Tysk trailer i Danmark
HE Jørgensen introduceer det tyske mærke Carnehl.
- Carnehl er et tysk mærke, som er blevet bygget siden 1958. Fabrikken ligger lidt uden for Hannover. Den er rimelig stor. Der produceres cirka 3.000 enheder om året, fortæller Carsten Sevel, som er ansat i H. E. Jørgensen som sælger.
- Det, vi koncentrerer os om i starten, er kærrer, tippere og tip sættevogne, forklarer Carsten.
- Fabrikken kan også bygge påhængsvogne og anhængere; men det, der er mest "run" på herhjemme for tiden,er de 4-akslede med 37 kubik og de 3-akslede kærrer.
- Det er vognmændene mest interesseret i.
- Senere kan vi måske også tilbyde noget andet. Det afhænger af efterspørgslen. Det viser sig, at når man først begynder med trailere, får man hele tiden forespørgsler.
Kent fra tidligere
Transportmagasinet: Har man tidligere kendt til Carnehl-trailere i Danmark?
- Ja, svarer Carsten Sevel.
- Jeg kan se, at der kører nogle stykker herhjemme. Jeg tror, at der for mange år siden var der en, der havde import af mærket; men jeg ved ikke, om det har været re-eksport eller en egentlig forhandler.
- Nu er det i hvert fald os.
Hele landet
TR: Sælger I kun på Sjælland eller er I landsdækkende?
- Vi sælger i hele landet, siger Carsten Sevel.
- Nu er jeg startet som sælger her på Sjælland. Det er gået godt. Nu bevæger vi os til Fyn og Jylland - og så må vi se, hvordan det går.
- Trailerne kommer hjem færdigbygget fra fabrikken efter de specifikationer, vi har givet dem. Herhjemme kan vi supplere med at lægge en plastplade i tipperne. Det vil mange danske vognmænd gerne have, for så holder trailerne længere. Vi kan også lægge en presenning på, siger Carsten Sevel.
Transportmagasinet: Er der andet I gør ved dem? I svejser I i dem?
- Nej, slet ikke. Selve produktion en foregår dernede. Vi kommer så lidt ekstraudstyr på, som vognmændene vil have.
- Det er ikke standardvarer, som man finder hos de helt store trailerproducenter. Vores er lidt mere specielt. Vi sender kundens specifikationer ned til fabrikken, og så laver de det efter ønske.
Når man starter op med et nyt mærke, er vognmændene tit skeptiske. Ifølge Carsten Sevel er opstarten af Carnehl gået rigtig godt. Der har ikke været problemer, og vognmændene roser trailerne til skyerne.
Også polsk trailer
Sideløbende med introduktionen af Carnehl er H. E. Jørgensen også begyndt importen af kærrer fra Skibicki. Fabrikken ligger ved Warszawa i Polen.
- Mærket kender man ikke i Danmark. Det er et, vi selv har fundet.
- Carnehl og Skibicki konkurerer ikke med hinanden. Polakkerne bruger vi til produktion af kærrer, der typisk skal sættes på en 4-akslet forvogn.
Ellers håber Carsten Sevel på, at interesserede vognmænd henvender sig - og mon ikke de to nye trailermærker vil kunne ses på årets transportmesser rundt omkring i landet?