hvad er bedst som drivmiddel – el eller brint? Mercedes-Benz har udviklet e-Actros 600 med en rækkevidde på 500-600 km, 20 til 80 % opladning på under en halv time og en holdbarhed som en diesellastbil – også på batterierne. På brintsiden har Mercedes-Benz udviklet GenH2 lastbilen, hvor brint omdannes til el i en brintcelle. Rækkevidden er her op til 1.000 km, og tankning sker lige så hurtigt som med diesel ved brug af flydende brint.

”Tre faktorer er afgørende for valget af fremtidigt drivmiddel. Teknologien, infrastrukturen og Total Cost of Ownership (TCO). En beregning med udgangspunkt i 2025, 5 års drift og 120.000 km/år viser, at de eldrevne lastbiler har den klart laveste TCO, diesel er på andenpladsen og den noget dyrere brintlastbil har en væsentlig højere TCO på tredjepladsen,” forklarer Mikael Voigt.

El er vinderen i langt de fleste scenarier

Brint nævnes ofte som fremtidens drivmiddel til lastbiler, der skal køre de lange strækninger. Men teknologien har sine udfordringer. Alene elektrolysen, hvor brinten fremstilles ved hjælp af grøn strøm fra f.eks. vindmøller, er forbundet med et energitab på 20-30 %. Det samme tab ses, når brinten så skal omdannes til el i lastbilens brintcelle. Dertil kommer, at prisen for brint stadig er langt højere end el og for øjeblikket endda stigende, hvor elprisen er stabil eller i Danmark faktisk faldende.

”Brint har sine fordele på rækkevidde og optankningstid, men de elektriske lastbiler vil vinde i de fleste scenarier. Langt de fleste transportopgaver i Europa kan løses med elektriske lastbiler. Med stadig hurtigere opladningstider ved hjælp af Megawatt ladning, bedre batteriteknologi og en voksende ladeinfrastruktur ser fremtiden lysere ud for el-lastbiler og vil desuden give den billigst kørte grønne km for de fleste vognmænd,” siger Mikael Voigt.

I sidste ende vil det være politikerne, der bestemmer hvilken teknologi, der bliver fremtidens standard, påpeger han. Skiftende politiske vinde skaber usikkerhed i markedet, hvilket fører til, at mange store transportører i øjeblikket tøver med at investere i nye teknologier. Og i flere lande i EU er elprisen så høj, at omstillingen til ZEV lastbiler stort set ikke er kommet i gang.

"Det er politikerne, der kommer til at styre, hvad vi kører med. Hvis brint får politisk opbakning og subsidier, kan det ændre landskabet, men lige nu ser det helt klart ud til, at el vinder kapløbet. Med lavere driftsomkostninger, bedre infrastruktur og en teknologi, der hele tiden udvikler sig, ser el-lastbiler ud til at ville dominere markedet. Brint kan få en rolle i nicheområder som off-road lastbiler og sværgodstransporter, hvor der ikke er plads til batterier, og man derfor bruger brinten direkte i en forbrændingsmotor, men for den brede transportsektor er el vejen frem i vores del af verden,” siger Mikael Voigt.

Om Hessel Trucks A/S

Hessel Trucks et selvstændigt aktieselskab, der har lastbil og bus import fra Daimler Trucks & Bus. Virksomheden er ejet af Ejner Hessel, der forhandler adskillige person- og varebilsmærker og desuden Mercedes-Benz og FUSO lastbiler.

Kilde: Hessel Trucks A/S

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093