Vognmand: Udnyt alle muligheder for optimering
- Hvis vi skal klare os med danske lastbiler og danske chauffører, er det livsnødvendigt at optimere på alle områder for at klare sig i konkurrencen. Sådan lyder det fra vognmand Klaus Jensen, der sammen med sin far, vognmand Torben Jensen, driver vognmandsforretningen Brdr. Jensens Godstransport A/S i Nr. Alslev på Falster.
- Vi skal udnytte alle muligheder for at reducere brændstofforbruget, udnytte køre-/hviletidsreglerne og optimere ruteplanlægningen, så vi får så lave omkostninger som muligt.
Virksomheden har i årevis brugt flådestyring, og for nylig fik man leveret en ny Scania R 560 med Scanias Fleet Management System (FMS).
- Da vi blev præsenteret for Scanias nyeste FMS-løsning, valgte vi at skifte. Vi synes ikke, at vi fik nok ud af vores hidtidige system, men vi har store forventninger til Scania FMS, og vi kan allerede se forbedringer på flere områder, fastslår Klaus Jensen.
Både lokal og eksport kørsel
Brdr. Jensens Godstransport, der blev grundlagt i 1969, beskæftiger sig med alt fra lokal kørsel til syd- og nordgående eksportkørsel. Især sidstnævnte stiller store krav til materiellet, og derfor har Brdr. Jensens for nylig fået leveret en ny Scania R 560 sættevognstrækker, der skal køre i fast rutefart på Nordnorge.
- Vores lokale Scania-konsulent Per Mogensen fra Nyscan i Vordingborg forklarede om de mange muligheder i Scanias integrerede FMS-løsning. Vi kunne se, at der er potentiale til store økonomiske og administrative besparelser, så vi har investeret i "hele pakken" - dvs. både brændstofanalyse, oversigtsrapport, trådløs download af køre-/hviletidsdata samt GPS-kort med navigation, fortæller Klaus Jensen.
Potentiale til store besparelser
Ved at overvåge lastbilens præcise driftsdata hjemme fra kontoret kan Klaus Jensen se, hvor der er potentiale til optimering af lastbilen og forbedringer i chaufførens kørestil alt sammen med henblik på at reducere brændstofforbruget. Den trådløse download af chaufførens fartskriverdata giver markante besparelser med mindre spildtid og mindre administration, og i kombination med GPS-sporing af lastbilen bliver det nemmere og mere effektivt at optimere ruteplanlægningen i forhold til køre-/hviletidsregler og chaufførens resterende køretid.
At vognmanden nøje kan overvåge både lastbilens drift og chaufførens køre-/hviletid bekymrer ikke chauffør Jens Jørgen Andersen. Trods 35 års erfaring bag rattet er han ikke bleg for at indrømme, at han kan blive endnu bedre til at køre økonomisk.