23948sdkhjf

Scandlines klager over brotakster

Scandlines har klaget til EU-kommissionen over dansk statsstøtte til både Øresundsbroen og den kommende Femer-forbindelse. Rederiet mener, at priserne er for lave på Øresundsbroen, og finansieringen af Femerprojektet er ulovlig.
Scandlines forsøger at fordyre Femertunnelen og gøre det dyrere at køre over Øresundsbroen. Rederiet har klaget til EU-kommissionen over ulovlig statsstøtte til den faste Øresundsforbindelse. Den ulovlige statsstøtte består i statsgarantier. Scandlines mener, at garantierne medfører, at færgerne på Helsingør-Helsingborg er udsat for konkurrenceforvridende lave priser fra Øresundsbroens side.

Sagen er så alvorlig, at transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) rejste sagen på sidste måneds transportministerråd i Bruxelles.

- EU-kommissionen har det synspunkt, at den danske statsgarantimodel udgør statsstøtte. Jeg er meget uenig i den fortolkning, siger hun til Transportmagasinet.

- Jeg har opfordret kommissionen til at åbne for en drøftelse med medlemsstaterne om spørgsmålet.

Hun mener, at sagen ikke kun angår Danmark, men alle EU-lande.

- Vi har behov for at kunne tage alle finansieringsmodeller i brug, hvis vi skal kunne realisere den nødvendige udbygning af infrastrukturen i Europa til gavn for vækst og beskæftigelse, fastslår hun.

Kallas beroliger

EU’s transportkommissær Siim Kallas forsikrede, at store infrastrukturprojekter har topprioritet i EU.

- Kommissionen har ikke til hensigt at skabe forhindringer for sådanne projekter med baggrund i statsstøttereglerne, udtaler han.

Det stopper dog ikke kommissionens behandling af klagen, som kan føre til større EU-kontrol med bro- og vejprojekter.

Statsstøtte til luftfragtselskab

Sagen er løftet op i højeste leje efter en sag ved EU-domstolen tidligere i 2013 i forbindelse en offentlig garanti til luftfragtfirmaet DHL, der er ejet af det tyske postvæsen, Deutsche Post. Garantien gjaldt opførelsen af et logistikcenter ved lufthavnen Leipzig/Halle.

- Der er forskel på en lufthavn og generel infrastruktur i et land, indvender Pia Olsen Dyhr.

- Det er statsborgerne i Danmark og Sverige, der har finansieret Øresundsbroen. Samme model har vi brugt på Storebælt. Derfor mener ikke, at der et problem med det nuværende prisleje på broerne, siger hun.

Femer kan blive dyrere

- Hvis kommissionen holder fast i sit synspunkt, vil det betyde, at den skal godkende statsgarantimodellen, og det vil gælde for fremtidige projekter, oplyser Pia Olsen Dyhr.

- I forbindelse med en godkendelse kan kommissionen stille vilkår, der kan få betydning for projekternes økonomi for eksempel ved at kræve garantien begrænses i tid eller omfang.

- Kommissionens tilgang kan derfor blive en udfordring for Femer Bælt-projektet, som planlægges bygget efter en statsgarantimodel. Omfanget af udfordring vil afhænge af kommissionens stillingtagen, slutter Pia Olsen Dyhr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094