Mere fragt i passagerfly
Passagerflyene tager mere og mere fragt med. Det giver bedre økonomi, så flyselskaberne kan opretholde flere ruter og en højere frekvens.
Hver gang et passagerfly letter, er der mindre og mindre uudnyttet plads i flyets fragtrum i bugen eller "bellyen," som det hedder på engelsk. Flyselskaberne har nemlig fået øjnene op for, at der er penge at tjene på at tage luftfragt med, når de flyver passagerer afsted til alverdens destinationer.
Det er en tendens, som man konstaterer hos DI Transport, som er brancheforening for en stor del af luftfragt- og luftfartsbranchen herhjemme.
- Luftfragt i "bellyen" på passagerfly vinder helt klart frem, fortæller direktør Michael Svane, DI Transport. Fragtindtægterne er med til at give bedre økonomi for luftfartselskaberne. Det kan være med til at give en rute overskud. Det kan måske lige være den faktor, der gør, at man undlader at lukke ruten.
- Der er også set eksempler på, at fragten gør, at luftfartsselskaberne øger frekvensen og starter flere afgange på en bestemt rute. De kan sågar finde på åbne nye ruter, hvis der er mulighed for at supplere passagerindtægterne med en del fragt til de pågældende destinationer. Endelig er speditørerne også blevet flinkere til at efterspørge denne type kapacitet.
- Hvis man får et større udbud af flyruter på passagersiden, får man også bedre produktplatforme. Det er en selvforstærkende effekt, siger Michael Svane.
Transportmagasinet: Er det noget, som alle flyselskaber fokuserer på?
- Alle er opmærksomme på det, men der er forskel på, hvor meget de går op i det, siger Michael Svane. Der er rigtig meget økonomi i belly-fragt, specielt i disse tider, hvor indtægterne for passagertransporten falder i takt med at det bliver billigere at rejse med fly.
- Jeg er overbevist om, at vi vil komme til at se meget mere til det de kommende år.
Forsendelser bliver mindre
Transportmagasinet: Er denne tendens et tegn på, at forsendelserne bliver mindre?
- Ja, det kan man godt sige. Der er jo begrænset plads til fragt i et passagerfly, så tendensen er et tegn på, at de enkelte fragtforsendelser bliver mindre, svarer Michael Svane.
- Der er en stigende andel af små og mindre forsendelser, som går med luftfragt eller skal sendes ekspres. Det kan luftfartsselskaberne drage fordel, men der er stadig en stor del af luftfragten, som ikke kan proppes ind i et passagerfly. Så der er også behov for de store fragtfly.
En fordel for Danmark
Transportmagasinet: Er denne udvikling en fordel for et land som Danmark?
- Ja, det mener jeg helt klart, siger Michael Svane. Især København kan vokse sig stærkere som hub for luftfragt, der går med passagerflyene. Der er et utal af ruter ud af København, og der er lige så mange muligheder for at få fragt med.
- Hver gang, der kommer en ny rute eller et af selskaberne øger frekvensen, giver det bedre muligheder for Danmark og dansk erhvervsliv. Vi er meget afhængige af hyppige og mange forbindelser til udlandet, dels fordi det øger mobiliteten for medarbejdere, som skal til og fra møder og markeder, dels fordi det sikre vores erhvervsliv gode og billige transportmuligheder for eksporten.
Det betyder ikke, at der ikke er et marked for egentlige fragtfly. Det marked er der stadig, men vi ser bare, at "belly-cargo" bliver mere populært. Det understøtter også Danmarks behov for et godt udbyd af flyruter, slutter Michael Svane.