DTL enig med Produktivitetskommissionen
- Vi er langt hen ad vejen enige i konklusionerne om, at der skal investeres i de trafikprojekter, der gør mest gavn og giver basis for den stærkeste udvikling i produktiviteten. Det siger DTL-direktør Erik Østergaard.
* investering i ITS,
* kørsel i nødspor og
* rampedosering.
Det er tiltag, som er anbefalet af DTL.
Bedre planlægning af vejarbejde
- Vejarbejde må og skal organiseres smartere, mener Erik Østergaard.
- Det nytter ikke, at der for eksempel graves op til rør og ledningsarbejde og så arbejdes der slet ikke på stedet i dagevis. Det tror jeg, at mange har oplevet. Det er ødelæggende for trafikafviklingen og et unødigt irritationsmoment.
Pas på med road-pricing
Kommissionen gentager anbefalingerne om road-pricing og foreslår brugerbetaling i myldretiden for at køre over større broer og tunnelser i perioder med trængsel. Samtidig foreslås det, at priserne sænkes på Storebælts- og Øresundsforbindelsen i perioder uden trængsel.
Erik Østergaard mener, at denne del skal nuanceres kraftigt i forhold til lastbiltrafikken.
- Erhvervstransporten kan kun i meget lille grad adfærdsreguleres gennem afgifter og bompenge. Derfor må man skelne mellem erhvervstransport og privattransport. Der er i langt de fleste tilfælde ikke noget alternativ til transport med lastbil, og derfor vil man ikke opleve nogen nævneværdig adfærdsændring, selv om man laver trængselsafgift hvorimod privatpersoner ofte vil have et offentligt transportalternativ og derfor kan påvirkes.
Læs hele rapporten
DTL har en henvisning til hele rapporten fra Produktivitetskommissionen. Find den på DTL's hjemmeside (www.dtl.eu) eller følg dette link:
http://produktivitetskommissionen.dk/publikationer