Lastbilen får altid skylden
Når en lastbil er involveret i et færdselsuheld, er det oftest vognmanden, som får skylden. Det filosoferer Transportmagasinets erhvervspolitiske kommentator over i denne klumme.
Handlenormen, som det hedder i juristsproget, er en temmelig ukendt verden for dommerstanden.
- Jeg vil ikke påstå, at vognmanden er dømt på forhånd, men man får en mistanke om, at dommeren ubevidst er en smule forudindtaget, siger Jacob Forman.
Han har flere gange måtte bruge mange kræfter på at overbevise retssystemet om, at man ikke automatisk er skyldig, blot fordi man er stor.
Selv en garvet forsvarsadvokat har svært at "sælge" lastbilen for dens samfundsmæssige betydning. Lastbilen opfattes mest som et nødvendigt onde. Så vidt vides har ingen klappet af en lastbil, som er på vej med varer til forretningerne eller med materiale til byggepladserne.
Begejstringen for lastbiler - ja, selv skraldebiler - kan ligge et meget lille sted, selv om dette unikke transportmiddel er en afgørende faktor for, at vi ikke tvinges til at leve i mængder af skrald. Selv de mest inkarnerede modstandere af lastbiler vil få det svært, hvis de forsøgte at blive selvforsynende med en Christiania-cykel som foretrukne transportmiddel.
Ikke værd
at satse på
Politikerne opfatter heller ikke lastbilerne som noget, der stemmemæssigt er værd at satse på - også selv om de under festlige former siger tak for mad med store roser til transporterhvervet og den uundværlige lastbil.
De ved godt, at vognmændene talmæssigt udgør langt færre stemmer, end der skal til et enkelt folketingsmandat. Det er stort set "gratis" at piske vognmandserhvervet med afgifter og andet ondskab.
Vinterdæk tvang
Nogle politikere gør en dyd ud af at indrette deres mening efter folkestemningen.
Da er par lastbiler skred ud i den nordjyske vinterstorm, blev der prompte fremsat krav om at udstyre lastbiler med vinterdæk. Også Venstres tidligere transportminister Hans Chr. Schmidt sig kaldet til at deltage i vinterdæk-koret.
Ingen havde gjort sig den ulejlighed på forhånd at undersøge effekten af at udstyre lastbiler med vinterdæk. Hos DTL kunne de have fået at vide, at "...der ikke er meget at vinde i vejgreb..."
Alle har et ansvar for at opføre sig ordentligt i trafikken, også en 52 ton tung lastbil.
Nu er lastbilen ikke den forfulgte uskyldighed, men det er en kendsgerning, at hele vognmandsbranchen ofte bliver bedømt på, at nogle forholdsvis få er involveret i de ulykkelige højresvingsulykker.
Bedømmelsen af lastbiler baseres næsten altid på det negative. og stort set aldrig på det positive. Lastbilen er en forudsætning for et moderne samfund.
Retfærdighed er ikke et ord, der hører hjemme i vognmandsproget. Her gælder kun de barske realiteter. Dem har vognmændene lært at forholde sig til. Ikke kun når omdømmet og den politiske indflydelse skal plejes, men også når de skal forklare en dommer om den svære kunst at håndtere en lastbil.