Tyske modulvogntog får flere veje at køre på
Trafikminister udtaler sig positivt om de lange lastvogntog, men det er stadig ikke attraktivt for danske vognmænd at krydse grænse med lange lastbiler
Senest er Mecklenburg-Vorpommern kommet med, så man kan anvende færgeruten Gedser-Rostock. Oprindeligt var der kun åbent for en kort, lokal strækning mellem færgehavnen og en transportterminal uden for Rostock.
Nu kan man benytte en rute vest om Berlin og ned i nærheden af Tjekkiet for at komme til Polen.
- Med det udvidede rutenet bliver det endnu mere attraktivt for erhvervslivet at deltage i forsøget. De hidtidige erfaringer viser, at det lønner sig at undersøge dette lastbilkoncept nærmere, erklærer Tysklands trafikminister Alexander Dobrindt.
Det beskedne forsøg er kommet op på 39 deltagende virksomheder med 80 vogne efter starten i januar 2012. Forsøget slutter ved udgangen af 2016.
- Det er positivt, at tyskerne udvider, men set med danske øjne er investeringshorisonten er ikke særlig lang, når forsøget slutter i 2016, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens, ITD.
Han er kun bekendt med en enkelt operatør, der adskiller trailerne i Rødby og samler dem i Puttgarden. Det er nemlig indskrevet i det tyske forsøg, at modulvogntog ikke må benyttes grænseoverskridende mellem to lande.
Lav vægtgrænse
Landegrænsen er ikke den eneste hindring for modulvogntogene. Vægtgrænsen er den samme som for almindelige lastbiler, nemlig 40 ton, dog 44 ton i kombitrafik, mens den danske vægtgrænse for modulvogntog er 60 ton.
Der er tillige forskellige tekniske krav. Tyskerne har flere strengere krav bortset fra et par punkter, hvor de danske regler er strammere.
- Det kan sagtens lade sig gøre at lave et vogntog, der opfylder begge landes krav, men de ekstra omkostninger, kort afskrivningshorisont og bøvlet med at omkoble vogntoget på grænsen gør det dog vanskeligt at finde gode løsninger, siger Jørn-Henrik Carstens.
- Selvfølgelig giver et større vejnet flere muligheder for at finde gods og destinationer, hvor effektivisering, økonomi og ikke mindst miljøgevinst hænger sammen, fortsætter han.
EU begrænser bevægelighed
Der er stor modstand mod modulvogntogene fra de statslige jernbaneselskaber og fra de grønne organisationer i Tyskland.
Herhjemme er danske politikere er enige om at forlænge det danske forsøg til 2030. Det er på grund af EU-jura, at indførslen af modulvogntog skal "forklædes" som et forsøg.
- EUs vægt- og dimensionsdirektiv indeholder muligheden for modulære koncepter, men bruger samme steder udtryk som "indenlandsk godstransport" og "forsøgsperiode". Tyskland tolker direktivet som et begrænsende direktiv frem for at give muligheder for at udnytte den eksisterende vognpark bedst mulig, påpeger han.
- Så, der er fortsat udfordringer med at bevæge sig frit i det indre marked, slutter Jørn-Henrik Carstens.