Sidste chauffør-OK er i hus
DTL-A mest tilfreds med overenskomstens længde og lavere bidrag til samarbejdsfond.
- Vi havde selvfølgelig gerne set en aftale, der havde givet lidt lavere lønstigninger og øget fleksibilitet. Når det så er sagt, så er vi tilfredse med, at vi kunne nå en aftale, der sikrer et fornuftigt overenskomstgrundlag for en 3-årig overenskomstperiode, siger Jørgen Egeskov Jensen, formand for DTL-A.
Aftalen indebærer et lavere bidrag for medlemmer af DTL Arbejdsgiver til samarbejds- og udviklingsfonden end de øvrige transport- og lagerområder i Dansk Erhverv, oplyser DTL.
Dagrenovation
Desuden benyttede parterne sig af forhandlingerne til at få lavet en forståelsesaftale på dagrenovationsoverenskomsten vedrørende beregning af betaling for
* overudbæringer,
* indkøring på helligdage og
* kørsel på helligdage ved lokal aftale om akkord.
Der er i øvrigt lavet samme ændringer i dagrenovationsoverenskomsten, som 3F har indgået med ATL
Lille lønstigning
DTL-As overenskomst blev forhandlet færdig torsdag (6. marts), efter at ATL og 3F afsluttede deres forhandlinger lørdag den 1. marts med et resultat, der angående timelønnen er en kopiering af DI og 3Fs fællesoverenskomst. Den giver en stigning i normaltimelønnen på
* 2,10 kroner den 1. marts 2014,
* 2,25 kroner året efter og
* 2,40 kroner 1. marts 2016
I alt en lønstigning 6,75 kroner i lkøbet af de tre år, overenskomsten varer.
Afstemninger
Forligsmand Asbjørn Jensen bundter alle indgåede overenskomster sammen og sender dem sammen med mæglingsskitser på de resterende områder til ét mæglingsforslag, som skal til afstemning hos arbejdsgiverens kompetente forsamlinger og de berørte lønmodtagere.
Overenskomsterne får tilbagevirkende kraft pr. 1. marts i år, selv om de først vedtages i slutningen af marts eller i april.