23948sdkhjf

Hærvejsmotorvejen trænger sig på

De borgerlige partier arbejder for en principbeslutning i år for en ny nord-syd motorvej i Jylland.
2014 kan blive året, hvor Hærvejsmotorvejen sættes på trafikpolitikernes liste over fremtidige projekter. De fire borgerlige oppositionspartier ønsker, at de syv trafikforligspartier (alle minus Enhedslisten) skal træffe en principbeslutning og igangsætte en forundersøgelse, og det vil Socialdemokratiets trafikordfører ikke afvise på forhånd.

- En forundersøgelse er ikke det samme som en VVM-undersøgelse, understreger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Den vil koste en håndfuld millioner kroner, og derfor kan man vente med at afsætte penge til hele projektet i 2016, når den detaljerede VVM-undersøgelse af en første etape sættes i gang.

- Hærvejsmotorvejen er det rigtige svar på en varig sikring af den jyske transportkorridor, som er afgørende for den producerende del af det danske erhvervsliv, hvor over 70 procent ligger i Jylland. Korridoren er også bindeled mellem Norge og Tyskland, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Anlægsarbejderne kunne begynde i 2020 og afsluttes i 2030. Samtidig skal udvalgte strækninger på den østjyske motorvej E45 udvides.

Savner jobvækstanalyse

Vejdirektoratets strategiske analyse af en eventuel hærvejsmotorvej, som Trafikministeriet kalder den midtjyske motorvej, kritiseres af de fire borgerlige oppositionspartier. De savner en analyse af fordele for investeringer og job i Nord-, Midt- og Vestjylland ved mere effektiv og billigere transport.

- Hvad betyder det for en virksomhed, at råvarer og produkter skal transporteres 20 km kortere? Det er millioner og atter millioner hvert år. Vi savner en sådan kalkulation, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Aflastningen af Vejlefjordbroen er heller ikke ordentlig belyst. Der er selvfølgelig brug for et "skiftespor" mellem E45 og Hærvejsmotorvejen syd for Vejle, men det indgår ikke i kalkulationen, tilføjer han.

Den manglende beregning af konsekvenser for erhvervslivet er en gammel forsømmelse, som Kristian Pihl Lorentzen beklager, men nu har man fået Landstrafikmodellen.

- Et infrastrukturprojekts betydning for erhvervslivet skal med, hvis Landstrafikmodellen skal være noget værd.

- Det er en stor mangel, at man tidligere ikke har fokuseret på de erhvervsmæssige effekter, men kun på de trafikale effekter, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

S positiv

Trafikordfører Rasmus Prehn (S) har sympati for projektet, der vil servicere Nord- og Midtjylland, men han udtaler sig alene på socialdemokraternes vegne og ikke hele regeringen.

- Socialdemokratiet er ikke afvisende over for en Hærvejsmotorvej. Vi vil gerne se på forslaget og have mere viden. Nu må vi se, om enderne kan mødes, siger Rasmus Prehn.

Intern rente 7 procent

Vejdirektoratet har analyseret tre vejføringer, og de har alle en rentabilitet over 4 procent. Den billigste er den vestligste rute på 146 km fra Hobro via Herning og lufthavnene i Karup og Billund til Haderslev, som skønnes at koste 15,3 milliarder kroner inklusiv budgetbuffer. Den interne rente ligger i intervallet 6,4-7,4 procent.

Direktoratet konkluderer, at en midtjysk motorvej ikke løser de trafikale problemer på E45, men udskyder behovet for udvidelse i 10 år.

- Det er et usagligt politisk angreb på Hærvejsmotorvejen, siger formanden for Hærvejskomitéen, Jens Chr. Lund, som er tidligere socialdemokratisk folketingsmedlem.

Misforstår sin egen rapport

- Som det fremgår tydeligt af selve rapporten, gælder disse 10 år kun for de aller mest pressede strækninger. Det er oven i købet illustreret meget tydeligt i Vejdirektoratets egen grafik, som ikke er til at misforstå, medmindre man bevidst vælger en anden version af sandheden, erklærer Jens Chr. Lund.

- Vi kan ikke undgå udbygning af E45 på enkelte strækninger bl.a. mellem Århus og Skanderborg, hvor de mange pendlere ganske enkelt ikke kan overflyttes til Hærvejsmotorvejen, men på store dele af strækningen sparer vi udbygning til seks spor og på længere sigt til otte spor, anfører Jens Chr. Lund.

Samme metode som altid

- Jeg stiller mig meget forundret over kritikken, eftersom analysen baserer sig på den normale måde at lave samfundsøkonomi på, siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

- Det plejer der ikke at være kritik af. Vejdirektoratet har ikke opfundet en ny metode, men har gjort som altid, fastslår trafikministeren.

Transportmagasinet: Det kunne være, at den metode har været forkert?

- Det kan man selvfølgelig have en længere diskussion af, men de, der kritiserer Vejdirektoratet, er sjov nok også dem, der har brugt samme metode til andre vejprojekter, hvor de har været begejstret for metoden, svarer Pia Olsen Dyhr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093