Branchen jubler: Varebilstilladelser består
En række aktører i den danske transportbranche kunne i dag ånde lettet op.
Regeringen vil nemlig alligevel ikke fjerne kravet om varebilstilladelser, og det vækker glæde rundt om i branchen.
Hos Danske Fragtmænd er man meget glad for beslutningen. Tidligere på året kom virksomheden sammen med Bring, GLS og 3F med en opfordring til regeringen om at genoverveje beslutningen om at fjerne reglerne.
- Danske Fragtmænd er yderst tilfredse med, at regeringen har besluttet at bevare kravet om varebilstilladelser, siger Peter B. Jepsen, direktør for public affairs.
Konkret frygtede virksomhederne bag opfordringen at afskaffelsen af lovgivningen kunne føre til ulige konkurrencevilkår og forringede arbejdsforhold i transportsektoren.
- Bevarelsen af kravet om varebilstilladelser sikrer fortsat ordnede forhold og fair konkurrence i branchen, hvilket er afgørende for både virksomheder og medarbejdere, siger Peter B. Jepsen.
Også hos fagforeningen 3F Transport, der sammen med de tre virksomheder stod bag opfordringen til regeringen, er man tilfreds med beslutningen om at bevare reglerne.
- Vi vil gerne sende en stor tak, til dem der tog det her op i forhandlingerne. Vi synes selvfølgelig, at det er vigtigt at fjerne og forenkle regler, men ikke det skal ikke være de regler der sikrer ordnede forhold i branchen, siger Jan Villadsen, gruppeformand for 3F Transport.
Glade Brancheorganisationer
Transportens brancheorganisationer er ligeledes glade for beslutningen om at bevare reglerne.
- Det er utrolig positivt, at et flertal i Folketinget har valgt at lytte til vores indvendinger, så vi bevarer en regel, der er med til at sikre ordnede vilkår og lige konkurrence for godskørsel med varebiler. Samtidig viser sagen, at det kan betale sig at forfølge en sag helt til slut, siger Lars William Wesch, der er branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere.
Samme budskab lyder fra vognmandsorganisationen DTL.
- Vi er ovenud tilfredse med beslutningen om at bevare godskørselstilladelserne for varebilstransport, udtaler DTL’s adm. direktør Erik Østergaard. - Det har hele vejen igennem kun været vores mission at forhindre, at der lukkes virksomheder ind på markedet, der kan bruge en fuldstændig fri adgang til at forvride konkurrencen på transportmarkedet, siger administrerende direktør Erik Østergaard.
Ingen besparelser planlagt
Som reglerne er nu, kræves der en godskørselstilladelsen for varebiler. Den stiller blandt andet krav om, at transportlederen har en vognmandsuddannelse, at virksomheden har et minimum af økonomi og at de ansvarlige i virksomheden ikke er dømt for alvorlige lovovertrædelser.
Da regeringen tidligere på året fremlagde deres finanslovsforslag, var det planen at reglerne skulle sløjfes som et led i en større plan om at skære 1.000 årsværk i centraladministrationen.
Ifølge transportminister Thomas Danielsen kunne reglerne fjernes uden yderligere konsekvenser, da de ifølge ministeren ikke har nogen effekt. Ved at fjerne reglerne kunne man spare de 3,5 årsværk, der går til at håndhæve reglerne.
Men da regeringen skulle forhandle finanslovsforslaget med aftalepartierne SF og De Radikale, fik SF udskrevet beslutningen om at fjerne reglerne fra den endelige finanslov.
Dermed vælger myndighederne altså at bevare de 3,5 årsværk.
Transportmagasinet forsøger at få en kommentar fra transportministeren.