Rundspørge på Christiansborg: Vinterdæk eller ej?
De fleste politikere vil helst ikke lovgive om tvungen brug af vinterdæk til lastbiler; men man lytter gerne til branchens ønsker.
Godt vognmandskab
Kristian Pihl Lorentzen (V): - Vi har tillid til, at branchen selv har interesse i, at lastbilerne står fast, når det er glat på vejene. Det handler om godt vognmandskab, og det er vores udgangspunkt.
- Der er ikke et påtrængende behov for at ændre reglerne. Vi vil selvfølgelig lytte nøje, hvis branchen beder om ændringer i reglerne, men det oplever vi ikke.
Trafiksikkerhed og
fremkommelighed
Rasmus Prehn (S): - Der er navnlig noget at hente for fremkommelighed ved vinterdæk. Jeg har foreslået de tyske regler for personbiler. Her er det glatføret, der afgør, om bilen ikke må køre uden vinterdæk.
- Det er en god idé med obligatoriske vinterdæk på lastbiler og busser. De skrider ud og sinker alle andre trafikanter. Det er nonchalant ikke at gøre noget ved det.
- En retarder kan få bussen til at skride ud, så det er ikke bare gjort med at få vinterdæk på; men man kommer nemmere frem og bremser hurtigere med vinterdæk.
- Jeg har talt for lovpligtige vinterdæk de sidste to år, så alle gode gange tre. Jeg håber, det bliver til noget næste år.
DF: Nej tak
Kim G. Christiansen (DF):
- Umiddelbart er vi ikke interesseret i at lovgive om vinterdæk hverken for person- eller lastbiler. Vi har tidligere sagt, at det kunne være hensigtsmæssigt at lovgive om vinterdæk for persontransport, det vil sige busser og taxaer.
- Jeg kan ikke forstå, hvis private vognmænd ikke har interesseret i at få vinterdæk på deres biler, for det koster penge at holde stille.
Unødvendigt med lov
Andreas Steenberg (R): - Vi er ikke umiddelbart tilhængere af en lov om vinterdæk. De alvorlige ulykker skyldes druk og fart - ikke dæk. Danskere er faktisk ret gode til at passe på, når det er glat.
- Der er ikke grund til at lave lovgivning for personbiler, der bare gør det dyrere at være dansker. Organisationerne vil gerne have det, fordi man tvinges til at tage på værksted to gange om året og lægge penge. Jeg er mere åben for at diskutere vinterdæk til lastbiler.
Personligt ja
Karsten Hønge (SF) var inden SFs udtræden af regeringen udset til at overtage tjansen som trafikordfører. Han havde ikke nået at sætte sig ind i partiets politik på specifikke trafikale områder, da Transportmagasinet stillede spørgsmålet om vinterdæk midt i den politiske tumult om statens salg af DONG-aktier til Goldman Sachs.
- Jeg har vinterdæk på min egen bil. Det er det nærmeste, jeg kan komme, svarede han.
EL: Ja til vinterlov
Henning Hyllested (EL) vil gerne selv tage initiativ til regler for vinterdæk på lastbiler, mens han er i tvivl om personbiler:
- Lastbiler er store, farlige maskiner, som kan forårsage grumme ulykker, hvis de kommer i skred. Derfor ja til vinterdæk-lov her.
Kunne overvejes
Villum Christensen: - Obligatoriske vinterdæk er en dårlig idé. Folk ved udmærket godt, hvornår de skal køre med vinterdæk. Det skal vi ikke lave yderligere regler for. Man kunne godt overveje det for lastbiler.
Branchen bestemmer
Mike Legarth (K): - Naturligvis skal danskerne ikke køre i vintervejr, hvis der ikke er vinterdæk på bilen, men vi vil ikke lovgive om det. Jeg vil godt være med til at overveje, om bøderne er tilstrækkelige, for det er til stor gene og fare at køre på dæk, der ikke passer til føret.
- Lastbiler kører typisk på helårsdæk. Der er krav om mm-tykkelse, så de kan køre forsvarligt om vinteren. Det ville overraske mig, hvis der kommer ekspertudsagn om det modsatte, for vi har diskuteret det i flere omgange.