23948sdkhjf

Minister står fast i sag om epilepsi

Karina Lorentzen (SF) opgiver at rykke justitsministeren i sagen om medicinregel for epilepsimedicinerede, mens Kim G. Christiansen (DF) opretholder krav om svar på spørgsmål om antal og konsekvenser.
Et videnskabeligt svar fra justitsminister Karen Hækkerup (S) overbeviser retsordfører Karina Lorentzen (SF) om, at der ikke kan gøres mere for at hjælpe chauffører med en gammel epilepsidiagnose. De er pludselig ramt af det nye EU-krav om, at man skal have været både anfaldsfri og medicinfri i ti år for at kunne få og bevare et stort kørekort. Tilbage står retsordførerens kritik af ufuldstændige svar og manglende omhu under forhandlingerne i Bryssel om de nye kørekortregler.

Karina Lorentzen er utilfreds med, at ministersvaret angående risici skulle trækkes ud af ministeren og ikke for længst indgik i debatten.

- Så havde vi ikke haft behov for så mange omgange omkring denne problemstilling. Vi har stillet et hav af spørgsmål, men jeg kan godt se, at slaget er lidt tabt. Hvis vi havde fået dette svar for længe siden, havde vi undgået at give håb til mennesker, som virkelig håbede på en løsning. I stedet har vi fået nogle halve forklaringer på, hvad der skulle til for at få dispensation, siger hun.

- Jeg må bøje mig for det sundhedsfaglige, men det har ikke været trukket ind i debatten tidligere, fortsætter Karina Lorentzen ærgerligt. Hun undrer sig over, at regeringen ikke har forhandlet en overgangsordning hjem.

- Man må have vidst, at man havde nogle chauffører, som kørte på de gamle regler og hvis levebrød afhang af det, siger Karina Lorentzen, som tillige er formand for Folketingets retsudvalg.

Regeringen står fast

- Jeg har ikke opgivet kampen, men jeg har opgivet håbet, fordi vi har en justitsminister, der hverken vil det ene eller det andet, siger trafikordfører Kim G. Christiansen (DF), som har kørt epilepsisagen parallelt med Karina Lorentzen. Der er mulighed for at dispensere, men man svarer, at det er for ressourcekrævende at finde ud af, hvor mange har fået dispensation, og hvor mange har mistet deres job, konstaterer en harm Kim G. Christiansen.

EU-kommissionen sendte en åbningsskrivelse, fordi det nye kørekortdirektiv blev indført for sent i dansk lovgivning. Den periode kunne man have brugt til at indarbejde en overgangsperiode, mener Kim G. Christiansen.

- Man er så EU-tro, at man læner sig op ad det 3. kørekortsdirektiv og siger, at man ikke kan dispensere, men det kan man. Justitsministeren har åbenbart ikke opdaget den massive EU-kritik, som afspejler sig i resultatet ved EU-parlamentsvalget, slutter Kim G. Christiansen.

Frygt for farlige situationer

- Det handler ikke om hvorvidt man er en god chauffør, når man er i risiko for at få et ildebefindende, replicerer Karen Hækkerup.

- Hvad sker der den dag, hvor en chauffør glemmer at tage sin medicin og får et anfald bag rattet?! En situation, hvor en chauffør får et epileptisk anfald i en lastbil eller bus i en større by midt i myldretiden er altså en utrolig farlig situation. Det bør vi selvfølgelig gøre, hvad vi kan for at undgå, siger Karen Hækkerup.

Dansk Epilepsiforening har haft 35 henvendelser fra chauffører, som alle bliver ramt af reglerne, oplyste foreningens direktør Per Olesen til TV2/Øst i januar i et indslag, der handlede om en chauffør med 22 år bag rattet og som har været anfaldsfri i 29 år.

Den pågældende chauffør har sammen med sin fagforening 3F stævnet Justitsministeriet for at få sit kørekort tilbage.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08