Dansk leasingselskab køber flere ATR-fly
Nordic Aviation Capital har afgivet ordre på yderligere 15 ATR 72-600 og en option på yderligere 25 fly.
Den ny ordre, som udgør 5,6 milliarder kroner, er et supplement til den tidligere ordre, som NAC afgav i forbindelse med Paris Air Show i juni på 35 ATR 72-600-fly og option på andre 55 fly. Den handel har en værdi af 2,1 milliarder dollar (11,75 milliarder kroner).
- Umiddelbart lyder det af mange fly og mange penge, men vi arbejder på lang sigt med leverancer frem til 2020 og 2021, siger administrerende direktør Kim Graven-Nielsen, Nordic Aviation Capital.
Han tilføjer, at det i luftfartsbranchen er nødvendigt at tænke langsigtet, når man handler med producenter, der producerer 120-130 fly årligt.
Tirsdag afgav NAC en ordre på 35 ATR-fly, som skal leases til det nationale indonesiske luftfartsselskab Garuda. Det var en ordre på 4,7 milliarder kroner.
NAC har en markedsandel på omkring 35 procent af det globale marked for turbopropfly, som benyttes i den regionale lufttrafik på korte landingsbaner. Der er tale om et stærkt konkurrencepræget marked, der oplever en årlig passagervækst på syv procent.
Der er to leverandører i dag af regionale turbopropfly. Den ene er ATR, som ejes af den europæiske luftfartsgigant EADS og den italienske industrikoncern Finmeccanica, mens den anden er canadiske Bombardier. NAC handler med begge producenter.
- Vi har også netop indgået en global aftale med motorproducenten Pratt & Whitney, så vi kan yde en ekstra service til vores kunder, når det gælder vedligehold, siger Kim Graven-Nielsen.
Aftalen er mulig, fordi alle ATR og propelfly fra Bombardier er udstyret med turbopropmotorer fra Pratt & Whitney.
/ritzau/