23948sdkhjf

Branchen kan hente millioner

DTL Danske Vognmænd anbefaler sine medlemmer at købe typegodkendte køretøjer. Dermed kan man både sikre sig lavere finansieringsomkostninger og en højere gensalgsværdi, når køretøjet en dag skal sælges.
Af Christian Fink

Endnu har kun de færreste danske vognmænd forholdt sig til EU’s typegodkendelsessystem for motorkøretøjer, der allerede er fuldt implementeret i vores nabolande. Det er uheldigt, mener DTL Danske Vognmænd. Ifølge underdirektør Ove Holm er der nemlig tungtvejende økonomiske grunde til at vælge typegodkendte køretøjer.

– Med typegodkendte biler og påhængskøretøjer opnår vognmændene højere gensalgsværdi, større tryghed samt mere konkurrencedygtig finansiering. Og det er værd at bemærke, at brugtpriserne ved gensalg her i Danmark også vil være bedre på typegodkendte biler. Der er kæmpe millionbeløb på spil for branchen, fastslår han.

Trafiksikkerhed

Underdirektøren understreger desuden helbilsgodkendelses betydning for trafiksikkerheden. – Med typegodkendte komponenter kan man være mere sikker på, at der ikke sker brud og skader, som resulterer i ulykker. Den slags går ikke kun ud over de implicerede, men påvirker også hele vognmandsbranchens ry negativt.

DTL mener ikke kun, at typegodkendte køretøjer er til fordel for vognmændene, men også for opbyggerbranchen. – Ved at leve op til kravene i EU’s typegodkendelsessystem står de danske vognopbyggere stærkere på hjemmemarkedet i forhold til udenlandske konkurrenter og vil samtidig lettere kunne eksportere deres produkter. Også for DTL er dét væsentligt, fordi det er essentielt for os at kunne spille sammen med en livskraftig og kompetent national opbyggerbranche, siger Ove Holm.

Nye muligheder

Ifølge VBG, der er blandt de markedsledende leverandører til opbyggerbranchen herhjemme, stiller relativt få vognmænd i dag krav om helbils- eller typegodkendte køretøjer. Salgskonsulent Kim Kristensen oplever dog, at vognmændene i stigende grad bliver opmærksomme på de nye muligheder.

– De største flådeejere lægger vægt på biler, der er så ens som muligt, så bilerne uden videre kan flyttes mellem afdelinger, og så man kan høste stordriftsfordele med en standardiseret vognpark.

Sværere at sælge

- Samtidig vil vognmændene være sikre på en så høj scrapværdi som muligt. Biler, der ikke er typegodkendte, bliver fremover svære at sælge, specielt udenfor Danmarks grænser, og det er klart, at deres værdi så falder.

I lighed med DTL opfordrer Kim Kristensen vognmændene til at forholde sig til EU-direktivet om typegodkendelse. – Alle danske vognmænd bør vurdere, hvad det betyder for deres forretning. Både nu og på sigt, når direktivet sandsynligvis bliver omdannet til et regulativ, som man skal følge. Det handler om at indarbejde systemet på en måde, der er økonomisk og pragmatisk her og nu. Ingenting er det værste, man kan gøre, konkluderer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.455