23948sdkhjf

Skibsrederne: Vækst-kursen ligger fast uanset ministre

For skibsrederne i Danmarks Rederiforening får SF's afgang fra regeringen ikke betydning. Kursen ligger fast.
Om SF er med i Thorning-regeringen eller ej har ikke den store indflydelse på den politik, der er lagt for vækst i Det Blå Danmark. Kursen er sat, og den har regeringen fulgt trods skiftende ministre.

Det siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.

- Det var Ole Sohn, der som erhvervs- og vækstminister søsatte planen. Da Annette Vilhelmsen afløste ham, sejlede hun videre med planen, og det ser ud til, at den nuværende minister, Henrik Sass Larsen, lægger den til kaj, siger Jan Fritz Hansen til Ritzau.

Vækstpolitikken går blandt andet ud på, at rederierne får flere skibe ind under rederiernes rammevilkår, den såkaldte DIS-ordning og tonnageskatteordningen.

- Samlet er det en regering, der kører en blå vækstplan igennem med eller uden SF-ministre. Vi er på samme kurs på trods af de omskiftninger, der er, siger Jan Fritz Hansen.

Det er især offshore-området, der trods krisen har vist vækst. Derfor ligger det ifølge Jan Fritz Hansen i planen, at supplyskibe fra specialrederier, der servicerer vindmølleindustrien på havet og boreplatformene, kommer ind under DIS-ordningen og tonnageskatteordningen.

- Der er i øjeblikket cirka 20.000 ansatte i offshore-sektoren, og skønnet er, at det vil vokse med 4-5000 arbejdspladser over de kommende fire-fem år. Det er den eneste sektor i dansk søfart, der er vækst i. Det er et lille område, der skal nurses lidt, siger Jan Fritz Hansen.

DIS står for Dansk Internationalt Skibsregister. Ordningen blev indført i 1980'erne. Ansatte på skibe registreret i DIS får nettoløn, og rederierne sparer således den del af lønnen, som de ansatte skulle betale i skat. Tonnageskatteordningen gør, at rederierne i stedet for selskabsskat kan vælge at betale skat af tonnage.

- Vi skal drøfte spørgsmålet med skatteministeren. Under krisen er det et område, der er groet op, og hvis vi ikke får dem ind under rederiernes rammebetingelser, er vi bange for, at de forsvinder til Færøerne eller Singapore, siger Jan Fritz Hansen.

Rederierhvervet beskæftiger cirka 100.000 ansatte i Danmark med afledte effekter hos underleverandører inklusiv de klima- og miljømæssige udfordringer, skibsfarten står overfor. Rederibranchen er generelt kendt for, at skiftende regeringer er meget lydhøre overfor deres ønsker.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068