Den knaldrøde guttermand
Kjøbenhavns Vognmandslaugs første møde med den ny teknik- og miljøborgmester indvarsler nye toner i samarbejdet mellem transportbranchen og Københavns kommune.
- Borgmesteren er klar over, at erhvervet skal have adgang til København, og at lastbiler er en nødvendig del af byens forsyning, siger Kjøbenhavns Vognmandslaugs direktør Niels Erik Nielsen efter et møde på borgmesterkontoret.
- Morten Kabell er konstruktiv og har benene placeret på jorden. Vi er ikke enige i alle hans holdninger, man han virker som en guttermand. Han er åben og forhandlingsparat. Han har heller ikke lagt skjul på, at for hans vedkommende betyder fremkommelighed for cyklister og busser meget. Han så gerne gensidig respekt mellem cyklister, lastbiler og andre trafikanter.
De københavnske vognmænd inviteres med til at forme fremtiden i forskellige sammenhænge - for eksempel hvordan lastbilerne kan standse i byen og læsse varer af uden at hæmme cyklister og busser.
- Morten Kabell ønsker, at det fungerer bedre end nu. Han vil ikke dømme lastbiler ud af byen, tværtimod. Han virker realistisk i forhold til, at lastbiler er en del af byen. Han vil selvfølgelig gerne fremme citylogistikken og gerne med alternative energiformer.
- Vognmændene har kun én time til at læsse af på Strøget, selv om der er adgang kl. 7-11. Butikkerne nemlig først åbner kl. 10, så der må sendes tre biler ind på Strøget i stedet for kun én, anfører Niels Erik Nielsen.
- Morten Kabell er klar i mælet. Han vil ikke medvirke til at udvide køretiden på Strøget, så der ligger stadig et stort uløst problem her, beklager Niels Erik Nielsen.
Vognmændene ønsker flere aflæssepladser eller særlige modtagebure, mens kommunen mener, at transportbranchen må snakke med butiksejerne om tidlig bemanding, så pallerne kan afleveres fra klokken syv.
Mangel på natparkering
Vognmandslauget ønsker flere p-pladser til lastbiler, så chauffører og de øvrige trafikanter slipper for lastbiler i morgenmyldertrafikken. Det er tillige et problem, at lastbilpladser først er tilgængelig kl. 19, så chaufføren skal afbryde sin hviletid for at køre derhen til natparkeringen.
Morten Kabells system lovede at kigge på det, men grundholdholdningen på rådhuset er, at det er vognmandens problem at skaffe p-pladser.
- Det er vi sådan set ikke uenige i. Det er ikke en kommunal opgave at skaffe parkeringspladser til en virksomheds værktøj. Alligevel retfærdiggør det nogle p-pladser til lastbilerne, når man tager miljøhatten på og vi skal undgå trængsel, siger Niels Erik Nielsen.
Enghavevej og Slotsherrensvej er eksempler på steder, hvor lastbilpladserne er fyldt godt op.
Lægger op til åben dialog
Niels Erik Nielsen gik fra mødet med et tilsagn om bedre styring af lyskurvene blandt andet ved hjælp af sensorer i vejen.
- Det var et produktivt møde. Vi gav hinanden hånd på en åben dialog.
- Han har en afklaret opfattelse af, at lastbiler ikke kører for sjov inde i byen. Omvendt mener han, at deres kørsel skal optimeres, for der er ingen grund til at køre rundt med halvtomme biler. Det kan godt være, at vi skal invitere ham med ud at køre i en distributionsbil en dag ...