Flere forslag til højresving
Debatten blandt Transportmagasinets læsere om højresvingsproblematikken fortsætter. Her er endnu tre indlæg:
Et orienteringsstop for lastbilerne vil ikke løse problemerne. Hvad med at vende kørselsretningen på cykelstierne?
Det vil naturligvis medføre en del tilvænning for cyklisterne, men en klar gevinst vil være, at lastbilchauffører og bløde trafikanter kan opnå øjenkontakt. Desuden vil de bløde trafikanter kun befinde sig i den blinde vinkel i kort tid, da de ikke følges med de tunge køretøjer i samme kørselsretning.
Jeg er klar over at ideen er ret kontroversiel, men problemet er jo heller ikke helt irrelevant.
med venlig hilsen
Gert Kristiansen
Global Logistics Manager
Nordisk Dæk Import
Skift mellem rød og grøn bølge
Jeg har med interesse fulgt med i debatten om de tragiske højresvingsulykker med cyklister. Jeg har endnu ikke set nogen vende blikket udover landets grænser.
Sidste år var jeg på ferie i New Zealand og Australien. Dér så jeg en løsning, som ikke er særlig teknisk eller dyr.
Afviklingen af trafikken i et lyskryds foregår på den måde, at der er GRØN bølge i den ene retning for al kørende trafik og RØDT for alle bløde trafikanter. Så er der GRØNT for den kørende trafik i krydsende retning og RØDT for bløde trafikanter.
Når disse to grønne bølger er overstået for den kørende trafik, er der RØDT for al den kørende trafik og GRØNT for fodgængere og cyklister. De har hele krydset for sig selv i cirka 45 sekunder og må færdes i krydset i alle tænkelige retninger - både lige over, diagonalt osv.
På den måde er de to slags trafikanter helt adskilt fra hinanden. Det er en nem og enkel løsning på et alvorligt problem.
Med venlig hilsen
Lars V Hansen
Sæt busspejle på lastbilen
Jeg har læst de forskellige forslag i bladet. Fjern alle spejlene på lastbilen, sæt nye spejle på en arm som på busser. Den rager lidt foran bilen med to spejle forskudt for hinanden.
Øverst på aå sættes et spotlys, der tænder samtidigt med højre blink og lyser ned på højre side af førehuset. Så kan chaufføren se når det er mørkt.
Han skal kun dreje hovedet 45 grader for at se i spejlene, og han kan se linen ud næsten. Jeg kører veteranlastbil med snude. Der har jeg et spejl på højre pejlstang og kan se hele siden af bilen.
Med venlig hilsen
pensioneret vognmand. Arne Buhl
Hasselager
Vend om på kørselsretning
Et orienteringsstop for lastbilerne vil ikke løse problemerne. Hvad med at vende kørselsretningen på cykelstierne?
Det vil naturligvis medføre en del tilvænning for cyklisterne, men en klar gevinst vil være, at lastbilchauffører og bløde trafikanter kan opnå øjenkontakt. Desuden vil de bløde trafikanter kun befinde sig i den blinde vinkel i kort tid, da de ikke følges med de tunge køretøjer i samme kørselsretning.
Jeg er klar over at ideen er ret kontroversiel, men problemet er jo heller ikke helt irrelevant.
med venlig hilsen
Gert Kristiansen
Global Logistics Manager
Nordisk Dæk Import
Sagt om cyklister
Transportminister Pia Olsen Dyhr: - Cyklisterne skal være opmærksomme på, hvor farligt et køretøj er.
Kjeld Hougaard Jensen, 3Fs transportgruppe: - Vi har alle et fælles ansvar for, at vi alle kommer levende hjem. Det handler om adfærd, adfærd og adfærd.
Jens Loft Rasmussen, Dansk Cyklistforbund - Cyklister skal ikke føle sig trygge usanset om man får et orienteringsstop.
Jens Groot, FDL: - Vi må have en vigepligt, som forbyder bløde trafikanter at overhale højre om den øvrige trafik.