23948sdkhjf

TEST: MAN TGM 18.290 Grøn bil til grønt arbejde

Entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S har netop fået leveret en ny MAN 18.290 i Euro 6 udgave, som skal anvendes i forbindelse med kloakarbejder. Transportmagasinet har prøvekørt bilen.
Entreprenørfirmaet Per Aarsleff har mange opgaver med blandt andet rørfornyelser og kloakrenovering. Utætte spildevandsledninger udgør en miljørisiko, fordi kloakvand kan trænge ned i undergrunden og forurene spildevandet.

Derfor skal utætte rør udskiftes eller - som Aarsleff er eksperter i – No-Dig metoder med strømpeforing, hvor man selv producerer "strømpen" i Danmark, som firmaet fortæller på sin hjemmeside.

Materiel til brug for kloakopgaverne er omfattende – og det skal i sagens natur fragtes rundt. Når man er et selskab med fokus på miljøet, er det naturligt at investere i det nyeste transportmateriel så som lastbiler med Euro 6 teknologi.

Nyeste bil af slagsen blev leveret af MAN i Aarhus lige før jul – en 18 ton TGM 18.290 lastbil med 290 hk og langt L-førerhus med plads til fire personer bag forsæderne - samt en specialopbygning fra Farre Karosserifabrik.

Opbygning er delt i flere rum. Arbejde med kloaker kræver indretning til både TV-overvågning, faldmåling, analyser med mere. Det skal transporteres skånsomt. Derfor fuld luftaffjedring.

Prøvekørsel

Transportmagasinet fik mulighed for at prøve den nye lastbil, lige inden bilen skulle leveres til kunden.

Vi kørte bilen i et par timer i tæt trafik i Aarhus, på landevejene omkring byen samt motorveje. Vores kørsel målte vi til 4,5 km/l.

Bilen er meget letkørt, så man er hurtig dus med den. I det hele taget er det svært at mærke forskel på Euro 5 og Euro 6 teknik bag rattet.

Vi har tidligere prøvet den samme type bil ved verdenspremieren i München tidligere i 2013 med fuld last, men nu var bilen også ganske tung med den specielle opbygning. De 290 hk havde dog ikke problemer med at trække læsset.

Derfor Euro 6

En bil med Euro 6 er en del dyrere end Euro 5, som firmaet kunne have valgt, fordi bilen blev leveret i 2013; men ud over image er fremtidens teknologi en god fremtidssikring, siger man hos Aarsleff.

Efterbehandlingssystemet med AdBlue tank og ny SCR-teknik vejer knap 200 kg, men alligevel er chassiset klassens letteste, hvilket mange vognmænd værdsætter.

Der er samme serviceintervaller som før – og brændstoføkonomien er ifølge MAN op mod nu ni procent bedre med Euro 6. Forbruget i forhold til Euro 5 biler halveret.

Gennemprøvet

Der er tale om helt ny Euro 6 teknologi, men hver for sig er mange komponenter gennemprøvede. MAN har arbejdet med

ŸEGR (Exaist Gas Recirculation) siden 2000,

ŸCommon Rail har man haft siden 2002,

ŸAdBlue har været i brug siden 2009 i de tunge biler og

Ÿlavtemperatursystem i blandt andet TGM-serien har været brugt siden 2009.

Et ekstra plus

Nu er nyttelast nok ikke det væsentligste i dette tilfælde her. Det er det at kunne opføre opgaven, der er vigtigst. At bilen så præsterer en god totaløkonomi og efter tests i udlandet at dømme fornem brændstoføkonomi, er bare et ekstra plus.

Bilen er især letkørt takket været sit 12-trins TipMatic automatgear, som under farten kan skiftes til manuelt gearskift, hvis man har behov for at holde samme gear. Man kan vælge at skifte tre gear ad gangen.

Et plus er også den lette igangsætning, hvor man har et par sekunder til at skifte fra bremse til speeder uden at bilen ruller. Bilen har motorbremsen i begyndelsen af pedalvandringen og i en stilk på ratstammen.

Mange nyheder

Modsat de større nye MAN-modeller TGS og TGX, er der en masse nyheder i den nye TGM.

Ÿ Designet er blevet mere aerodynamisk og giver dermed bedre økonomi.

Ÿ AdBlue tanken og den nye udstødning er placeret bag højre forskærm – uden at tage mere plads op end i Euro 5 biler.

Ÿ Der er også nye lygter med indbygget kurvelys.

Ÿ 3-delt plastkofanger med matsort centersektion for billigere reparationer.

Ÿ De store luftindtag er nødvendige til kølingen af Euro 6 teknologien.

MAN har denne gang satset mere på teknologien end på smart design. Den nyeste trend er LED belysning, men den finder man ikke her.

Alt andet lige er Total Cost of Ownership (TOC) nøgleordet for MAN, men også leasingydelsen er ganske vigtig.

Opgraderet kabine

Også i kabinen er der sket meget. Fra at være lidt mere spartansk er TGM opgraderet til samme standard som de større udgaver af familien.

Der er flottere finish nu og bedre aflæggeplads, nyt dørmodul med elruder og spejlindstilling og nyt radiodesign nu med MP3.

Der er tillige kontakter til regenerering af katalysatoren, der er nydesignet midterkonsol, aflæggerum i dørene og ny dørbeklædning.

Bag rattet sidder man optimalt i det multijusterbare og luftaffjedrede førersæde og med justerbare rat. Der var speedpilot i test-lastbiler, så man kan stille til 50 km/t i byerne og køre lovligt.

Tekniske data

Model: MAN TGM 18.290 4x2 LL:

Motor: D 0836 common-rail.

Type: R6 cyl.

Miljø: Euro 6 med EGR, SCR og DPF.

Ydelse: 290 hk v. 2.200 omdr.

Moment: 1.500 Nm v. 1.200-1.750 omdr.

Gear: ZF 12 AS MAN TipMatic.

Tank: 300 liter + AdBlue.

Affjedring: Luft for og bag.

Bremser: Skiver for og bag. Esc stabilitet.

Motorbremse: EVB.

Totalvægt: 18 tons.

Foraksel: 7.100 kg.

Bagaksel: 11.500 kg.

Akselafstand: 4.725 mm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062