23948sdkhjf

Gibraltarstrædet er en barriere for øget eksport

Dansk erhvervsliv gør for lidt ud af at opdyrke markedet i Afrika. Det mener adm. direktør Claus Jessen fra kurerfirmaet DHL Express.
Han opfordrer de små og mellemstore danske virksomheder til at eksportere deres varer i denne del af verdenen.

- Måske er det frygten for politisk ustabilitet og dårlig infrastruktur, der holder virksomhederne tilbage, mener Claus Jessen. For tiden er det måske også frygten for Ebola; men frygten er mange gange ubegrundet.

Mental barriere

Når man ser på de nøgne tal, er der meget, der taler for at danske virksomheder mentalt krydser en barriere ved Gibraltarstrædet.

- Det er synd. I Afrika finder man en befolkning, der i tal matcher Kina, men markedet er meget tættere på. Det ligger endda i samme tidszone som Danmark. Det afrikanske kontinent tæller over en milliard mennesker spredt over 54 forskellige lande. Her kan danske virksomheder med mod på et eksporteventyr tage fat.

- Se på et marked som Sydafrika. Her bor cirka 49 millioner mennesker. Det kan i tal sammenlignes med Spanien, hvor der bor 47 millioner mennesker. I 2013 eksporterede danske virksomheder for omkring 2,3 milliarder kroner til Sydafrika, mens eksporten til Spanien var næsten 11 milliarder kroner.

Ser ingen muligheder

- En af forklaringerne til denne forskel kan være, at købekraften er lavere i Sydafrika end i Spanien, men det kan ikke forklare hele forskellen.

- Vi har fornylig gennemført en undersøgelse, der tydeligt viser, at de små og mellemstore virksomheder i de industrialiserede lande hellere vil handle med virksomheder i andre industrialiserede lande. 40 procent kan slet ikke ser nogen muligheder på det afrikanske kontinent!

Kontinentet ligger åbent

- Der ligger en 4-sporet motorvej åben for de, der har modet, siger han.

- De virksomheder, der går i gang nu, kan nå at gøre sig nogle rigtig gode erfaringer, inden resten af verden vågner op. Erfaringerne behøver ikke at være dyrt købte. Vores råd er, at man allierer sig med partnere, der kender de enkelte markeder, og så kommer i gang.

Se hele rapporten

Rapporten, som DHL-direktøren henviser til, hedder Economist Intelligence Unit (EIU). Den er sponsoreret af DHL og kan læses på hjemmesiden www.economistinsights.com eller ved at følge dette link:

http://www.economistinsights.com/countri...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078