Tror på cargo-vækst trods fald
Dansk erhvervsliv er stærkt afhængigt af luftfarten, og der er tro på, at der vil være fremgang at spore i 2015 efter et udfordrende 2014.
De seneste tal og statistikker viser, at det svinger med væksten i dansk luftfragt. Nogle måneder er der vækst i forhold til sidste år, andre måneder er væksten lavere. Totalt set er luftfragtsmængderne til/fra Danmark faldet med omkring 10 procent i 2014.
- Det er en afspejling af den økonomiske situation i samfundet, forklarer direktør Michael Svane, DI Transport, som ser den samme tendens for europæisk luftfragt. Asien og Amerika oplever vækst, Europa har svært ved at komme i gang.
- Volumenerne er faldet. Det skyldes dels usikkerheden i den europæiske økonomi, dels den russisk-ukrainske konflikt og dels strejke i nogle af de store luftfartsselskaber. Det kan alt sammen ses i tallene.
Alligevel er Michael Svane optimistisk og tror på vækst for luftfragten.
- Der kan siges meget om den økonomiske tilstand i Europa, men vi vurderer, at der vil være vækst i europæisk luftfragt, og den vil komme både Billund og København til gode.
Dansk strategi
DI Transport er brancheorganisation for en stor del af luftfarten herhjemme, og der arbejdes i øjeblikket målrettet på en egentlig dansk luftfartstrategi.
- Luftfarten har en enorm betydning for Danmark. Derfor vil vi gerne have en mere offensiv tilgang til luftfart, så vi kan sikre, at Danmark har en betjening, som fortsat ligger på et højt niveau.
Stå stærkere
Transportmagasinet: Skal Danmark være større som luftfartsnation?
- Ja, det er tanken, svarer Michael Svane. Det er vigtigt, at vi har et højfrekvent udbud af flyruter til vores eksportmarkeder. Her spiller København, Billund og Aalborg en stor rolle for at sikre, at både kunder og medarbejdere kan komme frem og tilbage og at eksport og import flyder let og billigt til og fra landet. I den sammenhæng er luftfragt godt, når der skal være økonomi i sådanne flyruter.
- Vi må sikre, at danske virksomheder har god adgang til luftfragt. Vi vil gerne have, at den adgang skal blive endnu bedre.
- En stor del af luftfragten ud af Danmark kører stadig på lastbiler. Derfor sker konsolidering af gods stadig i relation til de store europæiske lufthavne som Frankfurt, Amsterdam og Paris; men vi skal styrke Københavns og Billunds position og det har vi gode muligheder for, slutter en optimistisk Michael Svane.