Frikendt for ulovlig cabotage
Tysk stykgodsbil frikendt for ulovlig cabotagekørsel. Den internationale tur afsluttes, når bilen tømmes ved en dansk terminal. Herefter kan en lovlig cabotagetur påbegyndes - og der må gerne medbringesx noget af .
- Trafikstyrelsen og politiet har hidtil anlagt en restriktiv fortolkning af dette krav, siger Peter Nielsen, der er politik- og relationschef hos Danske Speditører.
- Ved internationale stykgodstransporter har det ikke været nok, at turen er afsluttet, men hele bilen skal have været tom. Desuden har det været tvivlsomt, om stykgodsbiler, der kører losser ved en dansk terminal, må køre videre med noget af det gods, der var ombord på importturen.
Stykgodsbil fra Tyskland
I den pågældende sag ankom en stykgodsbil fra Tyskland til speditørens terminal i Padborg. Alle partier på bilen blev losset på terminalen, og bilen blev efterfølgende læsset med gods til national distribution.
Blandt det gods, der blev læsset på bilen, befandt sig partier fra importturen.
Chaufføren stoppet
Chaufføren blev stoppet af politiet på vej til trekantsområdet. Efter en kontrol blev der udstedt et bødeforlæg, da politiet mente, at den internationale tur ikke var afsluttet, hvorfor der ikke kunne køres lovlig cabotage. Dette skyldtes, at der var gods ombord fra den internationale tur.
- Speditøren henvendte sig til vores til vores juridisk afdeling og valgte herefter at nægte sig skyldig i ulovlig cabotage, fortæller Peter Nielsen.
Speditør frifundet
I første omgang nægtede politiet, at der kunne ske domstolsprøvelse; men sagen kom til sidst for retten her i februar 2014, hvor der også blev afsagt dom.
Resultatet af dommen blev, at den pågældende transport var lovlig cabotage. Speditøren blev frifundet.
Det faktum, at godset blev losset på terminalen i Padborg, medførte at den internationale tur var afsluttet, hvorfor den pågældende bil lovligt kunne påbegynde en cabotagetur.
Hvad dommen viser
Dommen viser, at myndighedernes håndhævelse af cabotageforordningen ikke var i overensstemmelse med gældende ret, konkluderer Danske Speditører.
- Vi forstår dommen sådan, at cabotagekørsel kan påbegyndes lovligt, hvis alt godset losses på terminalen. Bilen må også tage noget af det gods med, som netop var blevet losset på terminalen.
- Vi er tilfredse med den afsagte dom. Nu forventer vi, at myndighederne frem over vil udføre deres kontrol i overensstemmelse med den afsagte dom, slutter speditørernes politik- og relationschef.