23948sdkhjf

Integrér systemerne - og spar penge!

Der er mange penge at spare ved at få en korrekt integration af deres IT-systemer, flådestyring, GPS og planlægningssystemer.
Mange transportfirmaer har stadig et traditionelt billede af, hvor man kan spare penge. Det gør man ved at reducere sit brændstofforbrug, nedsætte dækudgifterne og få chaufførerne til at lette foden fra speederen.

- Det er helt fint med disse typer af besparelser, men mange virksomheder har allerede gjort det. Nu skal vi videre. Og det er IT, som kan bringe firmaerne videre.

Det mener Søren Danielsen, transportspecialist i GateHouse. Firmaet, der holder til i Nørresundby, udviklede oprindelig trackingsystemer til skibe. I dag er der mange transport- og logistikfirmaer i kundeporteføljen, og flere af dem er blandt de største i Europa.

- Transportbranchen har to store IT-udfordringer i dag, siger Søren Danielsen.

- For det første findes der i dag rigtig mange producenter af GPS- og flådestyringsudstyr. Hvis et transportfirma har en større flåde eller benytter flere indlejede vognmænd, skal man kunne kommunikere med rigtig mange forskellige enheder. Nogle af vores kunder samler data fra mere end 30 forskellige GPS-systemer.

- Den anden store udfordring er integration. Hvis man skal udnytte alle disse GPS-data optimalt, skal de integreres i ens eget ERP-system. Her kan data’ene være med til at generere bookinger, afregne automatisk med underleverandører og dokumentere ankomst- og afgangstider hos kunderne m.v.

- Vi har udviklet en IT-platform med integration for øje. Vi bygger tingene sammen et sted, så systemerne kan “snakke sammen¨," og hvor data kan benyttes på kryds og tværs.

Se fortjenesten med det samme

Når en speditør booker varer, disponeres de, så de passer til en bestemt lastbil og chauffør. Der tages hensyn til aftaler med kunder og

Forestil dig, at systemet kommer frem med et kort, der viser, hvordan turen skal køres. Systemet foreslår måske, at man bytter rundt på to kunder, så man kommer til at køre den korteste tur.

Forestil dig, at systemet laver en kilometerberegning, der tager højde for vejafgifter, bropenge, terminalgebyrer og alle andre undervejsomkostninger, der hører til den pågældende transport. Inden lastbilen begynder på turen, har speditøren et klart billede af, hvad turen giver af dækningsbidrag - eller mangel på bidrag.

Forestil dig, at systemet også foreslår, hvor man kan hente returgodset.

Forestil dig, at systemet straks kan afregne med de indlejede vognmænd og gøre faktura-data klar til afregning med kunderne.

Transportkøberne kræver integration

Ifølge Søren Danielsen er det de store transportkunder, der lægger pres på markedet i øjeblikket.

- Kunderne vil have integration ind i transportfirmaernes systemer, forklarer han.

- De store fabrikker og lagre vil for eksempel have en advarsel, når lastbilen er inden for en radius af 50 km. Så kan fabrikken begynde at disponere tiden og forberede sig på, at varerne kommer. Skal varerne afleveres direkte i produktionen? Skal de sættes ind på lageret? Skal de pakkes om og videre til et andet lager? Når chaufføren kommer, får han præcis at vide, hvor han skal hen.

- Med denne form for planlægning sparer kunderne masser af penge.

Tre timer pr. lastbil

- De store bilfabrikker i Tyskland regner med en “turn around" tid på en lastbil på tre timer, fortæller Søren Danielsen.

- Der går altså tre timer fra lastbilen ankommer med varerne og får aflæsset til den er ude af porten igen. Der er masser af ventetid. De store fabrikker betaler vognmændene millioner i ventetid om året.

- Derfor kan de spare masser af penge, hvis de kan planlægge bedre. Kan de spare bare en halv time pr. lastbil, kan de spare enorme beløb.

Stor mulighed

Investering i IT er transportbranchens helt store mulighed for at blive dygtigere, mere effektiv og spare penge; men ifølge Søren Danielsen er der ikke mange, der tør sætte sig ned og lave regnestykket.

- Måske kan man spare fire timer - eller en halv medarbejder - ved at ændre måden at arbejde på, siger han. Disponenten eller speditøren skal hver måned lave afregninger til de vognmænd, der har kørt for én. Det kan man i dag gøre automatisk.

Bevar friheden

- Det er fint, at transportfirmaerne har fokuseret på dieselregnskaber, dæk, chaufføradfærd osv, men hvis man glemmer at se på sine egne arbejdsprocesser, kan det gå galt, siger Søren Danielsen.

- Man må være villig til at lave forandringer i ens virksomhed. Vi har kunder, der har reduceret deres medarbejderstab betydeligt ved at lægge deres arbejdsprocesser om. De laver færre fejl, de kører mindre tomkørsel og de har oplevet større vækst!

Derfor er det på tide at se på IT. Det giver mulighed for:

Ÿat lave besparelser i sin egen organisation,

Ÿat effektivisere sine transporter,

Ÿat komme tættere på sine kunder.

- Vi anbefaler helt klart, at man får integreret alle de data, man bruger i sine arbejdsprocesser, så man kan finde dem ét sted, nemlig i sit eget ERP-system eller disponeringssystem.

- Det er i dag muligt at lave denne integration på en måde, så man bevarer sin frihed over for de mange forskellige leverandører og IT-systemer, GPS-systemer og flådestyringssystemer, slutter Søren Danielsen.

Der kommer 600 lastbiler

En stor medicinalvirksomhed i Tyskland har en fabrik på 2x4 km. Hver dag kommer 600 lastbiler for at aflevere eller hente varer. Hvis alle lastbilerne kommer på én gang, vil hele byen lukke, fordi køen af lastbiler bliver 4 km lang. Derfor er de nødt til at have et værktøj, der kan styre lastbiltrafikken. Det er nødt til at have vished for. at bilerne er der til aftalt tid. Derfor vil de have GPS-oplysninger fra vognmandsfirmaet om, hvor lastbilen befinder sig.

Ikke kun ét mærke

Der findes mange forskellige flådestyringssystemer. Her er det Søren Danielsens råd ikke at låse sig fast på et bestemt mærke, for så får man problemer, lige så snart man vil leje fremmede biler ind. De har måske et helt andet system.

Født med sort boks

I fremtiden vil trailerproducenten sætte en lille elektronisk “sort boks" i trailerne fra starten af. Det er ikke elektronikken, der er den store omkostning, men arbejdslønnen - især hvis man skal eftermontere noget elektronik.

Traileren skal tages ud af produktionen. Den skal stå stille i nogle timer. En mekaniker eller installatør skal skrue på den. Det er alt for dyrt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078