23948sdkhjf

Minister sur over forsinkede prognoser til Kattegatbroen

Forskere bag trafikmodel presses af både regering og opposition.
Af Claus Djørup

Transportminister Magnus Heunicke (S) er utilfreds med, at DTU Transport udskyder Landstrafikmodellens beregninger om en Kattegatforbindelse, men han kan intet gøre ud over at love nærmere besked her midt i december.

- Jeg ville gerne have leveret den analyse nu og her, og jeg har via mit system sendt meget stærke signaler til DTU Transport om, at der ikke er tilfredshed for mit vedkommende.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) undrer sig over, rapporten atter udskydes trods fem et halvt års arbejde. Analysen skulle oprindeligt være afleveret ved udgangen af 2012. Han mistænker regeringen for at ville gennemtvinge store investeringer i jernbanenettet før beregninger måtte afsløre, at pengene gives bedre ud på en fast Kattegatforbindelse.

Landstrafikmodellen kan nemlig godt bruges til timeplanen (togfondens investeringer på op til 28,5 milliarder kroner), men ikke til Kattegatprojektet.

- Dette projekt er for vigtigt sjuske med. Det ikke er mine intentioner på nogen måde at trække nogen analyser i langdrag, forsikrer Magnus Heunicke.

Duer ikke til Kattegat

- Forskerne på DTU Transport siger, at prognoserne ikke duer til Kattegatforbindelsen, forklarer Magnus Heunicke.

Den tror Venstres trafikordfører ikke på.

- Regeringens prestigeprojekt, Togfonden, er i strid med Kattegatforbindelsen. En fast Kattegatforbindelse vil jo betyde, at man ikke får ret meget effekt for de mange milliarder, man bruger på Togfonden, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Redskab til trafikprognoser

Trafikministeriet har bestilt Landstrafikmodellen til brug for små og store trafikprognoser. Modellen kan bruges til at udpege de bedste linieføringer for veje, køreplaner, trafikale effekter af befolknings- og beskæftigelsesprognoser samt brændstofpriser, bro- og vejafgifter samt billetpriser - snart også for en fast Kattegatforbindelse.

Togfonden er en aftale mellem S, R, SF, DF og Enhedslisten for passagertog København-Odense-Århus-Ålborg. Den koster 23,5 milliarder kroner og kan yderligere forhøjes med fem milliarder kroner.

Dansk Folkepartis deltagelse borger for, at aftalen holder uanset resultatet af næste folketingsvalg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143