Ole og Gille trapper ned
Ole og Egil Nielsen har nået en alder, hvor de med god samvittighed kan trække sig tilbage. Det gør de næsten. De går på delvis fyraften, som de siger. Deres firma N. P. Trucks har de overdraget til deres sønner Casper og Chris.
- Vi har fået lov til kun at arbejde en dag om ugen. Det passer os rigtig godt.
De har ellers ikke holdt sig tilbage hvad arbejdstid angår. De har været vant til arbejdsdage på 12-14 timer det meste af deres arbejdsliv; men nu har de overladt tøjlerne i familiefirmaet N. P. Trucks til deres respektive sønner Casper og Chris, som har været i firmaet i henholdsvis 29 og 14 år.
- De slipper ikke helt for os endnu. Der er stadig nogle kunder, som insisterer på at handle med os.
Generationsskiftet har været en lang og glidende proces. Aktieoverdragelsen fandt sted tilbage i 2006, men i år er ledelsen og driften definitivt givet videre til næste generation.
Ole og Gille er blevet henholdsvis 69 og 65 år. Det meste af deres voksne liv har de solgt gaffeltrucks, palleløftere, stablere, terminaltrækkere, medbringertrucks mm. til danske kunder. De senere år er der også kommet udenlandske kunder til. Da Transportmagasinet besøgte hovedkontoret i Horsens, var man ved at gøre nogle store Svetrucks klar til en kunde i Tjekkiet.
- Vi kan tilbyde det hele, lige fra stablere og løftevogne til de største maskiner, som kan håndtere skibscontainere og dele til vindmøller.
Uafhængig
N. P. Trucks er en af de få uafhængige selskaber tilbage i gaffeltruckbranchen. De seneste 10 år er mange forhandlere blevet overtaget af truckproducenterne, som ønsker fuld kontrol over salget.
- Det betyder, at vi skal være meget skarpe for at kunne være med, siger Gille.
- Vi skal udnytte de fordele det er, at være lille, vågen og fleksibel.
- Vi forhandler produkter fra mange forskellige producenter. Derfor kan vi tilbyde kunden præcis det, der passer til behovet.
Den første truck
Gaffeltruck-eventyret startede for 48 år siden. Storebroder Ole arbejdede dengang i sin fars virksomhed, N. P. Nielsens Maskinfabrik. Firmaet havde netop købt en brugt gaffeltruck, men nåede ikke at tage den i brug, inden den blev solgt videre.
- En af vores kunder ønskede at overtage den, siger Ole, som solgte trucken med en stor forrtjeneste.
- Det gav mig ideen til at begynde at handle med gaffeltrucks.
Det varede ikke mange år, før lillebroder Gille kom med i firmaet. Sammen gik de to brødre i gang med at sælge gaffeltrucks til danske virksomheder. Og det gik godt.
Japanske trucks
Ole introducerede det japanske mærke TCM i Danmark. Det var ingen succes til at starte med. Mange kunder var skeptiske. "Made in Japan" blev ikke opfattet som et kvalitetsstempel.
- Vi rendte virksomhederne på dørene, fortæller Ole, som var ukuelig og knoklede som en vild.
- En af virksomhederne var Skagerak Fiskeindustri i Hirtshals. Firmaet havde mange gaffeltrucks. Til sidst gav direktøren Iver Espersen efter og købte en.
- Den er ikke så dyr. Jeg kan bare køre den i havnen, hvis den ikke virker, sagde han.
- Trucken virkede, og firmaet har været kunde hos os lige siden.
Kendt som TCM
TCM blev hurtigt et af danskernes foretrukne truck-mærker. Det gik så godt, at navnet TCM til sidst helt overskyggede navnet NP Trucks. Der er stadig nogle kunder, som kalder firmaet for TCM.
Mens Ole koncentrerede sig om salget, begyndte Gille at opbygge et reservedelslager. Det startede i det små. I dag er der mere end 40.000 forskellige varenumre på lager.
Medarbejderne
Både Ole og Gille mener, at medarbejderstaben har været altafgørende for virksomhedens succes.
- Vi var aldrig kommet så langt, hvis vi ikke har haft loyale og engagerede medarbejdere, fortæller de to, mens vi går en tur rundt på lageret og værkstedet.
Overalt, hvor vi kommer, giver Ole og Gille sig tid til at snakke med de forskellige medarbejderne. De spørger ind til, hvordan det går, og hvad de nu laver. Der grines og hilses.
- Det er vigtigt, at ledelsen er en synlig del af medarbejderne, siger de og fortæller at de naturligvis har deres egne kontorer hernede "på gulvet" sammen med de andre medarbejder og de mange produkter i showroomet.
- Vi skal ikke sidde på kontorer væk fra det hele. Det ville ikke gå.
Medaljer
At forholdet til medarbejderne er specielt ses også af, at man har kunnet fejre fire 40-års jubilæer. Der har også været 16, som har haft 25 års jubilæum; mens 58 har fejret 10 år hos os.
For at skabe opmærksomhed omkring jubilæerne er der i firmaet indført medaljer, som overrækkes ved de runde jubilæer.
- Jo højere anciennitet, des større medalje, siger Ole, som både har en 25-års og en 40-års medalje.
- Ja, 10-års medaljen har vi ikke. Vi havde ikke indført medaljerne, da vi havde været her i ti år, tilføjer Gille.
Medaljerne skal bæres til firmafester og jubilæumshøjtideligheder. Her samles alle omkring en pølsevogn på værkstedet med øl og sodavand.
Kunderne i centrum
I dag er det ikke kun salget, som der lægges vægt på.
- Vi bakker kunderne op med service og reservedele. Vi har værksted både i Horsens og Roskilde. Vi har 40 servicevogne, som hver dag hjælper kunderne med at vedligeholde og reparere deres materiel overalt i landet. Vi rådgiver kunderne. Vi kan medvirke ved finansieringen, uanset om de vil lease eller leje. Vi renoverer deres trucks eller skaffer dem nye.
- Vores fornemmeste opgave er, at virksomhederne får de trucks, de har behov for, og at de kører problemfrit. Så det er egentlig et meget simpelt forretningskoncept, konkluderer Ole og Gille.
De er helt trygge ved at overdrage det fulde ansvar for familievirksomheden til Casper og Chris.
- De har bevist deres værd. De er lige så dygtige som deres fædre, så det kan ikke gå helt galt.