Selvbetjening døgnet rundt
Nu tilbyder SKAT virksomheder digital selvbetjening i toldsystemerne døgnet rundt.
- Vores mål har været at gøre det så flydende og let som muligt at importere og eksportere varer til og fra Danmark døgnet rundt, og det synes vi er lykkedes, siger Orla Riishede, underdirektør for Told i SKAT.
Virksomhederne sparer
- Nu behøver chaufførerne ikke længere at køre forbi toldekspeditionerne, forklarer customs manager Claus Bo Larsen fra Blue Water Shipping, der er en af de virksomheder, der har været med til at udvikle løsningen.
- Ud over at spare ressourcer og forbedre konkurrenceevnen er løsningen også gavnlig for miljøet. Hvis en eksportør i Nyborg eksempelvis skal have toldgods til Norge, undgår han nu at skulle køre til Padborg for at starte forsendelsen op. I stedet køre man direkte til for eksempel Frederikshavn. Hermed sparer han mere end 200 km i transport og tid i toldekspeditionen i Padborg. I alt er det en nedsættelse af transporttiden på cirka tre timer.
SKAT sparer
Også SKAT sparer på kræfterne, når virksomhederne betjener sig selv. Tolden ekspederer anslået mellem 110.000 og 120.000 varetransporter på grænserne til andre EU-lande om året.
SKAT forventer, at virksomhederne selv vil kunne ekspedere op til 50 procent af disse varetransporter digitalt med tiden.