23948sdkhjf

MAN D38 er til tunge opgaver

Flere vognmænd har allerede lagt billet ind på de nye, momentstærke D38 modeller.
Af Carsten Teiner

Lang de fleste eksportvognmænd vil fortsat vælge MAN-lastbiler med D26-motoren med 440 eller 480 hk. Selv om det er lækkert at køre i den nye D38’er, er det som at køre med guld på ladet.

- Den nye D38-motor vil først og fremmest blive solgt til vognmænd, der for eksempel kører entreprenørkørsel, sværgodskørsel, vindmølletransporter eller modulvogntog, lyder det fra MAN’s key account manager Nicolai Pagh Sperling.

- Udgaven med 560 hk har måske ikke så mange hestekræfter, men momentet er i en klasse for sig selv. Kurven er flad som en pandekage over et stort omdrejningsområde.

- På fabrikken mener de selv, at det er den fineste motorserie, man nogensinde har udviklet.

MAN i Odense har allerede fået sin første demobil hjem. Den har Transportmagasinet netop prøvekørt. Flere kunder har allerede bestilt nye MAN’er med D38.

- Jeg har to 560’ere i ordre til en kunde, fortæller direktør Jørgen Sehested-Kjærgaard fra MAN Odense. Jeg er sikker på, at vi kommer til at sælge mange til vognmænd, som har besluttet sig for, at de bare skal have den nye og kraftige model – også selv om de måske ikke har det daglige behov for sådan en kraftkarl.

MAN med D26-motoren i 480 hk-udgaven kommer snart med ekstra 200 Nm i de tre øverste gear. Så vil momentet svare til D38-motoren med 520 hk. D26 er lettere end D38, og vil være velegnet til både eksportkørsel og specialkørsel.

- D38-serien afløser jo V8-serien med sin D28-motor; men den var meget tung i sig selv og ikke udpræget økonomisk. Motoren var udviklet sammen med Liebherr, som er en kendt producent af mobilkraner og entreprenørmateriel.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109