23948sdkhjf

Øresundstunnelen får permanent fartkontrol

Efter et succesfuldt forsøg med automatisk fart kontrol (ATK) i Øresundstunnelen har politiet nu besluttet at gøre fartkontrollen mere permanent.
Den automatiske fart kontrol kan eksempelvis foregå ved at to spoler nedlægges i vejbanen. De registrerer, hvornår en bil passerer, og hastigheden beregnes mellem de to spoler samtidig med fotografering.

Målingen kan også laves med laser eller radar, så man fremover ikke behøver at have betjente i tunnelen

Lige siden Øresundsbron blev indviet i år 2000 har man diskuteret fartkontrol i Øresundstunnelen. Det danske politi har lavet fysiske kontroller i tunnelen, men de har været farlige for betjentene at udføre. Desuden er fartkontrollerne hurtigt rygtedes til andre bilister gennem SMS- og FaceBook-beskeder.

Ville have stærekasser

Øresundsbron har længe presset på for at få de såkaldte stærekasser, der er en automatisk, ubemandet kamera-fartkontrol; men Danmark har hidtil strittet imod.

I stedet kom en anbefaling fra Rigspolitiet om en ATK-kontrol – og den har Øresundsbron taget imod med kyshånd.

Bøderne er fordoblet

For høj fart i tunnelen bliver en dyr omgang. Politiet i Danmark, hvor Øresundstunnelen hører under, har netop sat fartbødetaksterne op.

* For førere af biler, lastvogne og motorcykler er minimumsbøden steget fra 500 til 1.000 kr.

* For alle forseelser, der giver såkaldte klip i kørekortet, stiger bøden til 2.000 kr.

* Ved frakendelse af kørekortet øges bøden til 2500 kr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094