Må jeg gi dig et godt tilbud
Sælger-genet fornægter sig ikke, når TUC dekra garanterer jobs til chaufførerne, mener vores erhvervspolitiske kommentator.
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Forklaringen på jobgarantien er ifølge den i øvrigt seriøse kursusudbyder en nær kontakt med de større danske transportvirksomheder.
I et tæt samspil har begge parter fingeren på den jobmæssige puls og ved, hvor og hvornår der skal sættes ind, inden der opstår mangel på arbejdskraft. I den verden, hvor udbyderne af undervisning huserer, hedder det et jobgaranti-koncept, som vist nok med held har været afprøvet i flere år.
Sælger-genet fornægter sig heller ikke, når TUC Dekras direktør Peter Laursen skråsikkert fastslår, at der aktuelt er et enormt behov for lastbilchauffører. Manglen er så stor, at flere vognmænd er begyndt at importere østeuropæisk arbejdskraft, som de selv uddanner og ansætter på danske vilkår.
Både de unge og de grå
Direktøren ser dog helst danske chauffører. Derfor satser han på en bred kreds af studerende, både de unge og folk med grå stænk. Han vil have "kunder i butikken."
Det er før set, at en god sælger kan vende en stemning, men der skal nok en hel del til for at skabe en fornyet interesse for transportbranchen og tiltrække kvalificerede unge.
Der er ikke den helt store prestige i at køre med jord og grus. Jobmæssigt hitter andre fag langt mere.
Den situation er branchen i vid udstrækning selv skyld i med det evindelige slagsmål om danske eller østeuropæiske lønninger. Den til tider hårde tone skræmmer forståeligt nok mange fornuftige unge, som måske var interesserede i en chaufføruddannelse. De gider bare ikke et fag, der i den grad er præget af verbale slagsmål.
Kvalificeret eller ej
Jobsituationen i transportbranchen matcher heller ikke helt med TUC-direktørens optimistiske salgstale. Det er rigtigt, at der nogle steder er mangel på arbejdskraft, men det er vel at mærke kvalificeret arbejdskraft.
De ekspanderende transportvirksomheder kan bruge flere rutinerede medarbejdere, som kan deres kram. De vil kun ansætte de rigtige folk, når deres dyre grej skal håndteres. Ingen ønsker deres kostbare materiale ødelagt af fejltrin, der kunne være undgået, hvis den faglige erfaring havde været til stede.
Nu har virksomheder selv et ansvar for at udfylde hullerne, når deres gode medarbejdere går på velfortjent pension. Vognmændene må indstille sig på at oplære og fagligt udvikle nye medarbejdere, hvis de vil udnytte det begyndende opsving.
Mange med papirer på en grunduddannelse har virkelig lyst til at udnytte den i praksis. Giv dem en chance. I langt de fleste tilfælde vil begge parter få gevinst.