Rusland lukker helt for TIR
Ruslands grænsechikane af lastbiler betegnes som "handelskrigslignende tilstand" i transportbranchen - og chikanerne bliver bare værre.
- I forvejen har russerne strammet grebet og kræver garantistillelse også i Moskva-regionen og den nordvestlige region. Garantistillende gælder alle, der handler med Vesten, oplyser pressechef Morten Lindbo, DTL.
- Det er i strid med TIR-ordningen at kræve ekstra garantier for godset, siger han.
Derfor har den internationale transportorganisation IRU indbragt sagen for EU og FNs skatteekspertkomité, UNCE, som nu er gået ind i sagen.
Få toldernes underskrift
IRU anbefaler alle transportører, der kører ind, gennem og ud af Rusland, at følge vejledningen, hvis de russiske toldere ulovligt afviser at åbne TIR-proceduren.
- Den første handling er at bede om en officiel bekræftelse på afvisningen, siger Morten Lindbo.
- Derefter går det slag i slag alt efter om tolderen skriver under eller ej.
- Situationen kan berøre den del af den danske eksport, der kører med lastbil til Rusland under TIR-ordningen. Det er der meget få lastbiler, der gør.
- Der er i det hele taget meget få lastbiler, der kører til Rusland.
- Til gengæld gør mange danske speditører brug af udenlandske vognmænd til Rusland på TIR-carnet.
TIR
TIR (Transport Internationaux Routiers) er en international toldordning, der tillader transportører at transportere gods gennem flere lande og kun betale told i destinationslandet.
Transporten skal foregå i en forseglet lastbil eller container.