Bornholm-aftale i hus
Trods svære betingelser for et nyt udbud får bornholmerne stort set uændret færgebetjening, markant lavere godspriser og noget lavere billetpriser.
Regeringen er blevet enige med V, DF, SF, LA og K om indholdet i et nyt udbud af færgedriften til Bornholm. De overordnede krav er:
* Der skal fortsat sejle færger til både Køge og Ystad alle ugens syv dage.
* Passagererne skal have lidt billigere billetter cirka 10 procent lavere end i dag.
* Godspriserne skal være markant lavere cirka 60 procent lavere end i dag.
To milliarder i tilskud
Aftalen betyder, at staten hvert år giver 279 millioner kroner til færgedriften. Det bliver til 2,8 milliarder kroner i den næste udbudsperiode 2017-2027.
For at hjælpe Bornholm til at tiltrække flere turister uden for højsæsonen, har partierne aftalt at give færgekontrakten til den tilbudsgiver, der kan levere de laveste gennemsnitlige priser for de almindelige passagerbilletter (ikke pendlerbilletter).
Ingen togforbindelse
Pengene til de lavere priser og den fortsatte betjening af både Køge og Ystad er fundet ved at afvikle togforbindelsen IC Bornholm og fjerne kravet om en erstatningsfærge.
Transportministeriet vil i stedet forhandle med Skånetrafiken om at skabe et attraktivt alternativt tilbud til togpassagererne mod Ystad.
Op ad bakke
- Jeg vil ikke lægge skjul på, at det har været op ad bakke at lave denne aftale, siger transportminister Magnus Heunicke.
- Der har været et stort ønske fra især erhvervslivet om, at der fortsat skal være færger til Køge syv dage om ugen. Det ønske opfylder vi. Jeg har også arbejdet hårdt for at imødekomme bornholmernes vigtigste ønske: Lavere billetpriser.
- Aftalen vil samlet set komme alle på Bornholm til gode, både de almindelige bornholmere, erhvervslivet og turisterne.