Politisk pres på varebiler
Kontroller fra SKAT har afsløret udbredt beskæftigelse af illegal arbejdskraft og socialt bedrageri blandt i vognmænd i varebiler.
DTL, som repræsenterer mange små og mellemstore vognmandsvirksomheder, har brugt masser af krudt på at få varebilerne underlagt mere ordnede forhold med godskørselstilladelse og et realistisk kapitalkrav. Efter lang tids politisk muldvarpearbejde er det endelig lykkedes at få sat en løsning af problemet på den politiske dagsorden.
Dansk Folkeparti (DF) har - vist nok efter et venligt spark fra DTL - fremsat et beslutningsforslag i Folketinget, som pålægger regeringen at sørge for, at godskørselsloven også kommer til at omfatte varebilerne.
Udbredt svindel
Det er i hvert fald udelukkende DTLs argumenter, der er anvendt i forslagets bemærkninger. Der henvises blandt andet til, at kontroller fra SKAT har afsløret en udbredt beskæftigelse af illegal arbejdskraft, sort arbejde og socialt bedrageri.
Ud over DF har SF og Enhedslisten og til en vis grad Socialdemokraterne også været ude med riven. Deres interesse er dog primært rettet mod bekæmpelse af social dumping.
Kim Christiansen, der er trafikordfører i DF, er meget bombastisk i sin kritik af varebilerne. "Der svindles, så det fløjter. Mange chauffører kører til 50-60 kroner i timen. Det er en bombe under transportbranchen," siger han.
Transportminister Magnus Heunicke har bedt Vejtransportrådet om at se nærmere på problemet, men den gode minister skal altså skynde sig, hvis han vil fremstå som den minister, som vandt kampen mod de lovløse varebiler. Et folketingsvalgt truer, og det er bestemt ikke sikkert, at transportministeren efter valget hedder Magnus Heunicke.
Ud af starthullerne
Transportminister kan passende sparke lidt til Vejtransportrådet, så det kommer ud af starthullerne og leverer de nødvendige analyser.
Politisk synes der at være den nødvendige vilje til at få bedre kontrol med de ca. 5.000 danske varebiler og ikke mindst med det stadigt større antal varebiler på udenlandske nummerplader, som kører godskørsel for fremmed regning. Mange tilsyneladende uden det store kendskab til dansk lovgivning.
For DTL og ikke mindst for det samlede danske transporterhverv vil det være endnu en politisk sejr, hvis det lykkedes at knytte varebilerne lidt tættere til dansk transportlovgivning.
Det skal nok lykkedes, men spørgsmålet er hvornår. Kampen mod social dumping er godt på vej til at blive et valgtema fyldt med national harme og højlydte krav. Forhåbentligt bliver der også plads i valgtummelen til at iværksætte et indgreb mod de lovløse varebiler.