Togfonden giver plads til godstog
Terminalprojekt i Hirtshals og hurtigere godstog gennem København
Sådan fremhæver Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn effekten af den såkaldte togfond, som blev vedtaget tirsdag af regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
Alle togfondens initiativer koster samfundet 28½ milliard kroner.
Hovedelementerne er
* timeplanen (en time mellem hver stop på strækningen København-Odense- Aarhus-Aalborg)
* elektrificering af hovedstrækninger til og med Aalborg.
Tog til Hirtshals Havn
Desuden afsættes der penge til en kombiterminal ved Hirtshals Havn samt forbedringer af selve banen til Aalborg.
I den store infrastrukturaftale fra 2010 (alle partier minus Enhedslisten) blev der afsat 10 millioner kroner til fremme af samspillet mellem bane og havn på Hirtshals Havn. Aftalen om togfonden øger dette beløb med 23 millioner kroner, hvilket skulle gøre det muligt at gennemføre projektet, fremgår det af aftaleteksten.
En egentlig elektrificering af Aalborg-Hirtshals forbliver stadig på ønskesedlen,.
- Det er en vigtig korridor. Derfor ser vi gerne, at der gøres mest muligt for dette, men enderne skal nå sammen, siger Rasmus Prehn.
Med andre ord er der ikke penge til hele.
Ny Ellebjerg et godsknudepunkt
Ny Ellebjerg vest for Københavns Hovedbanegård bliver et nyt knudepunkt for gods- og passagertrafik. Der bruges 350 millioner kroner til en niveaufri skæring, hvor Øresundsbanen på bro føres over den nye bane mellem København og Ringsted.
- Det vil særligt være til fordel for godstogene, men vil også være et første element i etableringen af Ny Ellebjerg som et nyt knudepunkt i fjern- og regionaltrafikken. Der afsættes på den baggrund 350 mio. kr. til en fly-over ved Ny Ellebjerg, hedder det i aftalen.