Advokat advarer mod højrestop
Landsretsdom frifandt chauffør for højresvingsulykke, fordi cyklisten bevægede sig ind i den blinde vinkel med stor fart.
Han er en stor modstander af et obligatorisk orienteringsstop, for det vil øge den tid, hvor chaufføren skal orientere sig til venstre. Det giver en cyklist to muligheder for at placere sig i den blinde vinkel og blive kørt ned.
Han henviser til en dom fra Østre Landsret i 2011, hvor chaufføren blev frifundet for uagtsomhed ved et sammenstød med en cyklist. Cyklisten susede uset op langs lastbilen, mens chaufføren orienterede sig til venstre. Cyklisten befandt sig i den blinde vinkel, da chaufføren igen orienterede sig til højre og begyndte drejningen.
- Et højresving er nemlig et øjebliksbillede, siger han.
- Det bevares bedst ved at forblive i en glidende bevægelse. Ved et obligatorisk stop sker ophobningen af cyklister ikke én, men to gange, understreger Jacob Forman.
Et højresvings anatomi
Højresvinget indledes med, at chaufføren kigger i højre sidespejlsgruppe som hoved fokusområde nummer ét på vej mod krydset. Så holder han stille og kigger stadig væk intenst i højre sidespejlsgruppe for at tælle cyklister.
Så skifter han til hovedfokusområde nummer to, når lyset skifter til gult og grønt. Han kigger
1) ned ad den vej, han skal ind på,
2) fodgængerfeltet han skal over,
3) skråt til venstre efter det køretøj, der vil dreje med ind på vejen,
4) til venstre for at se, om de andre overholder deres vigepligt,
5) fodgængerfeltet og
6) venstre spejl for at se, om nogen er på vej op af venstre side.
Kom i blind vinkel
- I den tid, chaufføren kiggede i hovedfokusområde nummer to, kom cyklisten op og placerede sig i den blinde vinkel, mens chaufføren ikke havde set den ny cyklist og fortsatte, gengiver Jacob Forman situationen i landsretssagen.
- Uagtsomhed er kun, hvis man ikke har optrådt, som man skal som chauffør. Da et højresving indeholder fordeling af den begrænsede opmærksomhed, kigger han i lang tid ikke i højre sidespejlsgruppe.
Norsk udstigning
- Engang ringede en chauffør og spurgte, om det kan være rigtigt, at man skal ud af førerhuset og gå ned og kigge rundt om hjørnet. I Norge er der afsagt domme, fordi man ikke er steget ud af førerhuset.
- Det er helt galt, for så har chaufføren slet intet overblik. Cyklisten kan komme mens man bevæger sig tilbage til førerhuset, siger Jacob Forman.
- Dansk Cyklistforbund måtte gerne forklare sine medlemmer, at selv om de kan se chaufføren og han drejer hovedet, så er det ikke sikkert, at han kigger efter dem, da han også skal kigge til venstre side. Cyklisterne skal vide, at chaufførens opmærksomhed er delt ved et højresving.