23948sdkhjf

Evighedsforsøget med modulvogntog fortsætter

Bremsekrav er begrundelsen for at undlade at gøre forøget med modullastbiler permanent.
@$ID/NormalParagraphStyle:

Forsøget med modullastbiler skal fortsætte i 16 år til foreløbig 2030.

Det ligger i regeringens udspil til vækstplan, som bærer titlen "Danmark helt ud af krisen – virksomheder i vækst".

- Det lange åremål må da skyldes hensynet til EU’s dimensionsdirektiv, der ikke tillader ændringer i lastbilers dimensioner, mener trafikordfører Henning Hyllested (EL), som er Folketingets største modstander af større lastvogntog.

- Forkert, svarer transportminister Magnus Heunicke (S).

- Det skyldes danske særkrav til bremseevne!

EU-direktiv 96/53 tillader såmænd permanente afvigelser fra standarddimensionerne. Derimod kan Danmark ikke opretholde bremsekravene, hvis modulvogntog bliver en permanent ordning.

- Ved i stedet at forlænge forsøgsperioden kan vi opretholde de særlige danske sikkerhedskrav, understreger Magnus Heunicke.

Årstallet 2030 er valgt for at skabe sikkerhed for branchens investeringer i køretøjerne. Regeringen lægger også op til flere ruteudvidelser. Formålet er lavere omkostninger til distribution og lavere CO2-udledning.

"Der kan transporteres den samme mængde gods hurtigere og med færre ressourcer," står der i afsnittet om billigere godskørsel med (modul)lastbiler.

Henning Hyllested mener, at der reelt er tale om en permanentgørelse:

- Man kalder det en forsøgsordning af hensyn til EU.

Det kan han såmænd have ret i. Den officielle begrundelse ligger bare for fødderne af chaufføren og ikke i længden på 25,25 meter eller godsvolumen på 60 ton.

Kamp om lastbilregler

Det nyvalgte EU-parlament skal følge det nye dimensionsdirektiv til dørs. Parlamentet har vedtaget en betænkning om lastbilers længde og størrelse, inden valgkampen gik i gang. Herefter skal ministerrådet (de 28 regeringer) og parlamentet samt EU-kommissionen blive enige om dimensionsdirektivet, der primært handler om aerodynamiske krav.

Tilhængerne af modulvogntog var mange nok til at sikre, at den nordiske lastvognstype undgår flere hindringer i det nye direktiv. På samme måde er det modulvogntog i den eksisterende trafik mellem Danmark og Sverige tilladt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078